شناسهٔ خبر: 166818 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پیش بینی مجازات مستنکفین در طرح «اقدام راهبردی برای لغوتحریم‌ها»

قاضی زاده نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه پرونده ویژه که از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: مجازات مستنکفین در طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» پیش بینی شده است.

به گزارش «نماینده»، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه پرونده ویژه که از شبکه سوم سیما پخش شد، با عرض تسلیت شهادت دانشمند شهید محسن فخری زاده گفت: انشالله خون شهید باعث شود تا ضمن اینکه جنایتکاران رسوا شوند، جوانان زیادی مسیر ایشان را دنبال کنند و بتوانند کشور ما را در اوج توسعه علم و دانش جهانی نگاه دارند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظامانه غربی‌ها و ارتباط آن با ترورها و حذف فیزیکی دانشمندان کشور بیان کرد: در حال تقابل استراتژیک با اسرائیل به خصوص در منطقه غرب آسیا هستیم؛ بعد از سال ۲۰۰۱ و بحث طرح خاورمیانه جدید، یک طرحی تحت عنوان «لانه زنبور» توسط موساد طراحی شد که محور آن بر این اصل استوار بود که از طریق رقابت مذهبی بتوانند منطقه را به خون و آتش بکشند و کشورها را تجزیه کنند، منتهی کشور مقتدری مثل ایران در منطقه حاضر بود و نگذاشت تا این طرح محقق شود. اگر ایران نبود، این اتفاق می‌افتاد و بیش از نیمی از کشورهای منطقه تجزیه شده بودند؛ بنابراین ما در یک تقابل عمیق استراتژیک با رژیم جعلی صهیونستی هستیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: وقتی دچار تقابل با آمریکایی‌ها می‌شویم، تکنولوژی لازم برای زدن هدف‌های آمریکا را داریم، یعنی به نقطه بازدارنده رسیده ایم یا وقتی حاج قاسم در منطقه ورود می‌کند و از این طرف تعرضی به مجلس اتفاق می‌افتد یا ما چند هزار کیلومتر آن طرف تر داخل یک ساختمان را با موشک می زنیم، نشان می‌دهد که یک دانشی از ایجاد اقتدار پشتیبانی می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دانش و دانشمندان را مورد هدف قرار دهند در خلق قدرت اثرگذار است.

قاضی زاده هاشمی در مورد شهید فخری زاده گفت: شهید فخری زاده در پروژه واکسن کرونا فعال بود و الان در کشوری که تا این حد مورد تحریم قرار گرفته فرض کنید که اولین کشوری بود که واکسن کرونا را کشف می‌کرد و تمام دنیا محتاج آن بودند. می‌دانید این اتفاق چه معنایی برای اروپا و آمریکا داشت؟ اینها غیر از دلایل سیاسی که در فاز تغییر بین ترامپ و بایدن وجود دارد که می‌خواهند یک منطقه پر آتش را ببینند، دلایل خاص و فنی هم برای هدف قرار دادن شهید فخری زاده داشتند.

وی با اشاره به پر سر و صدا بودن ترور شهید فخری زاده تاکید کرد: هدفشان این بود که می‌خواستند اقتدار امنیتی اسرائیل را به رخ بکشند و بگویند که می‌توانیم داخل کشور ایران برویم و شخصی را ترور کنیم؛ به نوعی عربده کشی است. به عبارت دیگر معنای آن این است که در عقبه خودش به شدت توسط کشور دیگر تحت فشار قرار گرفته است. بنابراین اسرائیل به شدت توسط استراتژی‌های جمهوری اسلامی تحت فشار هست و یک نوع عملکرد واکنشی به منطقه نیز است و دنبال آن هستند که به عرب‌های بدبخت منطقه که به آنها پیوستند، دلگرمی دهند.

