شناسهٔ خبر: 166826 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تجلیل نمایندگان مجلس از متولیان تغسیل و تدفین اموات کرونایی

تهران اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس از متولیان تغسیل و تدفین اموات کرونایی تجلیل کردند.

به گزارش «نماینده»،اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس ضمن برگزاری نشست با مدیرعامل و معاونین سازمان بهشت زهرا(س) از بخش های مختلف این سازمان اعم از مجتمع عروجیان، سالن های تطهیر بازدید کردند. 

بهشت زهرا(س) زیارتگاه و معدن عواطف در پایتخت است

عبدالحسین روح الامینی در این مراسم ضمن یادآوری برگزاری جلساتی با مسوولان بخش های مختلف به منظور بررسی مسائل کلان شهر تهران به لحاظ بهداشتی افزود: لازم است که این حوزه بازمهندسی شود، به همین دلیل جلساتی را با مسئولان مربوطه دراین زمینه برگزار کردیم، ضمن اینکه تعطیلی تهران به دلیل شیوع کرونا یکی از اولویت هایمان بود که دولت در این زمینه همکاری کرد و در پی آن جمعیت متوفیان کرونایی کاهش یافت. 

وی یادآور شد: شما در سازمان بهشت زهرا(س) شاهکار کردید، چرا که توانستید خدماتی با بهترین کیفیت و با حفظ اصول کرامت انسانی ارائه دهید. 

روح الامینی خاطرنشان کرد: بهشت زهرا(س) یک زیارتگاه، لنگرگاه معنوی و معدن عواطف است که این شرایط به برکت وجود شهدا و حضرت امام راحل ایجاد شده است. 

وی افزود: اگر آرامستان های دیگری در تهران ایجاد شود، باز باید از شما الگو بگیرند، ضمن اینکه ناگفته نماند شما اقدام بسیار ارزشمندی انجام دادید، کما اینکه بدون نگرانی از به خطر افتادن سلامت تان در شرایطی که حتی نزدیکان متوفیان کرونایی حاضر نیستند آنها را لمس کنند، پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) آنها را خاکسپاری می کنند، بنابراین زبان ما از بیان ارزش این اقدامتان قاصر است. 

 آرامستان های جدید در نقاط مختلف تهران ایجاد شود

سیدعلی یزدی خواه،عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم نیز با اشاره به مسائل و مشکلات ترافیکی ناشی از تردد زیاد آخر هفته و روزهای پایانی سال به آرامستان بهشت زهرا(س) گفت: یکی از مطالبات جدی ما از شهرداری این است که 5 آرامستان در نقاط مختلف تهران ایجاد تا از حجم ترافیک سنگین آخر هفته در این محدوده جلوگیری شود و از مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) به دلیل اقدامات شایسته در زمینه کاهش ترافیک و گرفتن مشاور متخصص در این زمینه و آغاز مطالعات کاربردی در این حوزه تقدیر کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم از مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) خواست تا آماری از نحوه ارائه قبر به افراد بی بضاعت ارائه دهد.
کار پرسنل بهشت زهرا بسیار سخت است 

در ادامه اقبال شاکری با بیان اینکه بهشت زهرا(س)یک کشور معنوی است که شهدای بزرگی در خاک آن آرمیده اند، گفت: در گذشته و دوره ای که در شورای اسلامی شهر تهران بودیم،دلیل مخالفت ما با یکسان سازی در بهشت زهرا(س)این بود که وضعیت کنونی آن نماد اصول و ارزش های دفاع مقدس و تاریخ پرافتخار کشور است. 

وی ضمن قدردانی از اقدامات مدیریتی در این سازمان خاطرنشان کرد: شما با مردم در بدترین شرایط روحی سروکار دارید که بسیار سخت است ، چرا که به هیچ وجه نمی توان از آنها انتظار سعه صدر داشت. 

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس در پایان طی پیشنهادی به مسئولان این سازمان یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در محوطه بهشت زهرا(س) وجود دارد این است که تابلوهای مسیریاب در جاهای مناسب قرار نگرفته که باید در این زمینه تدبیری بیاندیشید. 

بهشت زهرا(س) در تطهیر اجساد کرونایی در سطح جهان اول شد

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) تهران ضمن قدردانی از رئیس مجلس و ریاست و اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری روند ارائه خدمات به فوتی های کرونایی گفت: بهشت زهرا(س) سال 1345 احداث شده و تیرماه سال 49 افتتاح شد، ضمن اینکه این آرامستان دارای 584 هکتار مساحت بوده و در آن بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر دفن شده و در گلزار شهدا نیز 30 هزار شهید و 4 هزار شهید گمنام خاکسپاری شده اند. 

وی با بیان اینکه این سازمان بدون تعطیلی برای مسلمین یک واجب کفایی را انجام می دهد و در روزهای بحران همچون وقوع زلزله در سایر استان ها، حادثه منا در کنار مردم بوده است، ادامه داد: این سازمان 15 مراسم ملی در طول سال برگزار می کند، ضمن اینکه قبل از شیوع کرونا 135 هزار مراسم در سال به شهروندان خدمات می داده که البته در زمان شیوع کرونا به دو برابر افزایش یافته است.  

وی تصریح کرد: طرح مکان یابی آرامستان های تهران آغاز شده و مشاور متخصص در این زمینه گرفته شده است و کار در حال انجام می باشد و به مرحله تصمیم گیری نزدیک می شود.

خال یادآور شد: با نو سازی و لوله کشی مناسب مشکل آب خام سازمان بهشت زهرا(س) را حل کردیم، همچنین تالار اجتماعات در آن در حال ساخت است و در آن مرکز ایزوله ایجاد شده و دو دستگاه سوله بحران نیز ایجاد شد که در زمان کرونا وجود آنها بسیار مهم و کمک کننده بود. 

