شناسهٔ خبر: 166835 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس در دوران کرونا بر حوزه آموزش و پرورش به‌واسطه ارتقاء سواد اطلاعاتی تمرکز کرده است

متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها گفت: مجلس در دوران کرونا بر 3 حوزه آموزش و پرورش، زیرساخت‌ها و آموزش کودکان بواسطه ارتقاء سواد انتقادی، اطلاعاتی و فرهنگی تمرکز کرده است.

به گزارش «نماینده»،روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «به وقت ایران» با موضوع مهارت استفاده مناسب از گوشی‌های تلفن همراه توسط دانش آموزان در دوران کرونا که از شبکه هفت سیما پخش شد حضور داشتند. 

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این دوران می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد و بستگی به برنامه ریزی و دوراندیشی و سوار شدن بر بستر رسانه ای دارد. سطح فرهنگی کشور تعیین خواهد کرد که این دوران تهدید یا فرصت خواهد بود.  

وی افزود: اگر با مواجه با این پدیده واقع بینی باشیم، می توانیم در مقابل با این پدیده منفعل نباشیم و وقتی فعالانه برخورد کنیم به طبع، فرصت شده به حساب می آید. 

متفکرآزاد عنوان کرد: بسیاری از فرآیند آموزشی کنونی، از منظری ممکن است که مورد نقد قرار بگیرد که می بایست قوی تر از آنچه که هست وارد می شد، ولی در این شرایط و بیماری کرونا سرعت عمل بالا وزارت آموزش و پرورش سعی داشته تا خلای را که می توانست فرآیند آموزش را در کشور متوقف و مختل کند، برطرف کند و یکی از فرصت ها در این شرایط، فراهم سازی فرصت عدالت آموزشی است. 

وی درباره سواد رسانه ای گفت: هر فرد دارای مجموعه ای از دیدگاه است که پیام های منتقل شده از رسانه را می تواند تفسیر فعالانه کند. سواد رسانه می آموزد که یک فرد باید در برابر پدیده های رسانه ها متفکر باشد. 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: طبیعتا فرد در سنین مختلف رشد، با نیازهای مختلفی مواجه است و سواد رسانه ای خانوار در کنار سواد رسانه ای که برای کودک لازم است، مکمل هم هستند.

متفکر آزاد افزود: کشورهای که تمایل دارند زیست سالم و غیرمضطرب داشته باشند، برنامه ریزی می کنند و این برنامه را براساس واکسینه کردن جامعه انجام می دهد، برای واکسینه کردن در سنین مختلف روش هایی وجود دارد، دغدغه نظام تعلیم و تربیت این است که مجبور شده ایم زود وارد این عرصه شویم و مجبور شده ایم در سنین مختلف دسترسی به این فضا را آزاد کنیم و اینجاست که مدیریت معنا پیدا می کند.  

وی درباره اقدامات مجلس در دوران کرونا در این راستا گفت: مجلس در این دوران بر سه حوزه آموزش و پرورش، زیرساخت ها و همچنین آموزش کودکان بواسطه ارتقاء سواد انتقادی، اطلاعاتی و فرهنگی در خانواده ها برای مراقبت از کودکان، تمرکز کرده است.

متفکر آزاد در پایان تاکید کرد: در مدیریت افکار در فضای مجازی اگر فعال نباشیم در اختیار ما قرار نمی گیرد و به شدت اطلاع، همراهی و نظارت را به خانواده ها در این دوران پیشنهاد می کنم.

در ادامه، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دستورالعملی که برای جریان آموزش در دوره ابتدایی تهیه شده است، تصریح دارد که دانش آموزان ساعت های خاص و محدودی را از گوشی های همراه و تبلت استفاده کنند و به دلیل اینکه دستورالعمل بر آموزش ترکیبی و استفاده از بسترهای متنوع تاکید دارد، یکی از این بسترها تلویزیون آموزشی و مدرسه تلویزیونی است. 

وی افزود: برنامه دوره ابتدایی به شکلی تنظیم شده است که دانش آموزان صبح بتوانند از آن برنامه ها استفاده کنند و تقسیم بندی زمان ها در بعدازظهر، 25 الی 30دقیقه است و برای کلاس اولی ها تا بیست دقیقه پیش بینی شده است. این فرصتی است که معلم می تواند از آن استفاده کند و دانش آموز باید مطابق برنامه تنظیم شده معلم، در فضای مجازی کلاس خود را برگزار کند. 

