شناسهٔ خبر: 166761 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تذکر به رزم‌حسینی بر لزوم تولید انبوه تراکتور در کشور

حاجی دلیگانی نماینده مرد شاهین‌شهر در مجلس در تذکری به وزیر صمت بر لزوم تولید انبوه تراکتور در کشور تأکید کرد.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم تولید انبوه تراکتور در کشور تأکید کرد.

متن کامل تذکر نماینده شاهین‌شهر به وزیر صمت به شرح زیر است.

خلاصه تذکر:‌ لزوم رسیدگی به رفع انحصار تولید تراکتور و تعدیل قیمت آن و عرضه نامحدود و صادرات این دستگاه با ایجاد فضای رقابتی

متن تذکر:

با وجود اینکه در ماه گذشته ۹۹.۷.۲ مدیر بازاریابی و فروش گروه صنایع تراکتورسازی ایران در مصاحبه‌ای خبری اذعان داشته که به اندازه کافی تراکتور داریم و تنها علت تأخیر در تحویل، مربوط به محدودیت‌های کرونایی بوده که شماره‌گذاری را زمانبر کرده ولیکن با بررسی اخبار مربوط به تولید و فروش این دستگاه به نظر می‌رسد که مشکلات عمده‌ای در این صنعت وجود دارد متأسفانه علیرغم افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تراکتور در دو سال گذشته مسؤولان  جهاد کشاورزی افزایش قیمت را رقم کمتری و ۱۵ درصد عنوان می‌کنند. افزایش قیمت ابزار آلات کشاورزی باعث افزایش هزینه‌های تولید برای کشاورزان شده و سود سرشاری را روانه جیب دلالان کرده است.

انحصاری بودن تولید تراکتورهای داخلی باعث شده  عرضه به اندازه کافی نباشد و گاهی کشاورزان برای دریافت یک تراکتور باید دو سال در نوبت بمانند در حالی که تأمین تراکتور دلالان به راحتی انجام می‌شود و یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت این دستگاه دپوی تراکتور و عدم عرضه آن است که به تبع آن باعث افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی شده است، اگر در سایت اینترنتی دهقان‌نیوز عبارت «آیا باید منتظر سلطان تراکتور باشیم» را جست‌وجو کنید شاهد فیلمی خواهید بود که در محوطه‌ای باغ مانند، صدها دستگاه تراکتور دپو شده است.

لذا ضرورت دارد با ایجاد فضای رقابتی در داخل کشور و رفع انحصار نسبت به تعدیل قیمت و عرضه نامحدود و صادرات و ارزآوری این دستگاه مهم و اساسی کشاورزی اقدام لازم صورت پذیرد.

نظر شما