شناسهٔ خبر: 167004 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هشدار درباره بازگشت تراکم فروشی/کاهش اختیارات شورا به نفع شهر نیست

نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در جهت کاهش اختیارات شوراهای شهر گفت: این موضوع امکان ارائه خدمات به شهروندان را با دشواری‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

به گزارش «نماینده» زهرا نژادبهرام در نطق پیش از دستور خود رد صحن شورای شهر درباره مصوبه اخیر مجلس جهت کاهش اختیارات شوراها اظهار داشت: مجلس و دولت به صورت توأمان با کمرنگ کردن جایگاه و نقش شوراهای محلی در قالب دو لایحه درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها، همچنین مالیات بر ارزش افزوده و واگذاری اختیارات این نهاد نوپا به وزارت کشور، زمینه‌های چالش هویتی برای نهادهای انتخابی و ترویج رویکرد اقتدارگرایی پدرگونه در قبال نهادهای مردمی به نمایش گذاشته‌اند.

وی افزود: اتخاذ تصمیم شتابان مجلس در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به صورتی است که مسئولیت وضع عوارض در شهرها تقریباً به صورت کامل از شوراهای شهر سلب و به وزارت کشور سپرده می‌شود.  

وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی مجلس به نظر کارشناسان گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته بدون حضور نمایندگان مدیریت شهری نسبت به جمع‌بندی برای رفع ایرادات اقدام کرد و متأسفانه جمع‌بندی در صحن علنی مجلس در این راستا به تصویب رسید.  

وی گفت: براساس مجموعه تغییراتی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده، عملاً اختیارات نهاده‌های شورای شهر به شدت محدود شد و به طورکلی واژه شوراهای شهر از متن برخی مصوبه‌ها حذف شده است.  

نژادبهرام خاطرنشان کرد: همواره برای مشروعیت‌بخشی به هویت یک نهاد، حضور مردمی که برای آن پای صندوق‌های رأی قرار می‌گیرند از اصلی‌ترین نقاط کانونی بوده است و باید این مسئله هر چه بیشتر مورد توجه باشد.  

وی بیان داشت: از سوی دیگر بر اساس تبصره ۹ ماده ۴۲ مصوبه اخیر مجلس، باید سهم شهرداری‌ها و دهیاری چ. ها از منابع حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده که در متن تنظیم شده پیشین از گردش خزانه دولت معاف شده بود، مجدداً باید به حساب تعیین شده از سوی دولت واریز شود تا پس از سیر مراحل تخصصی با نظر مجموعه زیر نظر وزارت کشور به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: تجربه نشان داده است که وجود چنین مصوبات و قوانینی هیچ گاه به نفع شهرها و در نهایت سبب توسعه اقتصادی و عمرانی کشور نبوده و تمرکزگرایی هیچ گاه نتوانسته است در توسعه شهری نقش مؤثری داشته باشد. به خصوص در شرایط کنونی که تغییرات روز افزون و گسترده و پیاپی در شهرها نیاز به تصمیم گیری متناسب با مقتضیات محلی را بیش از پیش نمایان کرده است.
 
وی گفت: این مصوبه عملا مدیریت شهری را برای برنامه ریزی منسجم در حوزه درآمدهای پایدار متوقف خواهد کرد و رویکرد نگران گننده. ای که برای چند دهه در مدیریت شهری حاکم بود یعنی تراکم فروشی  را رونق می بخشد. در شرایطی که بیش از ۳ دهه از وظیفه دولت برای روشن کردن تکلیف لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها می‌گذرد و نهادهای مردمی هنوز نتوانسته اند به درآمدی پایدار برای اداره شهر دست یابند، بستن راه درآمدهای پایدار برای شهرها به ویژه شهرهای بزرگ نه تنها هویت نهادهای انتخابی شهری را به چالش می کشد و امکان ارائه خدمات به شهروندان را با دشواری جدی روبه رو می‌کند.

نظر شما