شناسهٔ خبر: 166854 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مقصد ۶ هزار گوشی تلفن و ماینر بدون اسناد کجا بود؟

گمرک شناور ۱۷۰ میلیاردی کالای دیجیتال قاچاق در بندر ریگ توقیف شده است. هرچند کالا قبل از ورود به گمرک توقیف شده اما سوال جدی این است که با توجه به الزام ریجستری تلفن همراه، محموله مذکور عازم کدام مقصد بوده است.

به گزارش«نماینده» فرمانده مرزبانی استان بوشهر از شناسایی و توقیف یک فروند شناور تجاری با بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال کالای دیجیتال قاچاق در بندر ریگ خبر داد.

در بازرسی از شناور توقیفی حدود ۶ هزار دستگاه گوشی موبایل و تبلت، دو هزار عدد لوازم جانبی موبایل و چندین دستگاه ماینر (استخراج ارز مجازی)  فاقد هرگونه مدارک گمرکی کشف شد.

سوالی که وجود دارد این است که  محموله این لنج چگونه قرار بوده از مرزهای رسمی ترخیص و خارج شود. آیا قرار بوده محموله مذکور تحت عنوان کالای ته لنجی ترخیص شود؟ این ابهاماتی که نیروی انتظامی و سایر دستگاههای مرتبط و ارگانهای نظارتی با توجه حجم بالای محموله باید شفاف سازی کنند.

گفتنی است، کالای ملوانی یا ته لنجی یکی از رویه‌هایی است که در سنوات اخیر ابهامات جدی در خصوص جزئیات پیاده سازی آن در گمرکات مختلف استانهای جنوبی کشور مطرح شده است. تا کنون ضوابط مشخصی از نحوه و میزان ترخیص کالاهای گروه چهار از طریق رویه ته لنجی عنوان نشده است.

شهریور ماه امسال سرپرست گمرک نخل تقی (از زیر مجموعه‌های استان بوشهر) به تعاونی لنج داران اعلام کرده است، حداکثر کالای مجاز به گمرک نخل تقی به تعداد ۳۰ وانت بار می‌باشد. بر این اساس هر لنج دار می‌تواند محموله‌ای معادل ۳۰ وانت را به عنوان ته لنجی یا کالای ملوانی بدون اعمال تشریفات رایج ترخص کالاهای رسمی از گمرک خارج کند.

یکی از مقامات مسئول در این خصوص به خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه در خصوص محموله مذکور احتمالا قصد تخلیه در خور غیر مجاز وجود داشته، گفت: باید قرائن برای اثبات جرم وجود داشته باشد اگر درست مستند سازی انجام نشود هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

گفتنی است، دفتر خانه گمرکی ریگ به عنوان زیر مجموعه اداره کل گمرک گناوه فعالیت میکند.

برچسب‌ها:

نظر شما