شناسهٔ خبر: 166656 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توضیحات نایب رئیس مجلس درباره نحوه بررسی پیشنهادات متعدد نمایندگان پیرامون طرح‌ها و لوایح

امیر حسین قاضی زاده نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از رایزنی هیئت رئیسه با کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی برای تغییرات در آئین نامه مجلس خبر داد.

به گزارش «نماینده» سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در خصوص تصمیم هیئت رئیسه برای ساماندهی و اثرگذاری بیشتر تذکرات، گفت: کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی برای رسیدگی موضوعات در مجلس و اداره پارلمان آیین نامه گذاری می کند و اگر این کمیسیون طرحی دارد باید پیش نویس طرح خود را در صحن ارائه کند تا تصویب شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیئت رئیسه مجری اجرای آئین نامه است به همین دلیل نمی تواند بر خلاف آیین نامه داخلی مجلس مقابل طرح پیشنهادات و تذکرات نمایندگان درباره طرح ها و لوایح را به دلیل تعدد نظرات و مصلحت اندیشی، در صحن بگیرد.

وی درباره پیشنهادات فراوانی که ممکن است از سوی نمایندگان درباره یک طرح ارائه شود ،  افزود: هیئت رئیسه اختیار تجمیع پیشنهادات را ندارد و فقط می تواند در صورت رای آوردن یک پیشنهاد، سایر پیشنهادات مشابه را حذف کند اما حق دست‌کاری ندارد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: هیئت رئیسه برای اصلاح آئین نامه با کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس صحبت هایی انجام داده اما به هرشکل هیئت رئیسه مسئول تصمیم گیری نیست بلکه مجری آئین نامه است.

لازم به ذکر است؛ نمایندگان پیشنهادات فراوانی هنگم بررسی طرح ها و لوایح می دهند که طبق آئین نامه باید همگی آن ها در روز بررسی در صحن،  مطرح و رای گیری شوند که همین امر منجر به طولانی شدن تصمیم گیری مجلس می شود

نظر شما