شناسهٔ خبر: 166744 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش قیمت بلیت مترو غیرقانونی و جفا در حق مردم است

مترو نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مصوبه اعلام شده از سوی شورای شهر افزایش قیمت بلیت مترو غیرقانونی است، علی الخصوص در شرایط نابسامان اقتصادی که مردم با کرونا درگیر هستند.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در مورد قیمت تمام شده بلیت مترو گفت: مترو ارزان‌ترین و  در دسترس‌ترین وسیله نقلیه در سامانه حمل و نقل عمومی شهری است، ساخت شبکه‌های تونلی مترو به پایان رسیده و آماده خدمات رسانی بیشتر به هموطنان است، اما در انتظار دو موضوع اساسی است، یکی تامین واگن‌های مورد نیاز که در این چند سال تامین نشده است، در حال حاضر مترو توانایی جابجایی هفت و نیم میلیون مسافر را دارد که امروزه به دلیل کمبود واگن فقط دو و نیم میلیون نفر را جابجا می‌کند و دیگری تکمیل ایستگاههای آن است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی که با کمبود قطار و تکمیل نشدن برخی ایستگاهها مواجه هستیم اگر ظرفیت مسافران مترو ۳ برابر برسد بدون شک فاجعه به بار می‌آید، شورای شهر با همکاری شهرداری باید تمام تلاش خود را در جهت  رفع سریع‌تر کمبودهای عنوان شده انجام دهد.

وی ادامه داد:هزینه‌های جاری مترو که در قالب بهای تمام شده بلیت مطرح می‌شود و به تازگی از طریق رسانه‌ها به آن تاکید شده باید در سوبسید دریافتی عنوان شود، سوبسید در سه بخش دولت، شهرداری و مردم خلاصه می‌شود، به طور خلاصه ۱/۳ این سوبسید توسط دولت،۱/۳ بواسطه شهرداری و ۱/۳ به طریق مردم پرداخت می‌شود.

سوبسید پرداختی توسط مردم باید تابع شرایط اقتصادی مردم  و تورم حاکم بر جامعه باشد، گاهی پرداخت این ۱/۳ هم برای بسیاری از افراد جامعه مشکل است

شاکری تصریح کرد: سوبسید پرداختی توسط مردم باید تابع شرایط  اقتصادی مردم و تورم حاکم بر جامعه باشد، گاهی پرداخت این ۱/۳ هم برای بسیاری از افراد جامعه مشکل است بر همین اساس بهای تمام شده طبق مصوبه شورای شهر است و نباید افزایش داده شود.

دولت به تعهدات خود عمل نکرد

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: متاسفانه دولت بدهی خود را در چند سال اخیر به شهرداری پرداخت نکرده یکی از این بدهی‌ها پرداخت بلیت مترو و دیگری ساخت مترو بوده که پرداخت نشده است، و هنوز هم به تعهدات خود عمل نکرده است.

افزایش بهای خدمات عمومی جفایی در حق مردم است

وی افزایش بلیت مترو را غیرقانونی دانست و تاکید کرد: طبق مصوبه اعلام شده از سوی شورای شهر افزایش قیمت بلیت مترو غیرقانونی است، علی الخصوص در شرایط نابسامان اقتصادی که ملت با کرونا درگیر هستند، افزایش بهای خدمات عمومی جفایی در حق مردم است.در صورت افزایش قیمت حمل و نقل عمومی مجلس می‌تواند تذکر و اخطار بدهد نظارت کند در این میان فرمانداری و شورای عالی استان‌ها نسب به این اظهارات باید عکس العمل نشان دهند چرا در چنین مواقعی ساکت نشسته‌اند. 

شاکری نماینده مردم تهران در پایان خاطر نشان کرد: مجلس در چنین شرایطی که مردم شرایط نابسامان اقتصادی دارند و کرونا مزید بر این شرایط نامناسب شده اجازه چنین افزایشی را به ارزان‌ترین و دسترس‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی نخواهد داد. 

نظر شما