شناسهٔ خبر: 166967 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تعیین اعضای یک هیئت تفحص در مجلس/تهیه ۱۰ زونکن از تخلفات واگذاری

تحقیق و تفحص2 نماینده مردم مهاباد در مجلس از تعیین اعضای هیئت تفحص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر به بخش خصوصی بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه در کمیسیون اقتصادی خبر داد.

به گزارش «نماینده» جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی، اظهار داشت: این طرح تفحص پس از تقدیم به هیئت رئیسه به کمیسیون اقتصادی ارجاع و در این کمیسیون با اکثریت آرا تصویب شد.

وی در همین راستا، افزود: پس از تصویب طرح تفحص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر در کمیسیون اقتصادی، طرح تفحص جهت رسیدگی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه پارلمان شد که روز (هفتم آبان ماه) در جلسه علنی با ۱۷۷ رای به تصویب رسید.

محمودزاده ادامه داد: طح تفحص مجددا به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شده و هفته آینده و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه اعضا و همچنین هیئت رئیسه این هیئت تشکیل خواهد شد تا روند تفحص آغاز شود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه این تحقیق و تفحص در اواخر مجلس گذشته نیز با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسیده بود، گفت: اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن روند تفحص و برخی کارشکنی ها، تفحص منتج به نتیجه نشد و عمر مجلس دهم نیز به پایان رسید.

وی با بیان اینکه ما در مجلس قبل سابقه این مسئله را داریم و تحقیقاتی را در باره محورهای طرح تفحص انجام داده ایم، اظهار داشت: در حدود ۱۰ زونکن اطلاعات، مستندات و نامه نگاری ها مربوط به تخلفات واگذاری هلدین پتروشیمی باختر جمع آوری شده و در این مجلس و با تصویب طرح تفحص و تشکیل هیئت جدید این روند را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهیم داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصیبیان داشت: براساس این طرح، تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هفت واحد پتروشیمی (هلدینگ باختر از جمله پتروشیمی مهاباد به بخش خصوصی (که در سال١٣٩١ انجام گرفته) از سوی وکلای ملت در جلسه علنی پارلمان بررسی می‌شود.

محمودزاده پیرامون محورهای این طرح تفحص گفت:بررسی سوابق کاری و مالی سهامداران در ارتباط با این واگذاری، بررسی عوامل دخیل در واگذاری و برنده اعلام کردن شرکت مذکور، بررسی ارقام واقعی اعلام شده هلدینگ در زمان واگذاری، بررسی نحوه ارتباط مسئولیت پتروشیمی و وزارت نفت در این واگذاری،   بررسی میزان بدهی هلدینگ به دولت، نحوه فروش محصولات تولیدی و قیمت آن، نحوه احتساب قیمت‌گذاری گاز تحویلی به هلدینگ، بررسی ضرر و همچنین زیان وارده به منابع داخلی و بیت‌المال در این واگذاری، از جمله محورهای این تفحص است.

نظر شما