شناسهٔ خبر: 166648 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کاهش زمان تنفس خوراک تحویلی با قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها مغایرت دارد

شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان درباره کاهش تنفس خوراک تحویلی پترو پالایشگاه‌ها گفت: این مصوبه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی مغایرت دارد.

به گزارش «نماینده» مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ در تعیین احکام کلی بودجه که روزهای گذشته در صحن علنی مجلس مصوب شد در بند چهار آن مدت زمان سه ماه را برای تسویه خوراک تحویلی پتروپالایشگاه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته‌اند.

وی افزود: با توجه به قانون مصوب سال گذشته در مجلس دهم با موضوع حمایت از صنایع پایین دستی نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی با مصوبه چند روز گذشته مجلس مغایرت داشته و در همین راستا در صحن علنی تذکر داده و اخطار قانونی اعلام کردم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجلس باید این مصوبه خود را اصلاح کند ولی اجازه طرح موضوع را در صحن علنی مجلس به من ندادند. این در حالی است که تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردم با اذن مقام معظم رهبری است و نباید مجلس یازدهم در مصوبه خود این موضوع را ملغی کند و قطعاً این مصوبه با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده و به آن ایراد خواهد گرفت و نباید وقت مجلس را به مصوباتی تخصیص دهیم که مشخص است با خیلی از سیاست‌های مغایرت داشته و عملاً قانون قبلی را بی‌اثر می‌کند.

شریعتی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر پالایشگاه‌سازی با سرمایه‌گذاری مردمی و تنفس خوراک در این موضوع تأکید داشتند و عملاً مصوبه چند روز گذشته مجلس با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی مغایرت داشته و اذن رهبر معظم انقلاب در موضوع تنفس خوراک را نادیده می‌انگارد.

وی تصریح کرد: نبایستی مصوبات مجلس به گونه‌ای باشد که از یک قانون که سرمایه‌گذاری مردم را حمایت می‌کند را نفی کند. این در حالی است که در قانون توسعه صنایع پایین دستی نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی آمده است که بایستی اعتبار لازم برای این توسعه از بورس تأمین شود، لذا این مصوبه موجب تضعیف بورس شده و اصل ۱۱۰ قانون اساسی را رعایت نکرده‌ و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را دچار خدشه کرده‌ است. در حالیکه اگر نمایندگان در مصوبه خود به متن موضوع رعایت و حفظ قانون قبلی را اضافه می‌کردند، مشکل رفع می‌شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با پیشنهاد من مخالفت کرد ولی عملاً نظر شخصی خود را اعلام کرد چرا که وقتی با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه صحبت کردم او موافقت خود را اعلام کرد و حتی با طراح طرحی که در مجلس مطرح شده بود هم وقتی صحبت کردم او نیز با نظر من موافق بود. ولی سخنگوی کمیسیون برنامه خلاف آیین‌نامه اقدام کرده و نظر شخصی خود را به جای نظر کمیسیون اعلام کرد.

نظر شما