شناسهٔ خبر: 166620 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حاجی بابایی: به دنبال قاعده‌مند کردن قوانین «دانشجومعلمان» هستیم

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مخالفت خود را با اینکه کسورات دانشجومعلمان به زیرساخت ها تعلق گیرد اعلام کرد و گفت: ما به دنبال قاعده‌مند کردن قوانین دانشجومعلمان هستیم.

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه تلویزیونی «به وقت ایران»، گفت: در سند تحول بنیادین، نقشه راه مهارتی کردن دانش آموزان و بردن آنها به سمت فنی و حرفه ای تحول عظیمی در هنرستان‌ها شکل گرفت.

وی افزود: در برنامه ششم پیش بینی شده است که باید میزان هنرجویان هنرستان به ۵۰ درصد برسد، اگر جامعه به جایی برسد که هفتاد درصد دانش آموزان، هنرستان را انتخاب کنند، آن روز را باید جشن گرفت و بهترین روز نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در سند تحول بنیادین، پیش بینی شده است که باید به هر دانش آموز، حداقل یک مهارت آموزش داده شود.

حاجی بابایی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ بناداریم تا قسمت عمده ای از افزایش‌های خود را به تجهیز هنرستان‌ها، مهارتی کردن دانش آموزان و کیفی کردن آموزش و پرورش اختصاص دهیم، درباره مهارت معلمان گفت: در این زمینه از دو معلمان شاغل و بازنشسته بهره بردیم، در برنامه ششم تصمیم گرفته شد تا معلمان بازنشسته از وضعیت متناسبی برخوردار باشند و بر این باور هستم که یک معلم بازنشسته کمتر از یک معلم شاغل در جامعه تأثیرگذار نیست. به همین دلیل با کمک سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم امسال با هماهنگی میان دولت و مجلس، حدود ۵۰ درصد از حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.

وی درخصوص نظام رتبه بندی معلمان اظهار داشت: نظام رتبه بندی معلمان، مهارتی کردن معلمان است. تا زمانیکه معلم مهارتی نباشد نمی‌توان دانش آموز مهارتی تعریف کرد و باید روز به روز تخصصی به این موضوع نگاه شود، در این خصوص برنامه مهارتی در نظام تعلیم و تربیت برای این موضوع وجود دارد که مانند دو روی سکه است و یک روی آن نظام رتبه بندی معلمان است و روی دیگر آن مهندسی نیروی انسانی است و تا به امروز به اندازه یک سر سوزن نظام رتبه بندی معلمان اجرا نشده است.

نماینده مردم همدان در مجلس اظهار داشت: نظام رتبه بندی معلمان بدان معناست که باید نظام معلمان را همانند اساتید دانشگاه جدا کرد و باید به شکلی حرکت کرد که معلم احساس کند جایگاه هیئت علمی دارد.

حاجی بابایی درباره اقدامات مجلس در خصوص بودجه مدرسه تلویزیونی، توضیح داد: قبل از شیوع ویروس کرونا نیز در سند تحول بنیادین، نقش تلویزیون و رسانه ملی را نقشی اساسی و کلیدی در این سند می‌دانستیم و بدون شک هم تلویزیون به عنوان رسالت اصلی خود باید نقش آفرینی کند و هم آموزش و پرورش و دولت باید به کمک صدا و سیما گام بردارند. در گذشته آموزش و پرورش و دولت اقبالی به صدا و سیما نشان نمی‌داد و صدا و سیما نیز کمتر به مباحث آموزشی می‌پرداخت. بی شک اقدامات صدا و سیما جای تقدیر دارد، می‌توان گفت که صدا و سیما مردانه وارد میدان شد و به کمک مردم شتافتند.

وی با بیان اینکه مجلس قطعاً در این مسیر کمک خواهد کرد، افزود: باید آموزش‌های مجازی با آموزش‌های مدرسه‌ای را مکمل کلاس‌ها قرار داد و در شرایط عادی این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با دانشجو معلمان نیز گفت: دانشجویان معلم باید جزو صندوق رفاه دانشجویان قرار بگیرند، در گذشته برای دانشجو معلمان حقوقی در نظر نگرفته شده بود اما اکنون حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، به همین جهت ۴۵ درصد آن برای غذا کسر می‌شود، که این مبلغ زیاد است، در بودجه امسال با هماهنگی میان دولت و مجلس و آموزش و پرورش باید اقدامی صورت بگیرد و آن را قاعده مند کرد.

حاجی بابایی مخالفت خود را با اینکه کسورات دانشجومعلمان به زیرساخت‌ها تعلق گیرد، اعلام کرد و گفت: این امر قانونی نیست و دانشگاه حق ندارد این کار را بکند.

نظر شما