شناسهٔ خبر: 166979 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قانون اخیر مجلس پشتوانه دولت و ضمانت اجرای تعهدات برجامی طرف های مقابل است/ فواید برجام چه بوده که قانون مجلس به آن آسیب بزند؟

حسین خسروی اسفزار نماینده مردم بیرجند در مجلس گفت: قانون اخیر مجلس پشتوانه دولت و ضمانت اجرای تعهدات برجامی طرف های مقابل و ضمانت اجرایی است برای اینکه اروپایی‌ها و سایر طرف‌های قرارداد، وادار به انجام تعهداتشان شوند.

به گزارش«نماینده» حسین خسروی اسفزار نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در مورد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: طرح از قبل در مجلس مطرح بود و یک فوریت آن چندین هفته قبل در مجلس به تصویب رسیده بود اما با حادثه ترور شهید فخری زاده، مجلس مصمم شد تا یک فوریت آن را به دو فوریت تبدیل کند.

وی افزود: این طرح با ارسال به شورای نگهبان و رفع اشکالات جزئی آن مصوب شد و رئیس مجلس هم آن را برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر منصفانه به این قانون نگاه کنیم، می بینیم که به نفع تمام کشور بوده، به ویژه به نفع دولت که مجری آن است.

خسروی اسفزار بیان کرد: در واقع این قانون پشتوانه ای برای دولت است چرا که به عنوان مثال اگر قرار باشد مذاکره ای با دولت جدید آمریکا صورت گیرد، این قانون پشتوانه ای برای مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران است. اکنون مذاکره کنندگان در تمام دنیا از پشتوانه های سیاسی، اقتصادی و نظامی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: خوشبختانه در مذاکراتی که قبلا انجام شد، یک برگ برنده ما، پیشرفت های نظامی بوده است و مجلس با تصویب این قانون به دنبال این است کشورهای 1+5 یا 1+4 را در مورد عمل به تعهداتشان، متعهد کند زیرا تجربه نشان داده است که تاکنون آمریکایی ها و اروپایی ها به هیچ کدام از تعهداتشان در این توافق عمل نکرده اند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر ما هم در برابر عدم عمل به تعهدات طرف های مذاکره، اعمال قدرت نکنیم، آنها جسورتر خواهند شد، گفت: بر اساس فرمایش امیرالمومنین(ع) نباید در مقابل دشمن منفعل بود، این طرح مجلس هم فقط به معنی اعمال قدرت است. البته  طرح جدیدی نیست و تنها قانون را محکم تر کرده است.

وی ادامه داد: در این بین برخی این قانون را به ضرر جمهوری اسلامی ایران می دانند که باید پاسخ داد اگر این طرح به ضرر کشور است آنها فایده های 7 سال اخیر برجام را نام ببرند مگر حتی آب خوردن ما هم به دشمن بستگی نداشت و قرار نبود همه تحریم ها لغو شود؟ مگر برخی از دوستان اعلام نمی کردند که با اجرایی شدن برجام روزانه میلیون ها دلار وارد کشور می شود؟

خسروی با بیان اینکه متاسفانه هیچ کدام از این تعهدات عملی نشده است، افزود: مگر رئیس کل سابق بانک مرکزی اعلام نکرد که هیچ چیزی از برجام نصیب ما نشد؟ مگر وزیر امور خارجه اعلام نکرد که اجازه افتتاح یک حساب بانکی را هم به ما نمی دهند؟ مگر عراقچی عضو تیم مذاکره کننده اعلام نکرد که عایدی ما از برجام تقریبا هیچ است؟ حالا این قانون چه ضرری دارد؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه ما با این قانون فقط طرف مقابل را متعهد می کنیم، گفت: برخی ها عنوان می کنند که این طرح بهانه دست دشمن دادن است چطور ما به همه تعهدات خود در برجام از جمله محدود کردن سانتریفیوژها، دادن اورانیوم غنی شده و عدم استفاده از راکتور آب سنگین اراک عمل کنیم ولی طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکند؟

وی تصریح کرد: در مواد 9 گانه این قانون مجلس تاکید شده است که اگر در توافق برجام، اروپایی ها به تعهدات خود در خصوص لغو تحریم ها، فروش نفت و برگشت ارز به کشور عمل کنند، ما هم به تعهدات خود از جمله پروتکل های الحاقی که با اختیار آن را پذیرفتیم، عمل خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی یادآور شد: در واقع این قانون مجلس ضمانت اجرایی است برای اینکه اروپایی ها و سایر طرف های قرارداد، وادار به انجام تعهداتشان شوند.

خسروی اسفزار با اشاره به اینکه بر اساس اصل 77 قانون اساسی تمامی تعهدنامه ها باید توسط مجلس به تصویب برسد، افزود: برای تصویب این قانون نظر بسیاری از مسئولان و کارشناسان امنیتی، اطلاعاتی و شورای امنیت ملی گرفته شده و ماه ها روی آن بحث شده است.

وی تاکید کرد: قانون تا زمانی که قانون است، باید اجرا شود. اما اگر نقص و اشکالی هم دارد، دولت می تواند در خصوص آن لایحه ارائه دهد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از بندهای 9 گانه این قانون ضمانت اجرای آن است و اگر این قانون در مدت دو ماهه خود اجرا نشود، بحث های حقوقی آن پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی همچنین اشاره ای به شهادت شهید فخری زاده کرد و گفت: پس از شهادت این دانشمند بزرگ، هر نهاد و بخشی از کشور وظیفه ای دارد؛ وظیفه بخش علمی و دانشگاهی کشور این است که راه علمی این دانشمند شهید را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه اکنون تمام دنیا پذیرفته و این حق را به ما می دهد که در برابر ترور این نخبه، از خود دفاع کنیم و انتقام او را بگیریم، تصریح کرد: بخش اطلاعاتی و نظامی کشور هم وظیفه دارد تا ضربه به موقع، بجا، به اندازه و پشیمان کننده ای را به عاملان ترور وارد کند البته این ضربه حتما باید پشیمان کننده باشد، در غیر این صورت دشمن جسورتر می شود که البته طرح مجلس هم در همین خصوص است.

خسروی اسفزار ادامه داد: دولت هم باید در مجامع حقوقی بین المللی این موضوع را مطرح و مورد پیگیری قرار دهد؛ با توجه به اینکه دست صهیونیست ها در انجام این ترور کاملا مشهود است اگر اطلاعات دانشمندان ما توسط برخی ها مثل بازرسان آژانس اتمی لو رفته است دولت باید مراقبت کند تا به این بهانه سرمایه های بزرگ علمی کشور از دست نرود و این اتفاقات دوباره تکرار نشود.

نظر شما