شناسهٔ خبر: 166644 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سیاست‌های مالیاتی وزارت اقتصاد باید اصلاح شود

جعفر قادری431 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست مالیاتی وزارت اقتصاد کاملا غلط است و باید این سیاست اصلاح شود.

به گزارش «نماینده» جعفر قادری با بیان اینکه سیاست های مالیاتی باید اصلاح شود، گفت: یکی از نگاه هایی که وجود دارد این است که ما باید مالیات بر عملکرد یا سود را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد یا حتی کمتر از این عدد کاهش دهیم و این پیشنهاد راهکار بسیار خوبی است و لازم است محقق شود.

وی بیان کرد: در مقابل، می توان مالیات بر ارزش افزوده که همان مالیات بر مصرف است را اضافه کرد و در حال حاضر کشورهایی در دنیا وجود دارند که نرخ مالیات بر ارزش افزوده آنان بسیار بیشتر از کشور ما است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این مسئله به این مفهوم نیست که ما عملکرد وزارت اقتصاد را تأیید می کنیم، چرا که آن چیزی که وزارت اقتصاد دریافت می کند، مالیات بر ارزش افزوده نیست و متأسفانه آنان به جای ۹ درصد، بیش از ۱۰ درصد مالیات دریافت می کنند.

قادری اظهارداشت: ویژگی مالیات بر ارزش افزوده این است که این نوع مالیات، مالیات مضاعف نیست اما عملکرد وزارت اقتصاد به گونه ای است که مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان مالیات مضاعف و چندباره تعریف می کند که این کاملا غلط است و باید این نگاه در وزارت اقتصاد درباره مالیات اصلاح شود.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد برای آنکه مشکلات خودش را حل کند، در هر مرحله بر کل قیمت کالا مالیات می گیرد و بعضا گفته می شود که اگر مؤدی در مرحله قبلی مالیات پرداخت کرده می تواند اسناد آن را ارائه کند تا مالیات پرداخت شده به وی بازگردانده شود اما حتی اگر مؤدی اسناد لازم در این زمینه را ارائه کند، متأسفانه این مالیات به وی بازگردانده نمی شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که در دریافت ها و پرداخت ها شفافیت کامل وجود داشته باشد و همچنین ما باید فضای امنی را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

قادری تصریح کرد: سیستم مالیاتی ما باید به روز باشد نه اینکه مأمور مالیاتی هر زمان که خواست، تمام پرونده های گذشته را روی کار بیاورد و باید اصلاحاتی در وضعیت مالیاتی و فرآیند اخذ آن به وجود آید.

نظر شما