شناسهٔ خبر: 166634 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش قیمت مرغ حاصل ضعف مدیریتی دولت و لجبازی است

جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: این موضوع منطقی نیست که مردم در زمینه افزایش قیمت مرغ تاوان لجبازی و ضعف مدیریتی دولت را پرداخت کنند.

به گزارش «نماینده» جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت مرغ، گفت: این موضوع منطقی نیست که مردم در زمینه افزایش قیمت مرغ تاوان لجبازی و ضعف مدیریتی دولت را پرداخت کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به عدم تامین نهاده دامی توسط دولت هزینه تمام شده مرغداران افزایش پیدا کرده و مرغداران بیش از ۷۰ درصد از نهاده مورد نیاز خود را از بازار سیاه خریداری می‌کنند، ادامه داد: تعدادی از مرغداران جوجه ریزی خود را به دلیل عدم تامین نهاده‌های دامی توسط دولت متوقف کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا بازار گوشت مرغ با کمبود مواجه شود و عرضه و تقاضا برهم بخورد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گوشت مرغ به بیش از ۳۰ هزار تومان قبل پیش بینی بود، عنوان کرد: باید کلیه وظایف تنظیم بازار مطابق قانون مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود، متن توافق نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده بود و توسط طرفین امضاء شد اما رئیس جمهور این توافق نامه را رد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی باید درخواست واردات نهاده‌های دامی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند، گفت: ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی باید نیاز ۶ ماه کشور را تامین کند اما متاسفانه میزان نهاده فعلی در این انبارها به ۲۰ روز کاهش یافته است.

محمودزاده با اشاره به اینکه عدم توان مدیریت دولت در تنظیم بازار و تامین نهاده‌های دامی افزایش قیمت مرغ را رقم زده و در صورت تدام شرایط مدیریتی فعلی شاهد شرایط بدتری در زمینه قیمت مرغ می‌شویم، افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی واردات نهاده‌های دامی و تنظیم بازار محصولات در بازار باشد می‌توانیم در صورت بروز نوسان قیمتی با این وزارتخانه برخورد کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰ درصد گوشت مرغ بیش از نیاز کشور وجود دارد که اگر بتوانیم از تمامی این طرفیت‌ها استفاده شود می‌توان مازاد نیاز داخلی را صادر کنیم، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از مرغداری‌های کشور خالی هستند و اقدام به جوجه ریزی نکرده‌اند، تولیدکنندگان باید از تامین نهاده خود اطمینان داشته باشند.

نظر شما