شناسهٔ خبر: 166920 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تصویب طرح افزایش سقف اعضای کمیسیون‌ها برای نمایندگان دور دومی در کمیسیون آیین نامه

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: طرح مربوط به افزایش سقف تعداد اعضای کمیسیون‌ها برای عضویت نمایندگان دور دوم انتخابات که پیش از این در صحن مجلس رد شده بود، مجددا با امضای ۵۰ نماینده دوباره در دستورکار قرار گرفت و امروز به تصویب اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس رسید.

به گزارش «نماینده» سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز طرح مربوط به جایابی نمایندگانی که در دور دوم انتخابات به مجلس راه یافتند، در دستورکار کمیسیون قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی افزود: بر اساس این طرح چنانچه نماینده‌ای امتیاز لازم برای عضویت در یک کمیسیون را به دست آورد و سقف اعضای آن پر شده باشد، بر اساس این طرح باید از سقف تعداد اعضای آن کمیسیون افزایش پیدا کند تا زمینه برای عضویت آن نماینده در کمیسیون فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: این طرح پیش از این در کمیسیون آیین نامه به تصویب رسیده بود اما نمایندگان در صحن با آن مخالفت کردند و مجدد با امضای ۵۰ نماینده این طرح به عنوان یک طرح جدید در دستورکار کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس قرار گرفت و امروز اعضای کمیسیون آن را بررسی و تصویب کردند.

محمودی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه امروز کمیسیون ماده ۲ طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به دلیل وجود ابهاماتی در این ماده موضوع برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد تا در جلسه بعدی کمیسیون مورد بررسی و رأی‌گیری قرار گیرد.

به گزارش فارس، بر اساس ماده ۲ طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، هیأت صلاحیت رسیدگی به امور زیر را دارد:

الف- گزارش‌های واصله درباره سوء استفاده و تخلف مالی یا اخلاقی نماینده و درآمدها و هزینههای غیرمتعارف وی

ب- گزارش‌های مربوط به رفتار خلاف شؤون نمایندگی

پ- گزارشهای واصله درباره اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بُعد انتظامی

ت- گزارشهای هیأت رئیسه درباره غیبت، تأخیر و بی‌نظمی نماینده موضوع مواد (۷۴) تا (۷۷) و (۸۴) تا (۸۷) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

تبصره ۱ - منظور از موارد خلاف شؤون نمایندگی، رفتار خلاف عرف مسلم نمایندگی است به نحوی که نوعاً نمایندگان آن را خلاف شأن بدانند.

تبصره ۲ - گزارشهایی در هیأت قابل رسیدگی است که مشخصات کامل ارسال کننده را دارا باشد مگر اینکه مستندات ارائه شده کافی بوده یا اعتبار و هویت گزارش دهنده توسط هیأت احراز شود.

تبصره ۳ -هرگاه هیأت احراز نماید گزارش دهنده جهت هتک حرمت نماینده یا تشویش اذهان عمومی یا مسئولین اقدام به تنظیم و ارسال گزارش کرده مکلف است مراتب را همراه با مدارک مربوط جهت پیگیری قضائی به مرجع قضائی ارسال نماید و رونوشتی از آن را در اختیار نماینده قرار دهد.

تبصره ۴ - تعقیب کیفری نماینده مانع رسیدگی هیأت به تخلفات موضوع این قانون و شؤون نمایندگی نیست.

تبصره ۵ -هیأت ضمن رسیدگی به تخلفات موضوع این قانون، مراتب کیفری آن را به مرجع قضائی ذیصلاح اعلام می‌نماید.

* پیشنهاد اصلاح

ماده ۲ - هیأت صلاحیت رسیدگی به گزارشها و شکایات مربوط به امور زیر را دارد:

الف- سوء استفاده و تخلف مالی یا اخلاقی نماینده و درآمدها و هزینه‌های غیرمتعارف وی

ب- رفتار خلاف شؤون نمایندگی

پ- اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بُعد انتظامی و ممنوعیت‌های موضوع این قانون

ت- گزارشهای هیأت رئیسه درباره غیبت، تأخیر و بی‌نظمی نماینده موضوع مواد (۷۴) تا (۷۷) و (۸۴) تا (۸۷) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

تبصره ۱ - «چنانچه هیات از طرق دیگر اعم از شواهد، قرائن و امارات از تخلفات نمایندگان مطلع گردد، مکلف است رأساً اقدام نموده و مطابق مفاد ماده ۵ عمل نماید.»

تبصره ۲ - گزارش‌هایی در هیأت قابل رسیدگی است که مشخصات کامل ارسال کننده را دارا باشد مگر اینکه مستندات ارائه شده کافی بوده یا اعتبار و هویت گزارش دهنده توسط هیأت احراز شود.

تبصره ۳ - «در مواردی که پس از رسیدگی قضائی به اتهامات مربوط به وظایف نمایندگی، قرار منع تعقیب و یا حکم برائت برای نماینده صادر شود به درخواست وی، هیأت مکلف است در صورت احراز هتک حرمت نماینده یا تشویش اذهان عمومی جهت صیانت از حقوق نمایندگی و اعاده حیثیت او، مراتب را همراه با مدارک مربوط جهت پیگیری قضائی به مرجع قضائی ارسال نماید و رونوشتی از آن را در اختیار نماینده قرار دهد.»

تبصره ۴ - تعقیب کیفری نماینده مانع رسیدگی هیأت به تخلفات موضوع این قانون و شؤون نمایندگی نیست.

تبصره ۵ -هیأت ضمن رسیدگی به تخلفات موضوع این قانون، مراتب کیفری آن را به مرجع قضائی ذیصلاح اعلام می‌نماید.

تبصره ۶- در راستای صیانت از نمایندگان و پیشگیری از اقداماتی که شأن نمایندگی را با آسیب مواجه می‌نماید، مراجع نظارتی مکلفند در صورت احراز امکان وقوع رفتار خلاف شؤون نمایندگی و ممنوعیت‌های موضوع این قانون توسط نمایندگان در مواردی که خلاف امنیت ملی نیست، گزارش مستدل و مستند خود را به منظور پیشگیری از وقوع تخلف و جهت ارائه تذکرات لازم به نمایندگان، به هیأت ارسال نمایند.

نظر شما