شناسهٔ خبر: 166629 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هیچ وارداتی بدون انتقال ارز نیست

گمرک عضو اتاق بازرگانی گفت: پول حاصل از قاچاق‌ کالا به خارج از کشور، تبدیل به دلار شده و برای پول‌شویی و پاک‌سازی منشأ ارز، صرف واردات کالا بدون انتقال ارز می‌شود.

به گزارش «نماینده» مهرداد جمال ارونقی، در یک گفتگوی رادیویی با بیان این‌که اعتراض شرکت‌های تولیدی باعث آزاد سازی کالاها به شیوه بدون انتقال ارز شده، گفت: در پی آزادسازی یک میلیارد دلار مواد اولیه شرکت‌هایی نظیر خودروسازان، دیگر شرکت‌های تولیدی نیز توقع آزادسازی مواد اولیه خود را داشتند که این موضوع موجب مصوبات دهم و یازدهم آبان‌ماه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شد.

معاون فنی گمرک با اشاره به مشخص بودن منشا ارز کالاهای مرتبط با تولید اظهار داشت: ارز اکثر این کالاها در گذشته جابه‌جا شده است. زمانی که اسناد مالکیت کالا در دست واردکننده است و آن را به گمرک اظهار می‌کند، یعنی منشا ارز آن مشخص است.

وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه با بانک مرکزی درباره ترخیص کالاهایی که ۳۵۰ میلیون یورو ارز آن پیشتر تأمین شده، افزود: با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با فرآیند ترخیص کالا، در خصوص افرادی که قصد ترخیص کالای خود را ندارند، تصمیم گیری خواهد شد که با قید فوریت ترخیص و یا بدون اخطار "متروکه" شوند.

اشتباه گمرک در انبار کالاهای بدون کد رهگیری

در ادامه، مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی آزادسازی واردات کالا به شیوه بدون انتقال ارز را تبعیض آشکار دانست و گفت: حدود ۲ سال از ممنوعیت واردات کالاهای فاقد کد رهگیری بانک مرکزی می‌گذرد. عده‌ای در این زمان بدون تخصیص ارز توسط بانک مرکزی اقدام به واردات کالا کرده و مقررات وارداتی را زیر پا گذاشته‌اند.

وی با انتقاد شدید از عملکرد گمرک در خصوص تخلیه و انبار این کالاها در گمرکات کشور، افزود: این اشتباه گمرک سبب شده است تا عده‌ای، مقامات کشور را برای بازدید و ایجاد جو رسوب کالاهای اساسی به گمرکات دعوت کرده و از آن‌ها برای پیشبرد اهداف رسانه‌ای و منافع شخصی خود استفاده کنند.

حریری افزود: در حال حاضر کسانی که از قانون تمکین کرده و بدون تخصیص و تأمین ارز، کالایی را وارد کشور نکرده‌اند، متضرر شده و بازی را به تخطی‌گران از قانون واگذار کرده‌اند. این افراد ذی‌نفوذ همانند گذشته، در آینده نیز قطعاً این کار را تکرار خواهند کرد.

هیچ وارداتی بدون انتقال ارز نیست

وی با بیان این‌که هر نوعی از واردات، موجب خروج ارز از کشور خواهد شد، گفت: ارز مورد نیاز برای واردات کالاهایی که تحت عنوان بدون انتقال ارز وارد کشور می‌شوند، از بانک مرکزی و یا  بازار آزاد تأمین می‌شود. تفکری که "کسی منابع ارزی خود در خارج را به قصد تبدیل به ریال وارد کشور کند" منطق عقلانی ندارد؛ چرا که امروز به دلیل کاهش ارزش ریال، مردم به دنبال تبدیل ریال به سایر ارزها هستند.

حریری افزود: در پی آزادسازی واردات بدون انتقال ارز، تقاضایی معادل ۷ میلیارد دلار در بازار ارز ایجاد می‌شود.

واردات بدون انتقال ارز، انگیزه‌ای برای قاچاق و پول‌شویی

رئیس اتاق بازگانی ایران و چین با اشاره به دیگر تبعات آزادسازی واردات بدون انتقال اظهار داشت: امروزه شاهد قاچاق سوخت، دارو، دام و بسیاری از کالاهای دیگر به خارج از کشور هستیم. پول حاصل از  قاچاق‌ کالا در خارج از کشور تبدیل به دلار شده و برای پول‌شویی، از طریق واردات کالا بدون انتقال ارز به کانال بانکی کشور وارد می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت عدم وجود این تصمیم، امروز دلار در کانال ۲۱ الی ۲۲ هزار تومان قرار داشت. همچنین با وضع این مقررات توسط دولت، عده‌ای می‌توانند اقدام به پول‌شویی کرده و پول کثیف ناشی از تخلفات اقتصادی خود را در پشت پرده واردات بدون انتقال ارز پنهان کنند.

نظر شما