شناسهٔ خبر: 166860 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احتمال بروز سیل در تهران چقدر است؟

سیل در شیراز مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده است که بارش برف و باران سنگینی خواهیم داشت و امسال ترسالی خواهد بود اما احتمال سیل در پایتخت خیلی کم است.

به گزارش«نماینده» سال گذشته در هنگام بارش برف و باران در برخی مناطق شهروندان دچار مشکل شدند. هواشناسی اعلام کرده است امسال وضعیت بارش ها خوب است و احتمال دارد بارش های سنگینی داشته باشیم.

در خصوص اقدامات شهرداری در زمینه برف روبی، لایروبی انهار، مسیل ها، خرید تجهیزات برف روبی، برف تکانی درختان، بروز سیل و... با علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران  به گفت‌وگو نشستیم.

با توجه به اینکه سازمان هواشناسی اعلام کرده است در چند روز آینده در تهران برف و باران زیادی می‌بارد، چه تدابیری اندیشیده‌اید که شهرداری غافلگیر نشود و شهروندان هم دچار مشکل نشوند؟

برنامه ریزی برای روزهای برفی و بارانی/باید شهروندان از این نعمت الهی لذت ببرند

یکی از مهمترین موضوعات، بارش برف و باران است. مردم از دیرباز خاطراتی در خصوص باران و برف دارند که در گذشته‌های دور سیل آمده و خسارت‌هایی بر جای گذاشته است و یا برف‌های سنگینی که برای شهروندان مشکلات ترددی به همراه داشته است،‌ اما در حال حاضر وقتی بارش برف و باران را داریم، علاوه براینکه شهروندان باید از این رحمت الهی لذت ببرند، ما هم متولی اصلی در شهرداری برای موضوع بارش باران و برف هستیم تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود. در حال حاضر هم آمادگی داریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است که هم شهروندان از برف و باران لذت ببرند و هم شهرداری بتواند به خوبی خدمات بدهد. 

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص بارش برف و باران در شهریور امسال دستورالعملی  به مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و سازمان های مرتبط در این زمینه اعلام کرد، در این باره توضیح می دهید؟

ابلاغیه به تمامی سازمان ها و مناطق درگیر با بارش برف و باران/سال گذشته در هنگام برف برخی شهروندان دچار مشکل شدند

شهردار تهران در شهریور سال جاری دستورالعملی در خصوص بارش برف و باران به مناطق بیست و دوگانه اعلام کرد تا مشکلی در هنگام بارش‌ها ایجاد نشود. سال گذشته شاهد بودیم که در برخی از مناطق شمالی در هنگام ریزش برف، شهروندان دچار مشکلات زیادی شدند. 

تأکید بر مدیریت یکپارچه/ جلوگیری از مشکلات در زمان بارش باران و برف 

دقیقا در شهریور امسال پیروز حناچی دستورالعملی را به مناطق بیست و دوگانه و حوزه‌های درگیر در امر بارش باران و برف اعلام کرد و تأکید بر مدیریت یکپارچه در این زمینه داشتند و اینکه پیشگیری از مخاطرات صورت گیرد تا مشکلاتی در زمان بارش باران و برف نداشته باشیم.

بارش باران و برف مختص یک منطقه نیست، همه شهر درگیر می‌شود

ببینید! تهران بیست و دو منطقه دارد و بارش باران و برف مختص یک منطقه نیست، همه شهر درگیر می‌شود. اگر میزان بارندگی بیشتر باشد همه شهر درگیر می‌شود. شهردار تهران هم بخشنامه‌ای زده تا ستاد و مناطق، تدابیر لازم را در این زمینه انجام دهند.

آیا ستادهای برف روبی به خصوص در مناطق کوهستانی تهران ایجاد شده و تجهیزات لازم را دارند تا در هنگام برف سنگین دچار مشکل نشوند؟

ستادهای برف‌روبی تشکیل شده و دستورالعمل‌ها را ابلاغ کرده‌ایم.تجهیزاتی خریداری شده تا در هنگام بارش ها دچار مشکل نشویم.

