شناسهٔ خبر: 166845 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پروتکل‌شکنی معادل افزایش مرگ و میر است

نمکی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت دنبال شود خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با هیچ‌کسی مماشات نکنید و هر پروتکل شکنی معادل مرگ و میر است.

به گزارش «نماینده» سعید نمکی وزیر بهداشت در وزیر در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی با اشاره به نقش آموزش همگانی در کنترل بیماری کرونا اظهار داشت: اگر نتوانیم آموزش همگانی را در راستای کاهش بیماری ارتقا دهیم و از ظرفیت آموزش استفاده نکنیم در حوزه مقابله با بیماری موفق نخواهیم شد.

وی با اشاره به نقش سفیران سلامت در حوزه آموزش اظهار داشت: با با استفاده از ظرفیت تعداد سفیران سلامت آموزش‌ها را به شیوه‌های مختلف به خانواده‌ها منتقل کنیم، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای استان استفاده کنند و کمیته آموزش در دانشگاه تشکیل دهند و با استفاده از رهنمودهای این کمیته برای آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری تلاش کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت دنبال شود خظاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با هیچ‌کسی مماشات نکنید هر پروتکل شکنی معادل مرگ و میر است. پیک زمستانی را پس از پیک پاییزه خواهیم داشت به خصوص در استان‌های جنوبی که مردم در منازل در فضای سربسته حضور پیدا می‌کنند شیوع بیماری بالاتر می‌رود، در شهرهایی که وضعیت نارنجی، زرد یا قرمز اعلام می‌شود باید پروتکل‌ها بر اساس وضعیت اعلام شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت توسعه مراکز سرپایی افزود: توسعه مراکز سرپایی 16 ساعته و 24 ساعته به خصوص در حاشیه شهرها باید مد نظر قرار گیرد، در مناظق حاشیه نشین که جمعیت زیادی دارد و این افراد به عنوان کاسب یا دستفروش در زیر پوست شهر درحال رفت و آمد هستند باید توجه بیشتری شود و فضاهایی برای ارائه خدمات سرپایی درنظر گرفته شود، اگر توسعه خدمات سرپایی وجود نداشته باشد بار آن با تاخیر بر دوش بیمارستان‌ها خواهد افتاد، باید برای جمعیت 50 الی هر 100 هزار نفر خدمات سرپایی در نظر گرفته شود.

نمکی گفت: برخی دوستان مراکز جامع سلامت و پایگاه سلامت دو منظوره استفاده می‌شود و راهی برای بیماران کرونا و غیر کرونا در نظر گرفته می‌شود که به نظر من این کار عالمانه نیست و امکان برخورد این افراد با هم وجود دارد، مراکز سرپایی کووید باید از نظر فاصله با مراکز غیر کووید مجزا باشد اگرچه ممکن است فردی ناقل بی علامت باشد و به مرکز بهداشتی غیر مراجعه کند، بیماری که دارای علائم است نباید در مرکز جامع سلامت رفت و آمد داشته باشد.

نمکی گفت: تست‌های سریع برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود، ظرفیت 100 هزار تست برای تست‌های سریع و پی سی آر در نظر گرفته شده است و باید 40 هزار تست پی سی آر روزانه انجام شود. در بیمارستان باید حتما از تست پی سی ار استفاده شود و در پایگاه‌های سلامت باید از تست سریع استفاده شود و تکلیف فرد بیست دقیقه‌ای مشخص شود.

وزیر بهداشت گفت: در حوزه قرنطینه دستگاه‌های مختلفی همکاری داشتند و مراکزی شناسایی شدند و خواهش ما از روسای دانشگاهی این است که تخمین بزنند و اعلام کنند چند درصد افراد امکان قرنطینه خانگی دارند و چند درصد ندارند، فضای قرنطینه با استفاده از ظرفیت هتل‌ها تامین می‌شود، به نسبت تعداد تخت‌ها تیم پزشکی و پرستاری برای مراقبت از بیماران در نظر گرفته شده است.

نظر شما