شناسهٔ خبر: 166690 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قالیباف: نشستن تا زمان لغو تحریم‌ها راهکار کارگشا نیست/ قیمت مرغ، نمادی از ناهماهنگی در اجرا و سیاست‌گذاری

قالیباف رئیس مجلس گفت: برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها باید راهکارهای متفاوت داشته باشیم، نشستن و دست روی دست گذاشتن تا زمان لغو خوش‌بینانه تحریم‌ها راهکار کارگشا نیست.

به گزارش «نماینده» محمدباقر قالیباف در در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه ۵ آذر ۹۹) با اشاره به نشست روز گذشته شورای اقتصادی سران سه قوه در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی نکات مهمی را در خصوص اداره اقتصادی کشور بیان فرمودند و نقشه راه هر سه قوه را در مواجهه با مشکلات اقتصادی ترسیم کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها باید راهکارهای متفاوت داشته باشیم. نشستن و دست روی دست گذاشتن تا زمان لغو خوش‌بینانه تحریم‌ها راهکار کارگشا در این باره نیست.

وی افزود: آنچه که باید برای رفع تحریم‌ها انجام شود و تلاشی که باید در عرصه دیپلماسی صورت گیرد، شرایط خود را دارد که پیش از این هم گفته شده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز راهکار اصلی ما خنثی‌سازی تحریم‌هاست که باید با همت و تلاش و شجاعت آن را به مرحله انجام برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای عبور از تحریم‌ها باید تک تک مردم ایران را قوی کنیم و همان طور که رهبر انقلاب نیز فرمودند با بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که می‌توان رفع تحریم‌ را نیز رقم زد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب روز گذشته ۴ سرفصل مهم و حیاتی را برای حل مشکلات کشور در میان‌مدت بیان کردند. به لطف خدا و با تلاش همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه خود یعنی ریل گذاری و نظارت در چهار فصل مطرح شده از سوی ایشان اقداماتی مهم در دست اقدام دارد.

بودجه ۱۴۰۰ با اصلاحات ساختاری

قالیباف خاطرنشان کرد: سرفصل اولی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد مربوط به کسر بودجه بود، همان طور که همه متفق القول هستیم اصلاح ساختار بودجه محور اول بسته اقتصاد مردمی مجلس شورای اسلامی است و همکاران به ویژه نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس ماه‌هاست با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی هستند تا بودجه سال آینده کشور با رعایت اصول مصوب اصلاح ساختار بودجه ارسال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب از سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود همان طور که پیش از این وعده داده بودند، بودجه را با تغییرات لازم ارسال کنند تا بار فشار کسری بودجه کاهش پیدا کند.

وی افزود: سرفصل دوم درباره تأکید رهبر انقلاب مربوط به جهش تولید است که در مجلس شورای اسلامی با عنوان رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است و در این خصوص طرح‌های مختلفی در دستورکار مجلس قرار دارد که یکی از آن طرح‌ها، طرح جهش تولید مسکن است که کلیات آن به تصویب نمایندگان رسیده و می‌تواند تحول جدیدی در تولید مسکن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد پدید آورد.

قالیباف خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو و همچنین طرح ساماندهی بازار زنجیره فولاد نیز توسط نمایندگان در حال پیگیری است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تصویب اعطای تسهیلات در خصوص آن نیز گام مهم دیگری بود که نمایندگان در مجلس یازدهم برداشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سرفصل سوم یعنی افزایش سرمایه‌گذاری دولت و نهادهای عمومی تصویب قانون افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل صرف سهام بدون حق تقدم اقدام مهمی بود که در مجلس صورت گرفت که مجلس در تلاش خواهد بود که بر اجرای درست آن به نحوی که بهبود شرایط اقتصادی را کمک کند نظارت داشته باشد.

حمایت از اقشار ضعیف، مطالبه رهبر انقلاب

وی افزود: سرفصل چهارم، مطالبه مقام معظم رهبری، ضرورت حمایت از اقشار ضعیف است. مردم عزیز ما مطلع‌اند که در ۴ ماه گذشته نمایندگان به طور مداوم پیگیر به سرانجام رسیدن قانون حمایت معیشتی از مردم بودند و با تأکید دیروز مقام معظم رهبری و انتظار مردم اکنون این امیدواری وجود دارد که دولت و مجلس با هماهنگی و همکاری هرچه سریع‌تر قانون حمایت معیشتی از مردم را به مرحله اجرا برسانند و انتظارات موجود را پاسخ دهند.

قالیباف خاطرنشان کرد: طبق این قانون باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر از هموطنان یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود. همچنین مجلس وظیفه خود می‌داند تا راهبردهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را به طور ویژه در بودجه ۱۴۰۰ و در برنامه پنج ساله هفتم مورد توجه قرار دهد تا در ریل‌گذاری یک ساله و پنج ساله پیش روی کشور با جهت‌گیری درست حرکت کند.

قیمت مرغ نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاست‌گذاری

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این روزها گرانی‌های افسارگسیخته دغدغه اصلی مردم شده است و زندگی را بر مردم سخت کرده و پدران را شرمنده و شرمسار خانواده‌ها کرده است. گرانی‌های کمرشکنی که یک روز با تخم مرغ آغاز شد و حال به مرغ رسیده است. امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاست‌گذاری شده است.

وی افزود: ضروری است بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعا نسبت به ساماندهی مجدد بازار کالاهای اساسی به خصوص مرغ اقدام کند و در همین زمینه لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را در این باره انجام و گزارش آن را به مجلس و مردم ارائه کند.

نظر شما