شناسهٔ خبر: 166703 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نادران: سامانه اجازه ثبت پیشنهادات اصلاحی را به نمایندگان نمی‌دهد/ دکتر قالیباف: نمایندگان امکان ارائه پیشنهاد اصلاحی در کمیسیون‌ها را دارند

نادران43 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیین نامه داخلی مجلس مطرح نکرده است که تنها نمایندگان عضو کمیسیون می توانند در نشست بررسی ایرادات جهت تامین نظر شورای نگهبان حاضر شوند، هر نماینده ای می تواند در کمیسیون ها شرکت و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه دهد.

به گزارش «نماینده» الیاس نادران در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذر) مجلس شورای اسلامی  در تذکری با استناد به ماده ۱۹۹ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: هرزمانی که شورای نگهبان ایرادی به مصوبه مجلس گرفته، سخنگوی کمیسیون مربوطه توضیحاتی را درخصوص ایراد شورای نگهبان و اصلاحات انجام شده جهت تامین نظر شورا در صحن علنی مجلس ارائه می کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سخنگوی کمیسیون باید توضیح دهد ایرادات شورای نگهبان چیست و برای رفع آن چه اصلاحی انجام شده، افزود: در حال حاضر سامانه، اجازه ثبت پیشنهاد نمایندگان در صحن را نمی دهد و پیشنهادات منحصر به پیشنهادات مطرح شده در کمیسیون شده است. این موضوع باعث تکرار رفت و آمد طرح و لوایح بین مجلس و شورای نگهبان می شود که هزینه بسیار زیادی دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر آیین نامه ای نادران گفت: آیین نامه داخلی مجلس مطرح نکرده است که تنها نمایندگان عضو کمیسیون می توانند در نشست بررسی ایرادات جهت تامین نظر شورای نگهبان حاضر شوند، هر نماینده ای می تواند در کمیسیون ها شرکت و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون ها می توانند در کنار پیشنهادات خود، پیشنهادات اصلاحی نمایندگان را نیز ارائه کنند، افزود: در صورت عدم توافق بین کمیسیون مربوطه و نماینده، ابتدا پیشنهاد کمیسیون در صحن رأی گیری شده و در صورت عدم تصویب، پیشنهاد اصلاحی نماینده مطرح می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کمیسیون و نمایندگان پیشنهادی نداشته باشند، پیشنهادات اصلاحی در صحن بررسی می شود، تصریح کرد: در متن قرائت شده مشخص است چه عبارتی اصلاح و رأی گیری می شود.

نظر شما