شناسهٔ خبر: 166679 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

خرید لوله درزدار جوشی در انواع مختلف

خرید لوله درزدار جوشی در انواع مختلف

لوله ها را می توان تیوپ هایی تعریف کرد که برای انتقال مواد و سیالات از جایی به جای دیگر استفاده می شوند. لوله ها در سایر پروژه های صنعتی استفاده می شوند و با توجه به نوع پروژه از لوله هایی با اندازه و جنس های مختلف استفاده می کنند. برای ساخت لوله ها می توان از فلز، پلاستیک، چوب، بتن یا فایبرگلاس استفاده کرد. لوله ها در جنس های مختلف را با توجه به پروژه لوله کشی انتخاب کرده و از آنها استفاده می شود. در کل می توان گفت که بدون استفاده از لوله ها پروژه های لوله کشی صنعتی وجود نخواهند داشت چرا از اصلی ترین قطعاتی هستند که در این پروژه ها استفاده می شوند.

ذکر این نکته الزامی است که در سایر پروژه های صنعتی علاوه بر لوله ها از سایر تجهیزات لوله کشی مثل اتصالات و شیرآلات استفاده می کنند. هر کدام از این قطعات بدون یکدیگر بدون استفاده و کاربرد خواهند بود و در بسیاری از تقریبا در تمام مواقع آنها را با یکدیگر استفاده می کنند. لوله ها با توجه به موقعیت و مکانی که استفاده می شوند در انواع مختلفی تولید می شوند که به طور کلی به دو نوع درزدار جوشی و بدون درز آنها را تقسیم بندی می کنند. از لوله های درزدار جوشی به دلیل شیوه اتصالات و تجهیزاتی که نیاز دارند در حال حاضر کمتر استفاده می شود. برای به به کرا بردن این لوله ها در سایر پروژه های لوله کشی نیاز به استفاده از دستگاه جوش خواهد بود. کما اینکه در زمان هایی که لازم است این لوله ها تعویض شوند باید آنها را با دستگاه مخصوص برش داده و از یکدیگر جدا کرد. همین می تواند استفاده و خرید لوله درزدار جوشی را سخت تر کند. در ادامه در مورد این نوع لوله بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ساخت لوله های درزدار جوشی به روش های مختلف

جوشکاری قوسی غوطه ور (SAW)

فرآیند جوشکاری قوسی غوطه ور (SAW) شامل تشکیل یک قوس بین یک الکترود سیم لخت به طور مداوم تغذیه شده و قطعه کار است. در این فرآیند از یک شار برای تولید گازهای محافظ و سرباره و افزودن عناصر آلیاژی به حوضچه جوش استفاده می شود. گاز محافظ مورد نیاز نیست. قوس در امتداد خط اتصال حرکت می کند و با این کار، شار اضافی از طریق یک قیف بازیافت می شود. باقی مانده لایه های سرباره ذوب شده را می توان پس از جوشکاری به راحتی از بین برد. از آنجا که قوس کاملاً توسط لایه شار پوشانده شده است، در هنگام جوشکاری معمولا قابل مشاهده نیست و اتلاف گرما نیز بسیار کم است. این یک بازده حرارتی تا ۶۰٪ را تولید می کند (در مقایسه با قوس فلزی دستی ۲۵٪). دو نوع فرایند جوشکاری قوسی غوطه ور (SAW) وجود دارد:

  • فرآیند جوشکاری قوسی غوطه ور طولی (LSAW)
  • فرآیند جوشکاری قوسی غوطه ور مارپیچ (SSAW)

فرآیند جوشکاری قوسی غوطه ور طولی (LSAW)

در فرآیند جوشکاری قوسی غوطه ور طولی(LSAW) ، ابتدا لبه های طولی صفحات فولادی با استفاده از تجهیزات فرز کاربید مورب می شوند. صفحات زاویه دار شده سپس با استفاده از پرس U به شکل U و متعاقباً با استفاده از پرس O به شکل O شکل در می آیند. پس از آن لبه های طولی صفحات جوش موقت داده می شوند و به دنبال آن جوشکاری داخلی و خارجی بر روی آنها اعمال می شود. لوله های تولید شده طی این فرآیند به منظور از بین بردن تنش های داخلی و بدست آوردن تالرنس ابعادی کامل، تحت عمل انبساط قرار می گیرند. پس از انتقال لوله ها به مرحله ی انبساط سرد، آزمایش هیدرواستاتیک و بازرسی NDT ، لوله ها تحت بازبینی نهایی قرار می گیرند. دامنه قطر لوله LSAW بزرگتر از ERW است، به طور معمول از ۱۶ اینچ (۴۰۶ میلی متر) تا ۶۰ اینچ (۱۵۰۰ میلی متر). عملکرد خوب در مقاومت در برابر فشار بالا و مقاومت در برابر خوردگی در دمای پایین.

فرآیند جوشکاری قوسی مارپیچی (SSAW)

در فرآیند جوشکاری قوسی مارپیچ (SSAW)، که همچنین به عنوان جوشکاری HSAW لوله شناخته می شود، و در آن شکل خط جوش مانند مارپیچ است. این روش از همان فن آوری جوشکاری قوسی غوطه ور با لوله LSAW استفاده می کند. تنها تفاوت عمده ی آن این است که لوله ی SSAW به صورت مارپیچی جوش داده می شود در حالی که LSAW به صورت طولی جوش داده می شود. این فرآیند تولید شامل غلتاندن نوار فولادی در جهتی می شود، تا جهت نورد با جهت مرکز لوله، شکل گیری و جوشکاری دارای زاویه باشد، و به این صورت درز جوشکاری در یک مارپیچ قرار بگیرد.

دامنه قطر لوله SSAW از ۲۰ اینچ (۴۰۶ میلی متر) تا ۱۰۰ اینچ (۲۵۴۰ میلی متر) است. مزیت آن این است که لوله های SSAW را می توان در قطر های مختلف با همان اندازه نوار فولادی تهیه کرد، برای نوار فولادی مواد اولیه طیف گسترده ای از کاربردها وجود دارد و خط جوش باید فشار اولیه را با عملکرد خوب تحمل کند. عیب آن ابعاد فیزیکی بد آن است، طول درز جوش طولانی تر از طول لوله است، این امر باعث ایجاد نقص هایی مانند ترک، سوراخ هوا، وجود خاکستر، جوشکاری ناتمام و نیروی جوش در حالت کششی می شود.

نظر شما