شناسهٔ خبر: 166991 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در راستای تحقق شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری است

بامیری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد مصوبه اخیر مجلس در زمینه رفع تحریم‌ها در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در توافق هسته ای است.

به گزارش «نماینده» حسین بامیری با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بیان کرد: این مصوبه مجلس در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در توافق هسته ای بوده است و بر اساس مصوبه مجلس، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندی‌های صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.

نماینده مردم لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مصوب شد در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی سازی شده، اقدام کند.

این نماینده مجلس بیان کرد: همچنین مصوب شد که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۲ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وی تاکید کرد: حرکت مجلس یازدهم در زمینه تصویب این طرح، اقدامی انقلابی بود و رای قاطع نمایندگان به آن در واقع رای به عزت و اقتدار ایران اسلامی و تکریم و پاسداشت مجموعه زحمات دانشمندان هسته ای به ویژه شهید فخری زاده و شهید سلیمانی است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در واقع این طرح مقابله چند بُعدی است که با زیاده خواهی کشورهای غربی به خصوص آمریکا و اسرائیل مقابله می کند.

نظر شما