آیا با نهادهای بیرون شهرداری تهران همانند شرکت آب و فاضلاب، هواشناسی و پلیس هماهنگی های لازم برای زمان بارش ها صورت گرفته است؟

هماهنگی با تمامی نهادهای بیرون شهرداری که در بارش ها دخیل هستند

البته این را هم بگویم که در طول سال، همه کانال‌ها و مسیل‌ها را لایروبی کرده‌ایم و با هماهنگی با مناطق و همچنین سازمان‌های بیرون شهرداری مانند سازمان آب، هواشناسی، پلیس راهور و سازمان‌های دخیل در این امر هماهنگی‌ها صورت گرفته است تا در هنگام بارش باران و برف دچار مشکل نشویم. البته تعاملات هم با اداره آب صورت گرفته تا از بالادست در هنگام کنترل حاشیه رودخانه‌ها و... دچار مشکل نشویم. البته بازدیدهایی هم صورت گرفته است. 

امسال چه تعداد ماشین مکانیزه برف‌روب خریداری شده است؟ این در حالی است که سال گذشته تعداد این ماشین‌آلات کم بود و به این دلیل برخی مناطق دچار مشکل شدند.

در سال‌های نه چندان دور تعداد ماشین‌های مکانیزه دو رقمی هم نبود

با چند عدد و رقم می‌گویم، در سال‌های نه چندان دور تعداد ماشین‌های مکانیزه دو رقمی هم نبود. تعداد کمی نمک‌پاش و محلول‌پاش داشتیم.

 ۲۸۲ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه برف‌روب و نمک‌پاش در سازمان‌ها آماده کرده‌ایم

اما در سال ۹۹ و در همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم ۲۸۲ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه برف‌روب و نمک‌پاش در سازمان‌ها آماده کرده‌ایم و به تناسب وسعت و موقعیت اتوبان‌ها و بزرگره‌ها این ماشین‌ها دراختیار مناطق قرار داده می‌شود تا آنها هم با پشتیبانی‌های لازم آماده به کار شوند.

چند سایت برف روبی در مناطق ایجاد کرده اید؟

۱۶۰ سایت برف روبی در مناطق؛ تعدادی از سایت ها اصلی و تعدادی فرعی هستند/برف روبی با ۳ هزار نیروی انسانی

در موضوع برف‌روبی هم در سطح شهر ۱۶۰ سایت برف‌روبی در مناطق داریم که تعدادی از این سایت‌ها اصلی و تعدادی فرعی هستند. ماشین‌آلات، اپراتورها، نیروهای انسانی در این سایت‌ها هستند و به محض اعلام سازمان هواشناسی، خودشان را به محل‌ها می‌رسانند. ۲۸۲ دستگاه ماشین‌آلات داریم و همچنین ۳ هزار نیروی انسانی در سطح شهر که در هنگام بروف‌روبی خدمت‌رسانی می‌کنند.

۱۰ هزار نیروی فضای سبز هم به کمک کارگران برف روبی می آیند/ماشین آلات غیرمکانیزه در مناطق

ضمن اینکه ۱۰ هزار نیروی کارگر خدمات شهری و همچنین تعدادی نیروی فضای سبز هم در هنگام برف‌روبی به کمک می‌آیند تا بتوانیم بهترین خدمات را ارائه کنیم. علاوه به غیر از ۲۸۳ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه،‌ در مناطق هم تعدادی ماشین غیرمکانیزه شامل لودر، ساب‌کت و... که در معابر باریکتر از آنها استفاده می‌شود.

آیا سایت های پشتیبان هم برای مناطق ایجاد کرده اید تا در مواقع بحرانی به کمک بیایند؟

راه اندازی ۵ سایت پشتیبان/شهروندان همکاری کنند

ما پنج سایت پشتیبان داریم که مناطق بیست و دوگانه را پشتیبانی می‌کنند، این سایت‌ها در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز مستقر هستند و به محض بارش‌ها به کمک مناطق می‌آیند.