حکیم زاده عنوان کرد: با توجه به سن دانش آموزان در دوره ابتدایی آموزگاران شرایط را طوری باید برنامه ریزی کنند که از تمامی این بسترها استفاده کنند و میزانی که دانش آموزان از فضای مجازی و گوشی همراه و تبلت استفاده می کنند، در حداقل زمان خودش باشد. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استفاده از فضای مجازی برای آموزش به هیچ وجه انتخاب آموزش و پروش نبوده است و به اجبار این روش منتخب شد. از طرفی خاستگاه آموزش های مجازی و الکترونیک اصلا دنیای کودکان نبود و از ابتدا در دنیا آموزش های از راه دور و الکترونیکی برای آموزش عالی و برای بزرگسال استفاده می شد و هیچ کشوری این آمادگی را نداشت که متناسب با دنیای کودکان این آموزش را در قالب فضای مجازی ارائه دهد.  

وی با بیان اینکه می بایست این اجبار به فرصت تبدیل می شد، افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تهدیدهای را که به طور طبیعی همراه بستر فضای مجازی است، حدالمقدور، تبدیل به فرصت کنیم و آنها را کنترل کنیم. 

حکیم زاده اظهار داشت: با توجه به گزارش های موجود، خوشبختانه یکی از دستاوردهای بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، در راه اندازی شبکه شاد برای اولین بار فراهم کردن بستر ملی برای فضای مجازی بوده است که خدمت بسیار مهمی را ارائه می دهد. این بستر کاملا اختصاصی و آموزشی است و فرصت های متنوع و متعددی را در اختیار می گذارد. 

وی با بیان اینکه اجرای طرح شاد در رده بالای حاکمیتی بوده است، گفت: در گذشته تاکید فراوانی شده بود که بتوان بستر داخلی امن در فضای مجازی ارائه شود که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، اما تلاش هایی که پیش از این انجام شد، خیلی نتوانست به نتیجه برسد و شاید اگر این شرایط پیش نمی آمد این روند کندتر پیش می رفت. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از ویژگی های آموزش و پرورش را سرعت واکنش در دوران کرونا دانست و گفت: در کوتاه ترین زمان ممکن به کمک سازمان صدا و سیما، در شبکه آموزش و در کمتر از ده روز مدرسه تلویزیون راه اندازی شد و جریان آموزش برقرار شد. در کنار آن نیاز بود که این جریان تعاملی نیز باشد و شبکه شاد نیز در کوتاه ترین زمان ممکن علیرغم محدودهای موجود، با همت والای متخصصان داخلی راه اندازی شد و در حال حاضر به کارکردهای مدنظر بسیار نزدیک شده است. البته، قطعا با وجود محدودیت های موجود، برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم. 

وی افزود: موضوعات فناوری و سرعت و اینترنت و زیرساخت ها، جزو وظایف آموزش و پروش نیست، و اگر نواقصی در این زمینه وجود دارد قطعا نهادها و سازمان های هستند که می توانند در این راستا حمایت  کنند تا این کار ملی بهتر انجام شود. 

حکیم زاده درباره سواد رسانه ای اذعان داشت: موضوع سواد رسانه ای، فقط مربوط به شرایط کنونی و دوران کرونا نمی شود. در سال 97، همایش مشترکی با انجمن سواد رسانه ای برگزار شد که یکی از دستاوردهای این گفت و گوی علمی این بود که در سنین پائین تر و پیش دبستان شروع شود. سواد رسانه ما را مجهز به دانش، نگرش و مهارت هایی می کند که انتخاب درستی داشته باشیم و از روش های مناسبی در این راستا استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه تمرکز ما در سنین کودکی بیشتر توانمندسازی خانواده ها و معلمان است، خاطرنشان شد: در آموزش و پرورش در این زمینه برنامه قبلی در نظر داشتیم، اما با توجه به اینکه این شرایط غیرقابل پیش بینی بود، مجددا در کانون توجه قرار گرفت و اکنون ارتقاء سواد رسانه ای یکی از برنامه های در نظر گرفته شده برای همه استان ها در برنامه آموزشی است و جزو سرفصل های انجمن اولیاء و مربیان است. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: به طور کلی معمولا در دانش برنامه درسی، آموزش مهارت ها نباید از طریق کتاب انجام شود، مهارت ها تمرین کردنی هستند و بهترین شکل آموزش آن مدل تلفیقی است. قبل از دوران کرونا، برنامه ریزی شده بود که به صورت جامع سواد رسانه ای را وارد فعالیت های آموزش و پرورش کنیم که طی برگزاری جلسات علمی با همکاران انجمن سواد رسانه ای، از تعدادی معلمان و دبیران سواد رسانه ای شهر تهران دعوت به عمل آمد و با کمک این انجمن، به راه اندازی کارگاه های آموزشی پرداخته شد. 

نظر شما