شناسهٔ خبر: 166627 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بهره برداری از خانه نیمه یوشیج

خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تخریب کلیسای قدیمی در خیابان سی تیر گفت: نمی دانیم جای آن قرار است چه ساخته شود، ساختمانی بلند مرتبه یا مرکز تجاری اما وعده می دهم که تا پایان دوره مدیریت فعلی شهری خانه نیما یوشیج آماده بهره برداری می شود.

به گزارش «نماینده»، تعدادی ازاعضای  شورای شهر تهران   در خصوص وضعیت کوه بی بی شهربانو هشدار دادند. همچنین برخی از آثار تاریخی در شهر ری حال خوبی ندارد و ساماندهی تعدادی گورستان های تاریخی هنوز انجام نشده است.

وضعیت ساختمان کفش ملی در منطقه 12 و همچنین سازه آتش گرفته حسن آباد هم مشخص نیست.

مدیران وعده افتتاح خانه نیمایوشیج را تا پایان دوره مدیریت فعلی شهری داده اند.همچنین قرار بود سازمان گردشگری در شهرداری تهران ایجاد شود 2 سال از وعده مدیران در این باره می گذرد اما هنوز شهرداری تهران لایحه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نکرده اند.با حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این‌باره به گفت‌وگو نشستیم.

اخیراً انتقاداتی به تخریب کوه بی‌بی‌شهربانو در شهر ری صورت گرفته است، چه اقدامی به عنوان عضو  شورای شهر تهران برای جلوگیری از این میراث طبیعی انجام داده‌اید؟

در خصوص تخریب کوه بی بی شهربانو بارها اخطار دادیم ولی توجهی نشد

کوه بی‌بی‌شهربانو توسط کارخانه سیمان در حال نابودی است. بارها اخطارهایی در این زمینه داده‌ایم اما به نظر می‌رسد که برای مسئولان مهم نیست. کارخانه سیمان علی‌رغم آلایندگی‌هایی که برای شهر دارد، باعث تخریب میراث طبیعی شهر هم شده است، اما نکته مهمتر این است که مسئولین به هشدارهای ما بی‌اعتنا هستند. میراث تاریخی بی‌بی‌شهربانو در معرض تخریب است. 

آیا از شهرداری منطقه در این باره سوال نکردید؟

 برای حفظ و نگهداری کوه بی‌بی شهربانو باید اقدامات عاجل صورت گیرد

چرا، ما اعتراض کرده‌ایم، از شهرداری هم سؤال کرده‌ایم. برای حفظ و نگهداری کوه بی‌بی شهربانو باید اقدامات عاجل صورت گیرد و هر چه زودتر کارخانه سیمان تعیین تکلیف شود. در همین نقطه ما اتوبان امام علی(ع) را داریم که از روی دو شهر قدیمی ری عبور کرده است. حاشیه‌های جنوبی بزرگراه امام علی(ع) هم فضاهای تاریخی وجود دارد که رها شده است مثل دژ رشکان، تپه‌های کنار بزرگراه امام علی(ع) مقابل معدن کارخانه سیمان است و... که باید این مکان‌ها تعیین تکلیف شود. 

راهکار مدیریت شهری برای رفع این مشکلات چیست؟

فقط باید نسبت به میراث تاریخی و فرهنگی حساس باشیم. 

آیا با میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان اوقاف در این زمینه مکاتبه کرده‌اید؟

نامه نگاری با میراث برای حفظ آثار تاریخی بدون خروجی

بله، نامه زده‌ایم، مکاتباتی هم صورت گرفته است، ‌اما خروجی نداشته است. ببینید! وضعیت آثار تاریخی در  داخل شهر خوب است، اما به دلیل بحث کرونا، گردشگر آنجا هم کم شده است و در معرض بی‌توجهی قرار دارد. وقتی شهر تعطیل می‌شود این مکان‌ها هم غیرفعال می‌شوند و باید شهرداری و میراث به صورت دوره‌ای از این مکان‌ها بازدید کرده و مراقبت کنند تا آسیبی به آنها وارد نشود. خود حضور مردم باعث می‌شود که این آثار حفظ شوند.

