شناسهٔ خبر: 166734 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

۳۰۰ هزار پرونده در نوبت بررسی کمیسیون ماده۱۰۰ شهرداری‌ها؛ قانون فعلی مشوق ساخت‌وسازهای غیرمجاز است

مسکن عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، زمینه را برای بروز تخلفات مرتبط با ساختمان سازی فراهم کرده است، گفت: در شرایط کنونی حدود ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار پرونده تخلف ساخت و ساز در نوبت بررسی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها قرار دارد.

به گزارش «نماینده» عادل نجف‌زاده با اشاره به ضرورت اصلاح قانون فعالیت کمیسیون ماده 100 شهرداری ها، گفت: یکی از مشکلات حوزه شهرسازی و عملکرد شهرداری ها، انباشت پرونده های مرتبط با کمیسیون ماده 100 است که این مسئله مشکلات بسیاری را برای شهرداری ها و دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی به این پرونده ها ایجاد کرده است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده، در شرایط کنونی حدود 250 هزار تا 300 هزار پرونده تخلف ساخت و ساز در نوبت بررسی کمیسیون ماده 100 شهرداری ها قرار دارد.

حجم بالای تخلفات در حوزه ساخت و ساز به خاطر مشوق های قانونی در کمیسیون های ماده 100 است

وی با بیان اینکه اجرای قانون کمیسیون ماده 100، یک هزینه زمانی را از سیستم های نظارتی و شهرداری ها می گیرد، افزود: این کمیسیون ماده۱۰۰ در شرایط کنونی زمینه را برای بروز تخلفات مرتبط با ساختمان سازی فراهم کرده است، از این رو به نظر من حجم بالای تخلفات در حوزه ساخت و ساز به خاطر مشوق قانونی در کمیسیون های ماده 100 است و عملا سازندگان با قانون فعلی برای ساخت و ساز خارج از طرح تفصیلی و جامع تشویق می شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شرایط کنونی با توجه به مشکلات و خلاء های قانون فعلی ماده 100 شهرداری ها، نمایندگان مجلس به این مسئله ورود کرده و طرح اصلاح این قانون در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم روند اصلاح قانون ماده 100 شهرداری ها با توجه به شاخص هایی مانند نیازسنجی اجتماعی برای تولید مسکن، نگاه به طرح جامع شهرها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمتعارف، به سمتی برود که شاهد بروز تخلفات در حوزه شهرسازی نباشیم.

نظر شما