در خصوص همکاری شهروندان در هنگام برف روبی توضیح‌می دهید؟

 آموزش و جلب مشارکت های مردمی  در دستور کار

مشارکت و تعامل شهروندان یکی از مهمترین عوامل کاهش مشکلات در روزهای برفی است. البته شهرداری هم اقداماتی انجام می دهد اما در این میان باید آموزش و جلب مشارکت های مردمی به منظور همراهی و همدلی شهروندان در مواقع بحرانی مخصوصا در روزهای برفی در دستور کار است.

برنامه ریزی برای پیشگیری از هرگونه غافلگیری
و برای پیشگیری از هرگونه غافلگیری در روزهای برفی، سازمان مدیریت پسماند شهر تهران  در کنار تجهیز سایت ها به ماشین آلات تخصصی و تجهیزات لازم در بزرگراه‌ها و معابر اصلی تهران با استقرار کیسه های شن و نمک به میزان لازم آمادگی برای روبه رو شدن با برف و یخ زدگی را باید داشته باشند.
این را هم بگویم که سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  ۲۴۴ دستگاه موتور پمپ در اختیار شهرداری های مناطق قرار می دهد .

همچنین دستگاه های برف تکانی بصورت مکانیزه و همچنین امکانات  بحران در اختیار شهرداری های مناطق قرار خواهد گرفت تا مشکلی در بارش ها نداشته باشند.

برگزاری مانور برف روبی/سناریو های تنظیم شده

البته مانورهای برف روبی هم برگزار شده تا خدمت رسانی دستگاه های مسوول بررسی شود و سناریو های تنظیم شده و در مجموع امسال با هم افزایی و برنامه ریزی مناسب مشکلی نخواهیم داشت و مردم از این نعمت های خدا(باران و برف)لذت خواهند برد.

چه تعداد مخازن شن و نمک در سطح شهر تهران مستقر کرده اید؟

استقرار ۳۴۰۰ مخزن زرد رنگ در تهران/ کیسه های شن‌و ماسه ۵ کیلویی 

البته باید شهروندان هم مشارکت داشته باشند. برای این منظور ۳۴۰۰ مخزن زردرنگ در سطح شهر تهران جانمایی کرده‌ایم که در داخل آنها کیسه‌های شن و نمک با وزن ۴ تا ۵ کیلوگرم است که رهگذران و رانندگان در صورتی که معبری را دیدند که یخ‌زده است، از این کیسه‌ها استفاده کرده و بتوانند به راحتی عبور کنند. مردم می‌توانند از این شن و کاسه ها در کوچه‌ها و سرخیابان‌ها بپاشند و خودشان هم در امر برف‌روبی مدیریت شهری را همراهی کنند. 

سال گذشته تعدادی از درختان بر اثر سنگینی برف شکسته شد، امسال چه تدبیری کرده‌اید که میزان شکستگی درختان کمتر شود؟

فراهم کردن تجهیزات برای برف روبی درختان/جلوگیری از شکستگی درختان 

بیش از ۲ هزار و ۲۸۰ بوستان در تهران داریم که درختان آنها بیشتر سوزنی‌برگ هستند. در هنگام برودت هوا و بارش‌ها در صورتی که برف روی درختان بنشیند، درختان دچار مشکل می‌شوند. البته ما تجهیزاتی را فراهم کرده‌ایم که کارگران با چوب‌های بلند و بالابر برف درختان را بتکانند تا از شکسته شدن آنها جلوگیری شود.

ستاد عالی برف روبی تشکیل شد؟

ریاست ستاد با شهردار تهران است

ستادعالی برف‌روبی در تهران به ریاست شهردار تهران است و در هر منطقه هم ریاست برعهده شهردار منطقه است. در هر صورت باید مدیریت یکپارچه عمل شود و این خواسته شهردار تهران بوده است. 

برخی اعلام کرده‌اند که احتمال وقوع سیل در تهران وجود دارد در این زمینه توضیح می‌دهید؟

امسال ترسالی داریم/اعلام شده که بارش برف و باران سنگین داریم

اعلام شده است که بارش برف و باران سنگینی خواهیم داشت و امسال ترسالی خواهد بود. اما احتمال سیل خیلی کم است.