در خصوص آرامستان‌های امامزاده عبدالله و ابن‌بابویه در شهرری توضیح می‌دهید؟ قرار بود ساماندهی در این آرامستان‌های تاریخی صورت گیرد کار به کجا رسید؟

ساماندهی در آرامستان‌های امامزاده عبدالله و ابن‌بابویه صورت نگرفت

آرامستان‌های امامزاده عبدالله و ابن‌بابویه همچنان نابسامان است.  خیلی دفنی در آن صورت نمی گیرد. زیارتگاه است.  محوطه بزرگی دارد که نیازمند رسیدگی است و باید در آن ساماندهی و بازآفرینی صورت گیرد.

باید سنگ برخی مزارها مرمت شود/ سنگ های تاریخی در این گورستان

سنگ برخی از مزارها باید مرمت شود. برخی سنگ‌ها هم تاریخی هستند و گاهی برخی سنگ‌نوشته‌ها به حدود یک‌قرن پیش بازمی‌گردد. باید این قبرستان ساماندهی شود و رسیدگی‌های لازم صورت گیرد.

ورود شهرداری، اوقاف و فرمانداری/ باید برای ساماندهی طرحی نوشته شود

باید شهرداری، اوقاف و فرمانداری در این زمینه ورود کرده و طرح کاملی بنویسند تا ین آرامستان‌ها تبدیل به مرکز گردشگری شود. برخی از این آرامستان‌ها به حال خود رها شده‌اند و جالب است که هر دو آرامستان ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله ثبت میراثی شده‌اند. البته در حال حاضر وضعیت‌شان بهتر از گذشته است،‌ اما باید هر چه زودتر برای آنها طرحی آماده شود تا به مکان گردشگری تبدیل شوند و بودجه‌ای هم برای ساماندهی آن درنظر گرفته شود. این مکان‌ها تاریخ، شناسنامه و هویت شهر هستند و باید حفظ شوند. 

در خصوص آخرین وضعیت قبرستان ظهیرالدوله توضیح می‌دهید؟ آیا همچنان درهای این قبرستان به روی مردم بسته‌اند؟

بسته بودن درهای قبرستان  ظهیرالدوله به روی مردم/ فقط 5 شنبه ها خانم ها اجازه حضور دارند

درهای قبرستان ظهیرالدوله به روی مردم بسته است. می‌گویند مالک خصوصی دارد و فقط پنج‌شنبه‌ها اجازه ورود فقط به خانم‌ها را می‌دهند، در حالی که در این قبرستان مشاهیر ادبی دفن هستند و می‌تواند این مکان به یک مقصد گردشگری تبدیل شود.

وضعیت قبرستان دولاب از ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله بهتر است

این کارها از حدود اختیارات شهرداری خارج است وگرنه ما اقدام می‌کردیم. باید سازمان‌های مربوطه در این زمینه ورود کرده و توجه کنند. البته ما قبرستان دولاب را هم داریم، اما وضعیت آن قبرستان بهتر از ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله است چرا که طرح دارد.

بسیاری از آرمستان ها در شهر ری به حال خود رها شده است

بسیاری از آرامستان‌ها در شهر ری به حال خود رها شده و کمتر به آن توجه می‌شود، در حالی که این مکان‌ها می‌تواند به مکان گردشگری و تاریخی تبدیل شود.

در خصوص تخریب کلیسای قدیمی در خیابان سی‌تیر توضیح می‌دهید؟ علت این امر چیست؟

احتمالا جای کلیسای قدیمی برج یا مرکز تجاری می سازند/کلیسا مالک خصوصی داشت

بله، کلیسای قدیمی در خیابان سی‌تیر در حال تخریب است. این کلیسا مالک خصوصی دارد، مثل اینکه قرار است به جای آن، ساختمانی بلند یا مکانی تجاری ساخته شود، هنوز مشخص نیست. این کلیسا به صورت طبیعی تخریب شده است و از آن نگهداری نکرده‌اند. 

