شناسهٔ خبر: 166841 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده نمی رسد

ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تمامی نهاده های دامی در حال حاضر با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور می شود اما به دست تولیدکنندگان نمی رسد در نتیجه مجبورند نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت های سرسام آور تهیه کنند.

به گزارش «نماینده»سید جواد ساداتی نژاد دربارۀ نهادهای دامی  گفت: وقتی بخش عمده ای از نهاده ها از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه می شود به تبع محصولات تولیدی نیز با همان سبک و سیاق به مردم فروخته می شود.

وی اظهارداشت: محاسبات نشان می دهد اگر قیمت ارز 25 هزار تومان باشد قیمت هرکیلوگرم مرغ در واحدهای خرده فروشی 35 هزار تومان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی قیمت مرغ به ازای هر کیلوگرم در بازار به 40 هزار تومان می رسد معنا و مفهوم آن اینکه هیچ اثری از ارز چهار هزار و 200 تومانی در سبد مصرفی خانوار احساس نمی شود.

وی افزود: اعتقاد بر اینکه یارانه از واردات حذف و به انتهای زنجیره منتقل شود یعنی این یارانه یا به تولیدکننده و یا به مصرف کننده داده شود.

ساداتی نژاد در ادامه با یادآوری قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب 24 بهمن 1391 مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بر پایه این قانون همه اختیارات حوزه کشاورزی بر عهده وزارتخانه است اما از تیر 1398 این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.

ساداتی نژاد بیان داشت: بر پایه بند الف ماده یک این قانون، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی از جمله گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

وی ادامه داد: اصلاح وضعیت کنونی و بازگشت اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی راه حل است و تا این مشکل رفع نشود شاید موقت قیمت ها کاهش یابد اما دائمی نیست و هماهنگی بین بخشی وجود ندارد از این رو باید اختیارات به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود.

نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد کشاورزی بر پایه اساسنامه باید پاسخگوی نیازهای غذایی مردم در کشور باشد اما در عمل این گونه نیست چرا که بخش زیادی از وظایف آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت عهده‌دار است.

وی همچنین نیاز سالانه کشور به گوشت مرغ را 2,4 میلیون تن برشمرد و افزود: مصرف مرغ در ایران دو برابر میانگین جهانی و علت آن ارزان بودن آن نسبت به گوشت قرمز است.

ساداتی نژاد اظهارداشت: برای تامین گوشت مرغ ماهانه باید 110 میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های سراسر کشور انجام شود.

وی ادامه داد: بطورکلی 20 درصد نهاده های دامی در داخل تامین و 80 درصد شامل 9 میلیون تن ذرت، 4,6 میلیون تن سویا و 2.5 میلیون تن جو باید از خارج وارد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: واردات نهاده های دامی به کشور نیازمند تامین ازر است که بانک مرکزی باید آن را تامین کند.

وی افزود: کشور اکنون با کمبود دو میلیون و 300 هزار تن نهاده دامی نسبت به سال گذشته روبه‌روست که در حقیقت باید با تخصیص ارز وارد شود که این مهم نیز یکی از علت های افزایش قیمت گوشت مرغ است.

ساداتی نژاد با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه و توزیع بخشی از نهاده‌ها خارج از این سامانه اظهارداشت: این موضوع به آشفتگی قیمت مرغ دامن می‌زند که البته به وزارت جهاد کشاروزی تذکر داده شده است.

وی ادامه داد: نهاده های دامی در هر مکانی بیشتر از قیمت مصوب به فروش برسد بازار سیاه و تخلف محسوب می شود چون هم اکنون تمام نهاده ها با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ نهاده ای از گمرک جمهوری اسلامی ایران نباید بدون اجازه وزارت جهاد کشاورزی خارج و توزیع شود که البته معاون این وزارتخانه اعلام کرده چند محموله بدون مجوز خارج و توزیع شده که بازار سیاه به وجود آورده است.

وی در ادامه نبود نظارت بر عملیات جوجه ریزی در مرغداری های کشور را عامل دیگر گرانی گوشت مرغ برشمرد و افزود: نهاده ها باید بر اساس تعداد جوجه ریزی به مرغداری ها تحویل شود اما نظارتی در این خصوص وجود ندارد شاید برخی مرغداران بخشی از جوجه ها را معدوم کنند و نهاده های تحویلی را در بازار سیاه به فروش برسانند که آمارها بیانگر اینکه تخلف در این زمینه وجود داشته است.

ساداتی نژاد متصل نبودن سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به سامانه های گمرک جمهوری اسلامی ایران را مشکل دیگری در زمینه افزایش گوشت مرغ دانست و توضیح داد: این دستگاه ها باید بدانند چه مقدار نهاده وارد کشور می شود تا برای توزیع آنها برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اختیارها باید به طور کامل از وزارت صمت به جهاد کشاورزی واگذار شود، افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی سامان‌دهی به وضعیت قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز با قدرت ورود پیدا کند تا بازار کنترل و شرایط بهبود یابد.

نظر شما