شناسهٔ خبر: 166660 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته رایگان است

تست کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته که تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارند، رایگان است.

به گزارش «نماینده»، بابک عشرتی، اظهار داشت: در ابتدا ۱۳ مرکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته کرونا در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد که این مراکز به تدریج افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه از اوایل اسفند ۹۸ و پس از ابلاغ، بر اساس جمعیت و ظرفیت دانشگاه مراکز ۱۶ ساعته راه اندازی شد، ادامه داد: در مرداد ۹۹ تعداد این مراکز به ۱۷ مورد رسید و به زودی به ۲۹ مرکز افزایش می‌یابد. در حال حاضر ۲۶ مرکز فعال است و ۳ مرکز نیز تا آخر این هفته دایر می‌شود.

عشرتی افراد حاضر در مراکز ۱۶ ساعته را شامل پزشک، مراقب سلامت، پذیرش و نمونه گیر اعلام کرد و گفت: معاینه افراد، نمونه گیری، آموزش مبتلایان، ثبت اطلاعات بیماران، شناسایی و پیگیری محدود افراد در تماس با مبتلایان از جمله خدمات قابل ارایه در این مراکز است.

وی درباره تعداد مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: قبل از پیک سوم کرونا، بار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته، در هفته ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بود و الان با توجه به افزایش تعداد و بیشتر شدن خدمات، هفته گذشته آمار مراجعه کنندگان به بیش از ۷ هزار نفر رسید و به عبارتی روزانه هزار مراجعه داشته است.

عشرتی، عدم مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و انجام نمونه گیری را از اهداف راه اندازی این مراکز اعلام کرد و گفت: نیاز بود بیماران سرپایی به مکانی غیر از بیمارستان‌ها مراجعه کنند و در صورت نیاز به مراکز درمانی ارجاع شوند که با راه اندازی این مراکز به این موفقیت دست یافتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: لازم بود در مکان مناسبی از بیماران سرپایی تست کرونا گرفته شود که این کار نیز در مراکز ۱۶ ساعته انجام می‌شود، تا قبل راه اندازی این مراکز تست کرونا در بیمارستان‌ها انجام می‌شد.

عشرتی گفت: هموطنان در صورت نیاز، برای معاینه و تست به مراکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته معرفی می‌شوند.

وی بر لزوم ارائه سایر خدمات درمانی ضروری در این مراکز تاکید کرد و افزود: سعی کردیم مراکز ارائه خدمات کرونا را از سایر خدمات درمانی مانند واکسیناسیون جدا کنیم و یا حداقل مسیر ورودی این بیماران با سایرین یکی نباشد.

عشرتی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا واکسناسیون در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود ۱۱ درصد کاهش یافت که با اقدامات مناسب به وضعیت قبلی یعنی پوشش ۱۰۰ درصدی برگشت.

وی گفت: تست کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته برای افراد واجد شرایط نمونه‌گیری در پروتکل‌های وزارت بهداشت، رایگان انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه هنوز کیت تشخیصی سریع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی ایران توزیع نشده است، افزود: براساس پروتکل‌های اردیبشهت ۹۹ انجام آزمایش بدون هیچ محدودیتی مانند سن، جنس، بیماری زمینه‌ای رایگان بود اما این پروتکل در شهریور ۹۹ تغییر کرد و انجام تست کرونا فقط برای افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و بیماران زمینه‌ای رایگان شد که با پیگیری انجام گرفته مقرر شد در مناطق تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، همچنان تست از همه گروه‌ها به صورت رایگان انجام شود.

وی به افزایش تست‌ها اشاره کرد و گفت: روزانه ۱۴۰ تست در مراکز ۱۶ ساعته انجام می‌شد که این تعداد به حدود ۱۰۰۰ تست رسید. همچنین زمان پاسخگویی به تست‌ها از ۳ تا ۴ روز به ۴۸ ساعت کاهش یافت که آمدن تست‌های تشخیصی سریع، این زمان به ۲۰ دقیقه می‌رسد.

نظر شما