شناسهٔ خبر: 166942 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وزارت علوم دستاوردهای آموزش عالی را زیر سئوال نبرد/ سئوال از غلامی کلید خور

محمد صفایی یک نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن انتقاد شدید از اجرای طرح آمایش وزارت علوم، اجرای این طرح را منجر به محروم‌تر شدن مناطق محروم در کشور خواند و گفت: وزارت علوم در این سند، دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه توسعه آموزش عالی را زیر سئوال برده است.

به گزارش «نماینده» محمد صفائی دلوئی با انتقاد از سیاست وزارت علوم در اجرای طرح آمایش آموزش عالی، اظهار کرد: در حال حاضر اجرای سند آمایش آموزش عالی کشور در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته که اجرای این طرح به هیچ عنوان، به نفع کشور نخواهد نبود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز کشور در حوزه آموزش عالی به توسعه قابل قبولی رسیده است، ادامه داد: در این طرح وزارت علوم قصد دارد دانشگاه‌های مناطق محروم را تعطیل کند که این مسئله موجب محرومیت بیشتر این مناطق می‌شود.

وی، استراتژی مرکز محوری را یک استراتژی استکباری برشمرد و گفت: تمرکزگرایی صرف موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای خود کلانشهرها می‌شود و مسائلی که امروز تهران با آن درگیر است، شاهد مثال این قضیه است.

صفائی یادآور شد: متأسفانه وزارت علوم در سند آمایش آموزش عالی کشور دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در توسعه آموزش عالی در مناطق مختلف کشور را تضعیف کرده است.

۵۲ درصد هتل‌های سراسر کشور در شهر مشهد واقع شده است/ ظرفیت مشهد باید زیارتی و گردشگری تعریف شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اجرای چنین طرح‌هایی روز به روز حاشیه را ضعیف‌تر و نقاط مرکزی را پر تراکم‌تر و گرفتار مسائل تازه می‌کند، برای مثال ۵۲ درصد هتل‌های سراسر کشور فقط در شهر مشهد واقع شده است؛ بنابراین این شهر فقط باید با ظرفیت زیارتی و گردشگری تعریف شود که متأسفانه دانشگاه مادر در استان و صنایع اصلی در مشهد واقع شده است که این مسائل موجب پیدایش بحران آب در مشهد شد.

صفائی اضافه کرد: بعید می‌دانم حتی نمایندگان محترم مشهد یا کلانشهرهای دیگر نیز موافق این مدل تمرکزگرایی در کشور باشند لذا این ذهنیت و روند نیاز به اصلاح دارد.   لذا این طرح آمایش باید از کلانشهرها آغاز شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ حدود ۷۰ درصد کل بودجه عمرانی ملی و استانی خراسان برای پروژه انتقال آب از سد دوستی صرف شد که مشخص نیست آبرسانی به چه صورتی در مشهد صورت خواهد گرفت. این اقدامات همگی ناشی از تمرکزگرایی صرف است.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: البته ما موافق ادامه فعالیت برخی دانشگاه‌های خصوصی که خود مدیران وزارت علوم در تأسیس آن‌ها نقش داشتند، نیستیم. این دانشگاه‌ها که بدون هیچ دلیلی فقط با رانت ایجاد شده و نه دانشجو دارند و نه استاد ضرورتی برای ادامه فعالیت ندارند.

وی برای نمونه به برگزاری جشنواره جهانی فیلم کن در فرانسه در شهری که فقط ۷۳ هزار نفر جمعیت دارد، اشاره و تأکید کرد: بر خلاف این تفکر ما تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود را در مرکز متمرکز می‌کنیم که مسئله منجر به مهاجرت گسترده از شهرهای کوچک به مرکز و پایتخت می‌شود.

مخالفت صریح  کمیسیون آموزش با اجرای سند آمایش آموزش عالی کشور

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه اجرای سند آمایش آموزش عالی کشور باید بر اساس عدالت و برابری باشد، گفت:  کمیسیون آموزش نیز در نشست روز دهم آذرماه خود با اجرای این سند مخالفت کرده است و در این زمینه سئوال از وزیر علوم نیز کلید خورده است لذا مجلس جلوی اجرای چنین طرحی را خواهد گرفت و اجازه توسعه بی عدالتی را خواهد گرفت.

نظر شما