قاضی زاده هاشمی در مورد واکنش ایران به اقدام تروریستی اخیر نیز اظهار داشت: انشالله به لطف الهی از آنجا که ما هیچوقت شروع کننده نیستیم اما اقداماتمان پشیمان کننده است، حتماً با کمک سربازان امام زمان (عج) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ محکم و ذلیل کننده‌ای خواهند دید و از کارشان پشیمان خواهند شد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به طرح دوفوریت اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: یکسری محدودیت‌ها را در برجام برای اعتمادسازی پذیرفتیم که بسیاری از آنها به نسبت NPT فرا قانونی بود و در نهایت نیز توقعات جمهوری اسلامی و ملت ایران در لغو تحریم‌ها محقق نشد. رهبر انقلاب فرمودند که مذاکرات را انجام دادیم تا تحریم‌ها کنار برود و اگر قرار شود تا محدودیت‌ها را بپذیریم اما تحریم‌ها برطرف نشود، پذیرفتن محدودیت‌ها بی معناست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید این اقدام را در مجلس انجام می‌دادیم و شهادت شهید فخری زاده به نوعی شتاب دهنده برای تصویب این طرح بود. پاسخ دادن مناسب، تضمین کننده مذاکره است زیرا وقتی پاسخ نمی‌دهی مذاکره و تفاهم اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: مثلاً اگر بر سر غنی سازی ۳ درصد چانه می‌زدند، ۵ درصد و پس از آن ۲۰ درصد را خلق کردیم، آنها مرتب به دنبال ما بودند و زمان به ضرر آنها بود اما در برجام متأسفانه عنصر زمان به ضرر جمهوری اسلامی برگردانده شد و برجام از آن نظر خسارت محض بود که عنصر زمان در رقابت استراتژیک بین ما و آنها به ضرر ما بود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در این طرح ما محدودیت‌های فراقانونی را تک تک و طبق زمان بندی لغو کردیم. مثلاً غنی سازی ۲۰ درصد، محدودیت کیلوگرم مواد غنی شده، سایت اراک، غنی سازی مرتبط با دارو، محدویت‌های فراپروتکلی و پروتکل الحاقی را با یک زمان بندی و بر اساس گام‌های پیش بینی شده برداشته می‌شود تا رفتار آنها در لغو تحریم‌ها تغییر پیدا کند.

نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: عنوان طرح اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها است، یعنی وقتی قرار است که تحریم از بین نرود، دلیلی ندارد که ما در داخل یک قاعده‌ای باقی بمانیم که به ضرر جمهوری اسلامی است.

قاضی زاده هاشمی درخصوص ضمانت اجرای فوری طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بیان کرد: در بند آخر این طرح پیش بینی شده که طبق قانون مجازات اسلامی کسانی که این کار را نمی‌کنند مجرم شناخته می‌شوند و مجازات می‌شوند؛ به عبارتی مستنکفین مجازات می‌شوند.

وی افزود: ممکن است بایدن به لحاظ ظاهری به برجام برگردد اما چرا باید تعهد اجرایی خودش را عمل کند وقتی که ما کنشی از خودمان نشان نمی‌دهیم. برعکس اقداماتی که در این طرح در نظر گرفتیم برای این است که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و به جز این زبان، آمریکایی‌ها زبان دیگری را متوجه نمی‌شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که برخی افراد، طرح مجلس را نافی منافع ایران می‌دانند، خاطرنشان کرد: این هشت سال تجربه ما در دولت آقای روحانی خیلی روشن بیان می‌کند که کدام فکر درست و کدام فکر غلط است؛ ماحصل این هشت سال، خروج از برجام و تحریم‌ها و ترور حاج قاسم و شهید فخری زاده بوده است در حالی که قبلاً به این شدت تحت فشار نبودیم و دست بالاتر را داشتیم. الان درباره ایده‌ها حرف نمی زنیم بلکه درخصوص تجربه‌ها سخن می‌گوئیم و در این هشت سال نتایج را دیدیم و براساس آنچه در عالم واقع اتفاق افتاده گفتگو می‌کنیم.

وی افزود: دولت و وزارت خارجه مسیری را به ملت ایران تحمیل کردند و تمام راه‌ها را رفتیم و در طول ۴ سال گذشته نیز ترامپ حضور داشته و اقداماتش نیز معلوم است و ما باید چه کاری انجام دهیم؟ برخی می‌خواهند که ملت ایران از ترس مرگ، خودکشی کنند در حالی که خداوند به بنده عزتمند کمک می‌کند ولی چون ما را ترسانده اند و شرطی کرده اند، دچار این مشکلات شدیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر اهل ایستادگی و مقاومت در برابر فشارها بودیم بدانید که وضعمان حتماً خیلی بهتر از این بود و قبل از این دوره اوضاع بهتر بود و بدترین وضع اقتصادی کشور در ایامی اتفاق افتاد که کوتاه آمده ایم. برای دشمنان کوچه باز کردیم و آدرس سیستم بانکی، اطلاعات مالی و اقتصادی، اطلاعات شرکت‌های تجاری، اطلاعات کشتی‌ها، اطلاعات طرف تجاری و اطلاعات دانشمندان را به آنها داده ایم و به آنها اجازه داده ایم که در تمام عرصه‌ها ما را تحت فشار قرار دهند و بعد هر سیاستی که به ما دیکته کردند را انجام دادیم و الان که کار خراب شده دنبال مقصر هستیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: باید واقعی با ملت حرف بزنیم و بگوئیم که ملت ایران، اینها نقشه تجزیه غرب آسیا را دارند؛ چرا دنبال تجزیه ترکیه، عراق و عربستان هستند زیرا نمی‌خواهند هیچ کشور قدرتمندتر از اسرائیل در منطقه باشد بنابراین معتقدند که کشورها باید کوچک شوند و اسرائیل کم کم آنها را تصرف کند و جزئی از عقبه استراتژیک اسرائیل شود.

نظر شما