شناسهٔ خبر: 166910 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سیستم بودجه‌ریزی براساس فشار و چانه‌زنی است/ لزوم نظارت برخط دیوان محاسبات بر هزینه‌کرد دستگاه‌ها

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نظام حاکم بر روند بودجه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه مبتنی بر سیستم فشار، چانه‌زنی و بده و بستان است یعنی هر شخص یا دستگاهی که بیشتر چانه زنی کند، می‌تواند بودجه بیشتری دریافت کند و این موضوع مورد تایید نوبخت است.

به گزارش «نماینده» احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه اولین گام در بحث اصلاح کلیات حاکم بر بودجه است، گفت: در سال آینده هم وارد جزئیات نظام‌مندسازی، تدوین و تنظیم بودجه خواهیم شد.

وی ضمن انتقاد نسبت به اینکه در حال حاضر نظام بودجه ریزی مشخص در کشور وجود وجود ندارد، افزود: نظام حاکم بر روند بودجه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه مبتنی بر سیستم فشار، چانه‌زنی و بده و بستان است یعنی هر شخص یا دستگاهی که بیشتر چانه زنی کند، می‌تواند بودجه بیشتری دریافت کند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس با بیان اینکه سرجمع بودجه ثابت است، اظهار کرد: زمانی که دستگاه یا شخصی بتواند با این روش بودجه بیشتری دریافت کند مسلما رقم اضافه از بخش‌های دیگر بودجه کم خواهد شد، بنابراین این موضوع برای نظم بودجه‌ریزی کشور قابل قبول نیست.

*روند چانه‌زنی و فشار حتی در زمان تخصیص بودجه

ارکانی تصریح کرد: ما در حال بررسی این موضوع در قالب تحقیق و تفحص هستیم، حتی نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بحث بودجه‌ریزی براساس فشار و چانه زنی را در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قبول داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: در جلسه از وی خواستیم تا شاخص و الگوی بودجه‌ریزی هر مجموعه را در لایحه بودجه تعریف کند، نوبخت در پاسخ اعلام کرد که یک تعداد کارشناس بودجه دستگاه‌ها را بالا و پایین می‌کنند و اگر کسی ارتباطات یا قدرت فشار بیشتری داشت، می تواند بودجه بیشتری دریافت کند.

وی ادامه داد: این روند حتی در زمان تخصیص‌ بودجه هم وجود دارد و تکرار می‌شود، بنابراین این موضوع یکی از معضلات اصلی کشور است که باید یک بار برای همیشه حل شود تا بدانیم براساس چه شاخص و الگوی مشخصی بودجه مثلا وزارتخانه‌های کار، راه و شهرسازی، دادگستری، قوه‌قضاییه و استان‌ها تدوین می‌شود.

*۳۰ درصد بودجه مختص به مجموعه‌های ستادی وزارتخانه‌ها

نماینده مردم نیشابور در مجلس ضمن تاکید براینکه نظارت بر اجرای بودجه از طریق بازوی نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبادت می‌تواند از بروز انحرافات و تخلفات جلوگیری کند، گفت: تخلفات بودجه بعدا تبدیل به معضلاتی گره خورده تبدیل می‌شوند بنابراین دیوان محاسبات می‌تواند، در گام اول به صورت برخط و آنلاین بر هزینه‌کرد دستگاه‌ها و بودجه عمومی نظارت کرده و مانع وقوع تخلف شود که اکنون در حال پیگیری اجرای این مهم هستیم.

ارکانی با اشاره به بررسی گزارش دیوان محاسبات کشور درباره بودجه شرکت‌های دولتی در کمیسیون هم اظهار کرد: ۷۰ درصد بودجه سالانه بویژه امسال مختص به شرکت‌های دولتی است در حالی که کمترین توجه در زمان تصویب لایحه بودجه و چه در موعد نظارت بر اجرای آن بر همین بودجه شرکت‌های دولتی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تنها ۳۰ درصد بودجه که مختص به مجموعه‌های ستادی وزارتخانه‌هاست هر ساله بررسی می‌شود براین اساس ما به طور جدی در حال بررسی و پیگیری بودجه شرکت‌های دولتی هستیم.

نظر شما