قرار بود که ساماندهی خانه نیما انجام شود، اما این کار با تأخیرهای زیادی مواجه شده است،‌ در این زمینه توضیح می‌دهید؟

امیدواریم بهره برداری از خانه نیما تا پایان دوره مدیریت فعلی شهری آغاز شود

از سال 96 پیگیر خانه نیما بودیم و بالاخره آن را خریداری کرده‌ایم. حال باید این خانه بازسازی و آماده‌سازی شود تا به عنوان یک مکان فرهنگی مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. امیدواریم شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهر تهران تا پایان مدیریت فعلی شهرداری این کار را انجام دهند. 

سال گذشته خانه نیما خریداری شد/تاخیر به دلیل مسائل مالی و طراحی

اوایل سال ۹۸ خانه نیما یوشیج توسط شهرداری خریداری شد و قرار شد این خانه تبدیل به موزه نیما شود. کار بازسازی آغاز شد اما موضوعات مالی و طراحی منزل باعث تاخیر کار شد اما امیدواریم در این دوره کار به اتمام برسد.

در خصوص آخرین وضعیت ساختمان کفش ملی توضیح می‌دهید؟ آیا مالکین به توافق رسیدند؟ این سازه در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و فقط شهرداری بخش های از آن را ایمن سازی کرده تا برای عابرین پیاده که از آنجا تردد می کنند مشکلی ایجاد نشود.

هیچ اتفاق جدید در ساختمان کفش ملی رخ نداده است

ساختمان کفش ملی در منطقه 12 شهرداری تهران همانند گذشته است و هیچ اتفاقی در آن رخ نداده است. 

سال گذشته سازه میدان حسن آباد طعمه حریق شد شهرداری وعده ساماندهی داده بود و قرار بود در عید سال جاری کار به اتمام برسد ولی این امر رخ نداد. در حال حاضرساماندهی میدان حسن‌آباد به کجا رسیده است؟‌ 

حسن آباد ملک خصوصی است/ ورود شهرداری، میراث و دانشگاه تهران/هنوز کاری انجام نشده است

حسن‌آباد مالک خصوصی دارد، میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه تهران و شهرداری تفاهم‌نامه‌ای بسته‌اند و قرار شد که مرمت آغاز شود، اما هنوز کاری انجام نشده است و به نظر می‌رسد که باید شهرداری عجله کند تا هر چه سریع‌تر این سازه قدیمی که در آتش سوخت دوباره احیا و بازسازی شود. فعلا که اتفاقی نیفتاده است.

بگذارید یک نکته را بگویم تا وقتی که داخل بنا درست نشود نمی توان نما را درست کرد. مالک  حق و حقوق خود را داد و باید اول بازسازی داخلی انجام شود و شهرداری پس از آن نماسازی کند.

قرار بود سازمان گردشگری در شهرداری شکل گیرد، شورای اسلامی شهر تهران شهرداری را موظف به ارائه لایحه در این زمینه کرده بود، شهرداری هنوز لایحه‌ای ارائه نکرده است و قرار بود در لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری به این موضوع توجه شود. بررسی لایحه اصلاح ساختار هم از دستور خارج شد.تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری به کجا رسید، ‌آیا این موضوع هم منتفی است؟

تاخیر شهرداری در ارائه لایحه/نگاه ما اقتصادی نیست و قصد رقابت با بخش خصوصی را نداریم

تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری در دستورکار است. قرار است که شهرداری لایحه‌ای در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند، اما هنوز این امر رخ نداده است. قرار بود در لایحه ساختارشهرداری تهران موضوع سازمان گردشگری دیده شود و به صورت یک شرکت به این موضوع توجه شد. من همین جا تأکید می‌کنم که ما نمی‌خواهیم کار اقتصادی کنیم و با بخش خصوصی در این زمینه رقابت کنیم.

