شناسهٔ خبر: 166820 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زمان خروج از پروتکل الحاقی در فراکسیون نیروهای انقلاب بررسی شد

مجتبی یوسفی سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس گفت: در جلسه امروز این فراکسیون زمان خروج از پروتکل الحاقی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش «نماینده»،مجتبی یوسفی، با اشاره به جلسه صبح امروز فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی،گفت: این جلسه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و درباره اقدامات متقابل با کارهای خصمانه استکبار به خصوص در حوزه های امنیت بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی بیان کرد: آخرین اقدام ددمنشانه استکبار جهانی ترور دانشمند هسته ای کشورمان بود که علاوه بر تلاش برای توسعه علمی کشور، در موضوعات درمانی مانند ساخت کیت های کرونا و واکسن کرونا هم فعال بود و ترور این شهید بزرگوار نشان می دهد که مستکبران، دشمنِ علم مردم ایران هستند و همچنین این مسئله نشان دهنده آن است که باید در سیاست های اتخاذ شده دستگاه دیپلماسی کشورمان به ویژه در چند سال اخیر بازنگری صورت گیرد.

سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: در این جلسه درباره طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و همچنین کارهایی که ما باید بر اساس قانون در مقابل اقدامات دشمنان از جمله خروج آمریکا از برجام و عدم تعهدات اروپایی ها در وضع تحریم ها  انجام دهیم، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

یوسفی متذکر شد: مذاکرات و اصل برجام برای رفع تحریم ها و حل مشکلات اساسی مردم بود اما برخی از مسئولان این روزها می گویند که خروج آمریکا از برجام باعث شد که چهره خصمانه آمریکا به همه نشان داده شود، در حالی که پیش از برجام هم این مسئله را  می دانستند و ما برای این موضوع مذاکره نکردیم، بلکه مذاکره کردیم تا تحریم های دارویی و کالاهای اساسی برداشته شود و وضع اقتصادی کشور بهبود یابد.

وی گفت: از این جهت ما در برجام تعهداتی را انجام دادیم اما طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبود و پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی عضو برجام نیز به تعهدات خود عمل نکردند و به همین علت مجلس شورای اسلامی طرح ۹ ماده ای موسوم به اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها را تدوین کرده است.

سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ما به صورت داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی را در دستور کار داریم که این مسئله باعث شده تا بخش زیادی از اطلاعات دانشمندان و مراکز حساس امنیتی ما در اختیار آنان قرار گیرد و دسترسی به اطلاعات ما به واسطه این مسئله بی حد و حصر شده است.

یوسفی تأکید کرد: در دکترین و دیپلماسی ما به هیچ وجه سلاح هسته ای وجود ندارد اما نباید اجازه دهیم که همه اماکن ما به واسطه پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی بی حد و حصر در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی مجلس، نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره زمان خروج از پروتکل الحاقی مطرح کردند، گفت: برخی از افراد معتقد بودند که از زمان تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها از پروتکل الحاقی خارج شویم و اجرای مجدد آن را منوط به اجرای تعهدات طرف اروپایی در رفع تحریم ها کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: عده دیگری از نمایندگان نظرشان بر این بود که فرصت دو ماهه برای رفع تحریم ها داده شود و در صورتی که آنان این اقدام را انجام ندادند، اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: موافقان و مخالفان خروج فوری ایران از اجرای پروتکل الحاقی مباحث خود را در این جلسه مطرح کردند و برخی از افراد موافق آن بودند که فرصتی دوماهه به طرف مقابل داده شود و در صورتی که آنان تعهدات خود را انجام ندادند از پروتکل الحاقی خارج شویم.

وی تصریح کرد: هیچ یک از نمایندگان در اصل موضوع اختلاف نظر نداشتند و همه معتقد بودند که ما باید برای رفع تحریم ها و مشکلات اقتصادی و همچنین جلوگیری از توطئه های آتی دشمنان در بحث امنیتی کشورمان اقدامات گام به گام را انجام دهیم و فردا این طرح در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

نظر شما