شناسهٔ خبر: 166684 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است

سید مناف هاشمی معاون شهردار تهران گفت: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود ، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.

به گزارش «نماینده»، سید مناف هاشمی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت اظهارداشت: تهران بیش از 5700 دستگاه اتوبوس و حدود 1507 قطار مترو همچنین 80 هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت.

وی گفت: در حوزه مترو 400 دستگاه قطار ما نیازمند اورهال بوده در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به 60 درصد ناوگان فرسوده است و تنها 40 درصد ناوگان را می توان تا 5 سال آینده استفاده کرد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه حدود 40 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است، تأکید کرد: وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست با این تفاصیل روزهای کرونا را به وضعیت موجود اضافه کنید.

وی اظهار داشت: طی ماه های کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال تلاش کردیم فاصله گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است گفت: در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت میکردند، این امر محقق نشده است.

به گفته هاشمی هر کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی مترو تهران به 250 هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد این در حالیست که کجا دولت طی 10 سال گذشته در بودجه ی خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت کرده است؟

وی در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی حداقل به 10 هزار اتوبوس در برنامه 10 ساله تهران نیازمندیم به عبارتی دیگر ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی( طی 10 سال آینده ) به 300 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق کنیم باید  سالانه 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون نوسازی ناوگان عمومی محقق نشده است به تجربه جهانی توسعه حمل ونقل اشاره کرد و گفت : دولت، شهرداری و مردم سه اهرم همراه با هم هستند که در توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت میکنند. 

هاشمی گفت: شهردار تهران یک نهاد عمومی غیر دولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمد زایی کند؟ ماندن و نماندنش بی مفهوم بوده و بی خاصیت است بر اساس تجربه 30 ساله عرض می کنم ، نمی گویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند. 

معاون شهردار تهران تصریح کرد: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود ، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.

به گفته هاشمی، امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود باید ۵۰ هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا ۱۲۵۰ تومان این مسیر را طی می کند.

وی با تأکید بر اینکه حمل ونقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است گفت : 60 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق می شود.لذا بر فرض که 12 هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران  محقق شود به همین میزان نیز باید دولت بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند بنده میگویم 60 درصد بودجه شهرداری  به حمل و نقل اختصاص یافته است، دولت هم 12 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دهد و مردم هم 2 هزار تومان پول بلیط بدهند، می توانیم حمل و نقل را رونق دهیم .

هاشمی یادآور شد: در طول ۸ ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کردیم، اگر این ۳ بخش پای کار بیایند و سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد طی ۲۰ سال حمل و نقل عمومی تهران سامان می یابد.

نظر شما