شناسهٔ خبر: 166740 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بانک‌های خصوصی زیر بار پرداخت وام‌های خرد به مردم نمی‌روند

علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک‌های خصوصی زیر بار پرداخت وام‌های خرد به مردم نمی‌روند در حالی که اگر آن‌ها نیز در کنار بانک‌های دولتی به مردم وام‌های خرد پرداخت کنند شرایط بسیار تسهیل می‌شود.

به گزارش «نماینده» علی رضائی با انتقاد از نحوه پرداخت وام‌های خرد ازسوی بانک‌ها به مردم، گفت: سختگیری‌های متعدد همچون درخواست چند ضامن برای پرداخت یک وام‌ ساده و رفتارهای سلیقه‌ای بانک‌ها در این زمینه عرصه را بر مردم تنگ کرده است چراکه برخی از بانک‌ها ضامن رسمی می‌خواهند برخی دیگر ضامن به همراه چک و...

نماینده مردم کنگاور و صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بانک‌های خصوصی به هیچ عنوان زیر بار پرداخت وام‌های خرد کم سود به مردم نمی‌روند در حالی که اگر آن‌ها نیز در کنار بانک‌های دولتی به مردم وام‌های خرد پرداخت کنند شرایط بسیار تسهیل می‌شود.

وی با یادآوری بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه وام ازدواج باید با معرفی تنها یک ضامن پرداخت شود، از عدم تبعیت بانک‌ها از این دستور انتقاد کرد.

این نماینده مجلس افزود: روندی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند علاوه‌بر ایجاد مانعی بر سر راه جوانان برای تشکیل زندگی‌شان، آن‌ها را به شدت سرخورده کرده است لذا ضروری است بانک مرکزی و دولت تدبیری به خرج دهند. مثلا "یارانه" یک زوج تضمین پرداخت اقساط تسهیلات آن‌ها شود.

رضایی درخصوص نحوه پرداخت تسهیلات خرید مسکن، بیان کرد: چرا در ایران مانند کشورهای دیگر خانه خریداری شده به‌عنوان ضمانت برای اخذ وام بانکی پذیرفته نمی‌شود؟ اکنون علاوه‌بر اینکه خانه در رهن بانک می‌رود، متقاضی باید چک، سفته و ضامن نیز ارائه دهد در حالی که این روند مغایر با عدالت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: تصمیمات بانک مرکزی برای بانک‌ها ضمانت اجرایی ندارد به همین دلیل تعدد ضامنین، پیچ و خم‌های متعدد در مسیر پرداخت وام و حتی برخوردهای ناشایست با متقاضیان وام مشاهده شده است

نظر شما