شناسهٔ خبر: 166814 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش سقف رشد دارایی بانک‌ها

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر اعلام کرد: بانک مرکزی ضمن تقویت اقدامات و جدیت برای ایجاد تعادل در بازار ارز، از کلیه ابزارهای پولی در دسترس خود، در نیل به تورم هدف‌گذاری‌شده استفاده خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: "رهبر معظم انقلاب، در دیدار 4 آذرماه 99 با اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، نکات مهم و راهبردی درخصوص اقتصاد کشور بیان فرمودند. ایشان در بخشی از بیاناتشان درمورد نحوه تأمین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تأکید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول برای تأمین کسری بودجه را نفی کردند.

از بابت عنایت ویژه ایشان به کنترل پایه پولی و نقدینگی در جهت مهار تورم صمیمانه قدردانی می‌کنم. همراهی دولت محترم در تأمین کسری بودجه 8 ماه اول سال، از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش سهام نیز قابل تقدیر است.

امیدوارم با توجه به مجوزهای قانونی اخذشده، این روند، درماه‌های باقی‌مانده سال نیز، با جدیت ادامه یابد تا بتوان بودجه امسال را به‌صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان و معیشت مردم، تأمین مالی کرد. بانک مرکزی نیز با توجه به آرامش موجود در بازارها و چشم‌انداز آن، ضمن تقویت اقدامات و جدیت برای ایجاد تعادل در بازار ارز، از کلیه ابزارهای پولی در دسترس خود، در نیل به تورم هدف‌گذاری‌شده استفاده خواهد کرد.

سیاست‌های احتیاطی کلان برای جلوگیری از ناترازی سیستم بانکی و اثر آن بر متغیرهای پولی و تورم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، در این راستا شورای پول و اعتبار نیز پیشتر کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رسانده و همکاران من دستورالعمل‌های مرتبط با این مصوبه و سقف‌های تعیین‌شده برای میزان رشد دارایی بانکها را به‌زودی اعلام خواهند کرد.

با توجه به تغییر قابل ملاحظه در انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر، امید می‌رود که با این اقدامات التهابات و نااطمینانی‌های تورمی کاهش یافته و از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیشِ‌رو، بستر مناسب‌تری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم شود.

نظر شما