وی افزود: این سازمان چند اختراع از جمله قبرکن اتوماتیک، وان و تخت هوشمند متوفی، دستگاه همزن کافور و نوسازی ناوگان داخلی و آمبولانس ها برای انتقال اجساد، راه اندازی اولین مرکز کنترل ترافیک و نصب سیستم ترددشمار خودروها بر روی درب های این سازمان، اجرای بزرگترین پروژه هوشمندسازی و نصب 253 دوربین آنلاین در محوطه بهشت زهرا(س)، راه اندازی یادکد شهدا در فاز اول برای 3 هزار شهید که در پی آن می توان از طریق کدخوانی به وسیله تلفن همراه از زندگینامه هر کدام از شهدا آگاه شد، ایجاد شماره تلفن چهار رقمی 1530، راه اندازی ترمینالی در مرکز شهر جهت انتقال اجساد، راه اندازی و افتتاح ورزشگاه، مسقف کردن مزار شهدای خدمت،  تغییر الگوی دفن در قطعات، نصب بهترین سیستم تهویه در کلیه سالن های تطهیر، ایجاد آبنماهای تاریخی را در کارنامه خود دارد. 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی این سازمان خاطرنشان کرد: اعزام 150 نفر از مادران فعال شهدا که هر هفته در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) حضور دارند وهمچنین اعزام 81 نفر از فرزندان شهدای حرم به مشهد مقدس، برگزاری دو مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با مشارکت دفتر رهبر معظم انقلاب، انتقال تجربیات به مدیران آرامستان های سایر شهرها، برگزاری شب شعر شهدایی، شب های پرستاره در گلزار شهدا با حضور جوانان انقلابی، تجلیل از شهدای تمام ادیان، برگزاری مراسم نهمین و دهمین زنگ دانش آموز شهید همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از جمله اقدامات فرهنگی و اجتماعی این سازمان است.

وی بیان داشت: همچنین رونمایی از المان های شهید حججی و شهید آوینی، برگزاری مراسم تعزیه و یلدای شهدایی، ایجاد 10 ایستگاه صلواتی، برگزاری مراسم شب های قدر، استفاده از ظرفیت هنرمندان ، نام آوران و شهروندان داوطلب برای عضویت در شبکه تطهیرداوطلبانه با هدف جلب مشارکت های اجتماعی، برگزاری مراسم ترتیل خوانی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت امام راحل و اطلاع رسانی به مردم برای عدم مراجعه به این سازمان در شرایط شیوع کرونا به ویژه در روزهای آخر هفته و آخر سال از جمله اقدامات فرهنگی و اجتماعی این سازمان است. 

وی تاکید کرد: بحران شیوع کرونا شرایطی را ایجاد کرد که در طول 50 سال مورد مشابهی نداشت تا جایی که در آبان ماه 1399تعداد فوتی ها به روزانه 179 نفر رسیده بود، به همین دلیل ما اولین پروتکل را در کشور در اسفند ماه 1398 و در همان اوایل درگیری با بحران برای آن نوشتیم و جهت برگزاری مراسم تطهیر از مراجع عظام استفتائاتی اخذ کردیم و فتاوا را به طور کامل جمع آوری و سپس اجرا کردیم.

خال گفت:همچنین برای رعایت پروتکل های بهداشتی جلساتی با دانشگاه های شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و اورژانس تهران داشتیم و برای کارکنان این سازمان دوره های آموزشی برگزار کردیم، ضمن اینکه نماینده وزارت بهداشت به طور دائم در این سازمان مستقر شد.

خال افزود: افزایش ظرفیت سردخانه ها از مهمترین مشکلاتی بود که در این شرایط با آن مواجه بودیم، بنابراین سردخانه های کانتینری و دو دستگاه سوله بحران برای رفع این مشکل آماده سازی شد ، همچنین سیستم جدید ضدعفونی محوطه ها را طراحی کرده و 7 بار این فضا را به طور کامل ضدعفونی کردیم، 

وی ادامه داد: از 16 فروردین ماه1399 برای اولین بار تطهیر اجساد  کرونایی با آب (تغسیل) انجام شد و در پی آن برای پساب ناشی از تغسیل اموات کرونایی برنامه ریزی مناسب انجام دادیم و زیرساخت ها را ایجاد کردیم و کلرزنی آب را به صورت چند مرحله ای افزایش دادیم و در این کار از سازمان آب تهران و محیط زیست هم کمک گرفتیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) اضافه کرد: ما برای رفع مشکل ترافیک در محوطه از مشاور علمی حمل و نقل شهری استفاده کرده ایم.

 شغل تطهیرکننده  در زمره مشاغل سخت قرار گرفته است 

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تهران ضمن ارائه جزئیات روند پیگیری جانمایی آرامستان های دیگر در سطح تهران  تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در جهت قدردانی از زحمات تطهیردهندگان متوفیان انجام دادیم این بود که این شغل در زمره مشاغل سخت قرار بگیرد، بنابراین این افراد بعد از بازنشستگی از خدمات این بخش بهره مند خواهند شد.

تجلیل از متولیان تغسیل و تدفین اموات کرونایی

اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی به همراهی مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و سعید خال مدیرعامل و معاونین سازمان بهشت زهرا(س) از بخش های مختلف این سازمان اعم از مجتمع عروجیان و سالن های تطهیر بازدید کردند و پس از آن با حضور در سالن عطر یاس واقع در مجتمع عروجیان از متولیان تطهیر وتدفین اموات کرونایی در سازمان بهشت زهرا(س) که به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به شهروندان تهرانی می پردازند، با ارائه لوح تقدیر قدردانی کردند. 

نظر شما