شناسهٔ خبر: 166939 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آبگرفتگی خوزستان در سایه سوءمدیریت مدیران شهری

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد مدیریت شهری اهواز گفت: وام ۱۴۹ میلیون دلاری بانک جهانی برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهر اهواز کجا هزینه شده است؟ مسئولان ارشد وقت در این خصوص پاسخگو باشند.

به گزارش«نماینده» مجتبی یوسفی به آبگرفتگی اهواز و ماهشهر در بارندگی اخیر اشاهر کرد و گفت: متاسفانه تاریخ 1399/9/9 برای برخی شیرین بود اما برای مردم استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز و اهالی کوته عبدالله به روزی تلخ تبدیل شد، بارشی که می‌توانست باعث شادی مردم و جبران کننده کاستی‌های بارندگی اوایل پاییز باشد به دلیل نبود زیرساخت مناسب و سوءمدیریت مدیران شهری تبدیل به زحمت مردم این منطقه شد.

یوسفی تاکید کرد:  آبگرفتگی اخیر به این دلیل اتفاق افتاد که زیرساخت مناسب در حوزه فاضلاب شهری استان خوزستان در ادوار مختلف ایجاد نشد از طرفی هر از چند گاهی در این استان علی رغم وجود 5 رود پر آب، مشکل آب شرب داریم که ناشی از سوءمدیریت‌ها است.

وام 149 میلیون دلاری بانک جهانی به فاضلاب اهواز کجا هزینه شده است؟

وی ادامه داد: سال 84 بانک جهانی وام ۱۴۹ میلیون دلاری برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهرهای اهواز اختصاص داد این در حالی است که در آن زمان به شیراز 127 میلیون دلار اختصاص داده شد و مشکل فاضلاب شیراز برای همیشه رفع شد. اگر این مبلغ را به دلار امروزی تبدیل کنیم رقم بسیار زیادی می‌شود؛ مسئولان ارشد وقت باید در  خصوص نحوه هزینه‌ کرد آن به مردم پاسخ دهند.

دلیل تغییر  12 مدیر شهرداری اهواز در یک ماه چیست؟ 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اولویت اولمان باید حل مشکلات اصلی مردم باشد نه آن چیزی که خودمان با اهداف سیاسی تشخیص می‌دهیم، افزود: در طول یک ماه گذشته در شهرداری اهواز 12 مدیر جابه جا شدند، این تغییرات به چه دلیل و با چه هدفی انجام شده است؟ این موضوع را مسئولان مربوطه به صورت شفاف به مردم توضیح دهند، اگر این افراد ناتوان بودند چرا تاکنون بر سر کار حضور داشتند و اگر باید تغییر می‌کردند چرا همه آنها با هم عوض شدند؟

وی ادامه داد: بنده سه ماه پیش به وزیر کشور و وزیر نیرو تذکر دادم که نیاز اولیه استان خوزستان موضوعات زیرساختی چون شبکه دفع آبهای سطحی، آسفالت معابر و موضوعات اینچنینی است، چه دلیل دارد تا زمانی که مشکلات زیرساختی وجود دارد، آب‌نماهای میلیاردی در سطح شهر ساخته شود؟ اما همان زمان که بنده انتقاد کردم، مسئولان مربوطه گفتند در کار شهرداری و شورای شهر دخالت نکنید، حال باید پاسخگوی مردم باشند  و به مردمی که در مناطق حاشیه‌ای ملاشیه، حصیر آباد زندگیشان زیر آب بوده و دچار مشکل هستند بگویند بروید آب نمای میلیاردی را در منطقه برخوردار شهر مشاهده کنید.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در زمان استاندار وقت هزینه‌های کلانی برای ساخت رستوران و ساختمان صرف می‌شد، حال که منابعی برای مسائل زیرساختی وجود ندارد، بروند موضوعات مربوطه را پیگیری کنند.

وی خطاب به مدیران شهری استان خوزستان گفت: برای حل مشکلات مردم از کارهای تبلیغاتی دست بردارید. مقام معظم رهبری برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز 100 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی  اختصاص دادند که عملیاتی نشده بود. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته نیمی از آن یعنی 50 میلیون یورو تخصیص یافته و عملیات اجرایی فاضلاب اهواز آغاز شد، از طرفی شهرهای ویس، ملاثانی و شیبان جز طرح نبودند که با پیگیری های صورت گرفته از وزارت نیرو با اصلاح توافق نامه موافقت کرده و این شهرها به این طرح توسعه‌ای الحاق شدند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: برای بهبود وضعیت فاضلاب استان خوزستان دو اتفاق مهم باید رخ دهد ، ابتدا اینکه به مردم محروم و مظلوم این استان که همواره دل در گروی نظام داشته و مرزدار و مرزنشین و حافظ منافع کشور بودند، نگاه ملی باشد و این محرومیت ها در اعتبارات دیده شود و در بحث نظارت و عملکرد اولویت را برای خدمت به مردم  اختصاص داده و از کارهای حاشیه ای پرهیز شود.

نظر شما