شناسهٔ خبر: 166897 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دولت دنبال سیاسی‌کاری و لجبازی با مجلس است/ طرح لغو تحریم‌ها قدرت ایران را در برابر غرب بالا می‌برد

قاضی زاده نایب رئیس مجلس گفت: شاهد سیاسی کاری و لجبازی دولت با مجلس هستیم، دولت حاضر نیست موفقیتی به نام مجلس ثبت شود اما مجلس نگاه سیاسی یا قبیله ای به موضوعات ندارد.

به گزارش «نماینده»  سیدامیرحسین قاضی زاده‌هاشمی درباره اینکه «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» چگونه می تواند منجر به کاهش تحریم‌ها شود گفت: با توجه به تجاربی که در این ۷ سال داشتیم و همچنین تجارب گذشته در تیم های مذاکره کننده قبلی در مورد موضوع هسته ای به وضوح مشخص است زبانی که آمریکایی ها و کشورهای غربی می فهمند چیست؛ بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس همین تجارب گذشته طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تدوین کردند و به تصویب رساندند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بر اساس همان تجارب عرض می کنم که وقتی در موضع مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی هستیم نه تنها باید با قاطعیت اقدام متقابل انجام بدهیم بلکه کاری کنیم که طرف های غربی مذاکره مجبور باشند پای میز مذاکره بنشینند و گفتگو کنند.  

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی طرف های غربی و آمریکا در موضوع غنی سازی ۳ درصد با ایران وارد مذاکره می شوند ما باید به غنی سازی ۵ درصد و بعد از آن ۲۰ درصد دست یابیم؛ در این صورت است که آنها همواره به دنبال ما خواهند بود و به جای آنکه ایران بخواهد نظر آنها را تامین کند، آنها باید اقدامی کنند که نظر ما تامین شود؛ بنابراین اینجاست که می‌توانیم در مورد کاهش تحریم‌ها با طرف های مقابل خود رایزنی‌های دیپلماتیک یا مذاکره داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها می‌تواند قدرت ایران را برای فشار به آمریکا و کشورهای غربی جهت کاهش یا لغو تحریم ها در مذاکرات هسته ای بالا ببرد گفت: در این طرح لغو یک سری از محدودیت ها و افزایش توان هسته ای کشور را دنبال می‌کنیم تا به واسطه آنها دست ایران با طرف های مذاکره کننده هسته ای بازتر باشد و بتواند برای لغو تحریم ها قدرت رایزنی های بیشتری داشته باشد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مخالف است؟ تصریح کرد: این سئوال را باید دولتمردان پاسخ دهند که با طرح مجلس مخالف هستند یا خیر، اما به هر حال دولت از ابتدا با شعار تَرک انداختن بر دیوار تحریم ها و یا کاهش تحریم ها بر سرکار آمد که متاسفانه تا الان نتوانسته موفق شود، حالا اگر این طرح مجلس اجرا شود و موفقیت هایی در سطح بین الملل در زمینه کاهش تحریم ها کسب شود، نمی تواند برای دولت خوشآیند باشد، زیرا عملکرد چندین ساله دولت بر باد می رود؛ در واقع در این موضوعات ما شاهد سیاسی کاری و لجبازی دولت با مجلس هستیم که اگر موفقیتی هم به دست می آوریم به اسم مجلس تمام نشود اما مجلس شورای اسلامی نگاه سیاسی یا قبیله ای به موضوعات ندارد و هر جایی ببیند می تواند خدمتی به مردم ارائه کند با تمام توان خود به صحنه می آید و اقدامات لازم را انجام می دهد.

وی افزود: باز هم بر اساس تجربه این چند ماهه این مطلب را عرض می کنم که دولت حاضر نیست موفقیتی به نام مجلس ثبت شود. مثلا مجلس طرح معیشتی مطرح می‌شود و نماینده دولت به شدت با آن مخالفت می‌کند بعد می‌بینیم رئیس جمهور محترم در ستادی که مجوز قانونی و عملکرد آن جای سوال دارد، اختصاص یارانه نقدی به مردم را تصویب می کند.

نظر شما