لایروبی ۱۰ هزار کیلومتر نهر و ۵۳۰ کیلومتر کانال و مسیل

بالاخره شهرداری متولی کانال‌ها و مسیل‌ها و ۱۰ هزار کیلومتر نهر و ۵۳۰ کیلومتر کانال و مسیل را لایروبی کرده است. البته در بالادست و بیرون شهر هم متولی‌های دیگری دارد که ما با آنها جلسه گذاشته و تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم. در فروردین امسال که بارش باران سنگینی داشتیم، ‌در برخی نقاط دچار مشکل شدیم.

نقاط حادثه خیز شناسایی شده است؟

نقاط پرخطر شناسایی شد/برخی رفع عیب شد

نقاط پرخطر شناسایی شد، مانند سیل‌برگردان غرب یا سیل‌برگردان سلیمی جهرمی و سیل‌برگردان پل آریا و... رودخانه کن و کانال ابوذر که البته این نقاط را در برنامه گذاشتیم تا رفع عیب شود. بخش‌هایی رفع عیب شدند و بخش‌هایی هم درصد بالای کار هستند که به زودی کار آنها هم به اتمام می‌رسد. معاونت فنی عمران شهری و خدمات شهری طی هماهنگی‌هایی ایرادات را برطرف کردند. 

یعنی خطر سیل وجود ندارد؟

ان‌شاءالله که نداشته باشیم. ۵۳۰ کیلومتر کانال و مسیل داریم که آب‌های سطحی را جمع‌آوری می‌کنند. در برنامه کاری معاونت فنی عمرانی که شبکه آب‌های سطحی را توسعه دهند و هر ساله هم بخشی از کار انجام می‌شود. ما فقط ۱۰ هزار کیلومتر کانال فرعی داریم که به صورت روباز یا روبسته در کوچه‌هات و خیابان‌ها هستند که هدایت آبهای سطحی را برعهده دارند و ما به صورت مستمر آنها را پایش می‌کنیم. 

در تهران چند روزی بارش باران رخ داد، شما اعلام کردید که آبگرفتگی نداشته‌ایم، اما بعدا اعلام شد که تعدادی از شهروندان در خصوص آبگرفتکی با ۱۳۷ تماس حاصل کردند، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

آبگرفتگی به قدری باشد که مشکل تردد ایجاد یا ترافیک را مختل کند نداشتیم

ببینید! تعریف آبگرفتکی متفاوت است. اینکه آبگرفتگی به قدری باشد که مشکل تردد ایجاد یا ترافیک را مختل کند نداشتیم.  اما شاید در برخی جاها نهری به دلیل آشغال مسدود شده باشد که سریعاً آن را برطرف کردیم که اسم این کار آبگرفتگی نیست. 

آیا تمام نقاط آبگرفتگی شناسایی شده و دیگر مشکلی نخواهیم داشت؟

ما شناسایی‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهیم و هر ساله این کار انجام می‌شود و امیدواریم که مشکلی پیش نیاید. 

برخی رودخانه ها باید به صورت مداوم با ماشین‌آلات سنگین لایروبی شود

برخی از رودخانه‌ها مانند کن از داخل شهر رد می‌شوند و از مناطق ۵، ۲ و ۱۸ عبور می‌کنند؛ یعنی از شمال‌غرب تا جنوب‌غرب می‌روند، این رودخانه باید به صورت مداوم با ماشین‌آلات سنگین لایروبی شود، چرا که این رودخانه واریزه می‌آورد و اگر لایروبی‌ها به موقع انجام نشود، دچار مشکل می‌شویم، اما به صورت مدام لایروبی‌ها انجام می‌شود. اگر ظرفیت و حجم بارش بیش از ظرفیت رودخانه‌ها و کانال‌ها باشد، شاید قدری دچار مشکل شویم. البته ما آمادگی داریم و تمامی کانال‌ها و مسیل‌ها را لایروبی کرده‌ایم و امیدواریم مشکلی  با توجه به احتمال بارش های فصلی، تجهیز به موقع سایت های برف روبی به شن های مخصوص، نیروهای برف روب و خودرو و ماشین آلات مکانیزه ضروری بود.

برچسب‌ها:

نظر شما