شناسهٔ خبر: 166985 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پیش‌بینی وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن در بودجه برای فرزند بیشتر، ناکافی اما یک گام رو به جلو است

عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیش‌بینی وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به خانوارهای فاقد مسکن با ۳ فرزند را ناکافی اما یک گام رو به جلو دانست و گفت: بهتر است میزان آن بیشتر می‌بود و همچنین بر نوع ضمانت‌ها نگاه خاصی حاکم باشد.

به گزارش «نماینده» علی اصغر عنابستانی در مورد پیش‌بینی وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۰،  برای خانوارهای فاقد مسکن با ۳ فرزند گفت: مواردی که دولت در لایحه بودجه در راستای سیاست فرزندآوری پیش بینی کرده پاک کردن صورت مساله است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه دولت بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت ۷۰ میلیون تومان را در بودجه بدون اینکه به تبعات پیش و پس از آن و همچنین تسهیل شرایط دریافت وام و میزان درآمد خانواده‌ها فکر کند پیش‌بینی کرده به هیچ وجه اقدام درستی نیست.

وی با بیان اینکه پرداخت وام ۷۰ میلیونی با شرایط فعلی اقتصادی تاثیر چندانی در ترغیب خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری ندارند، افزود: البته پرداخت و پیش بینی این وام در شرایط فعلی که دولت هیچ گامی برای بهبود وضعیت مردم برنمی‌دارد یک گام رو به جلو است اما بهتر بود مبلغ بیشتری درنظر گرفته می شد و همچنین بر نوع ضمانت‌ها هم نگاه خاصی حاکم باشد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه میزان وام پیش‌بینی شده کافی نیست و باید افزایش یابد، گفت: به جای پرداخت وام نقدی بهتر است تامین مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن مورد توجه قرار گیرد و بر اساس شرایط خانواده اقساط وام اخذ شود و این موضوع در دنیا مرسوم است.

عنابستانی با بیان اینکه تمامی تسهیلاتی که برای افزایش جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد در طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده پیش‌بینی شده است، گفت: این طرح اکنون در کمیسیون مشترک در حال بررسی است و امیدواریم که بررسی آن را تا پایان هفته به پایان برسانیم و به شورای نگهبان ابلاغ کنیم.

نظر کمیسیون مشترک برای اجرای آزمایشی طرح جوانی جمعیت ۵ سال است

سخگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح جوانی جمعیت یادآور شد: البته مدت زمان اجرای آزمایشی طرح باید در صحن مجلس تعیین شود و سپس آن را به شورای نگهبان ارائه کنیم؛ نظر ما برای اجرای آزمایشی ۵ سال است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بر اساس بند ه تبصره ۱۶ در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از طریق بانک های عامل و از محل سپرده های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان  هفتصد میلیون ریال معادل ۷۰ میلیون تومان با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ شده یا می شوند اقدام کنند.

نظر شما