شهرداری پیشنهاد هلدینگ داده بود که این موضوع مدنظر ما نیست

ما مدیریت شهری هستیم و فقط می‌خواهیم که این سازمان شکل بگیرد تا وضعیت گردشگری را رونق دهیم. شهرداری پیشنهاد هلدینگ داده بود که این موضوع مدنظر ما نیست. سازمان گردشگری شهرداری باید سازمانی باشد که موضوعات گردشگری را دنبال کند. ما به دنبال این نیستیم که شرکتی تشکیل دهیم تا برای شهرداری درآمد کسب کنیم. اما اگر گردشگری رونق پیدا کند، خود به خود شهرداری از عواید آن بهره‌مند می‌شود.

چرا تاکنون شهرداری تهران لایحه را نداده است؟

طرح‌ها و ایده‌ها گرفتار فرایند بوروکراسی اداری در شهرداری می‌شود

در حال حاضر لایحه در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران است و روی این لایحه کار می‌کنند. خیلی زمان برده است. یکی از اعتراضات ما این است که طرح‌ها و ایده‌ها گرفتار فرایند بوروکراسی می‌شود و تا زمانی که بخواهد تصویب شود، یک دوره شورای شهر را به خود اختصاص می‌دهد.

2 سال گذشته و طرحی نیامده/شهرداری  خیلی به فکر درآمد پایدار فرهنگی نیست

در سال 1397 برنامه سوم توسعه شهر تهران تصویب شد. دو سال از این موضوع گذشته است و یکی از مواد آن تشکیل سازمان گردشگری بود. حکم برنامه است، ولی با وجود چندبار تذکر، هنوز شهرداری لایحه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نکرده است. شهرداری تا زمانی که می‌تواند از راه‌هایی مثل تراکم‌فروشی، جرائم راهنمایی و رانندگی، جریمه قطع درخت، عوارض نوسازی و عوارض اتومبیل درآمد کسب کند، خیلی به فکر درآمد پایدار فرهنگی نیست. بهتر است که شهرداری هر چه سریع‌تر این لایحه را به شورای شهر تهران ارائه کند.

ایجاد سازمان گردشگری  تحول مثبتی در بخش گردشگری و صنایع دستی ایجاد می‌کند

ببینید! الان یکی از مشکلات ما این است که اگر کسی در تهران بخواهد رستوران، هتل یا یک خانه تاریخی را احیا کند، به قدری بوروکراسی اداری می‌گذاریم که طرف پشیمان شود. اگر سازمان گردشگری راه بیفتد، با اهدافی که ما برای آن در کمیسیون درنظر گرفته‌ایم تحول مثبتی در بخش گردشگری و صنایع دستی ایجاد می‌شود و این کار ماندگار خواهد بود و یک برنامه متحول در مدیریت شهری ایجاد می‌کند. به شرط اینکه درک درست داشته باشیم. 

افتتاح مجتمع رازی به کجا رسید؟ 

از کارهای دیگر ما ساماندهی خانه نیما، افتتاح مجتمع رازی است.

شنیده شده که تصمیم دارید با همکاری آستان قلعه گبری در شهر ری  را تبدیل به موزه کنید در این زمینه توضیح می دهید؟

در صورت تبدیل قلعه گبری به موزه کاری ماندگار انجام داده ایم

همچنین تعیین تکلیف بنای قلعه گبری است. این سازه قدمت زیادی دارد و اگر بتوانیم با آستان هماهنگ کنیم، می‌خواهیم آن را تبدیل به موزه کنیم و این هم یکی از برنامه‌های ماندگار است. البته در تلاش هستیم تا پایان دوره، وضعیت خانه نیما را هم مشخص کنیم. 

درخصوص آخرین وضعیت خانه اتحادیه توضیح می‌دهید؟ 

مراحل پایانی خانه اتحادیه/تکمیل میدان توپخانه در دستور کار/اتمام پروژه های نیمه تمام تا پایان دوره

خانه اتحادیه هم تکمیل شده و کار در مراحل پایانی است. البته همچنین میدان توپخانه نیز در حال تکمیل شدن است و این اقدامات در دستورکار ماست تا پایان دوره مدیریت شهری پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم.

نظر شما