شناسهٔ خبر: 166613 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اختصاص ۵۰ سوله مدیریت بحران برای کرونا/حمایت از مستاجرین شهر با کمک خیرین

خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شیوع کرونا در پایتخت گفت: ۵۰ سوله‌ مدیریت بحران آماده است و هر زمان که وزارت بهداشت اعلام کند در اختیار آنها قرار می دهیم.

به گزارش «نماینده»، ویروس کرونا از اسفند سال گذشته وارد کشور شد. تاکنون بیش از ۲۰ هزار شهروند تهرانی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. مدیران شهری اعلام آمادگی کرده اند که می توانند با توجه به پیک کرونا سوله های بحران پایتخت را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.  

از سوی دیگر در حال حاضر اعلام شده که بیشترین شیوع بیماری در مهمانی های خانوادگی، تجمعات و مراجعه به مراکز درمانی است و میزان شیوع این بیماری در صورت حرف نزدن و زدن ماسک در مترو و اتوبوس بسیار کم است.

تعداد زیادی از کارکنان شهرداری تهران به کرونا مبتلا شده و همچنین وضعیت در بهشت زهرا شهر تهران بحرانی است. همچنین شورای اسلامی شهر تهران قوانین و لوایحی را برای کمک به آسیب دیدگان از کرونا در نظر گرفته است تا باری از دوش این افراد برداشته شود.

۲ هفته بسیاری از مشاغل در تهران تعطیل شد و همچنین ممنوعیت تردد گذاشته شده است تا میزان شیوع این ویروس کمتر شود در این زمینه با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای  اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.  

با توجه به گسترش شیوع کرونا و بالا رفتن میزان ابتلای شهروندان به این ویروس، ‌ شهرداری تهران اعلام کرده است که دوباره سوله‌های مدیریت بحران را تجهیز می‌کند، این در حالی است که در دو پیک گذشته میزان استقبال شهروندان از سوله‌های مدیریت بحران بسیار کم بود. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

۵۰ سوله مدیریت بحران برای کرونا آماده است/نباید غافلگیر شویم

به هر حال ما امسال زمستان سختی را داریم و علی‌رغم تمامی تمهیدات اندیشیده شده، با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم. با توجه به پیک سوم کرونا، ما باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم. سوله‌های مدیریت بحران آماده هستند و هر زمان که نیاز باشد، وزارت بهداشت می‌توانند از آن استفاده کنند. ما بهتر است که آماده باشیم نه اینکه به یکباره غافلگیر شویم و مردم دچار مشکل شوند. شهرداری در مقاطع مختلف در زمینه سوله‌های بحران آمادگی لازم را داشته که نیازهای وزارت بهداشت و مراکز درمانی را در این زمینه برطرف کنند.  

چند سوله بحران برای پیک سوم کووید ۱۹ آماده می‌کنید؟

آماده باش سوله های مدیریت بحران در سطح شهر/تمامی امکانات در آنها پیش بینی شده است

۵۰ سوله ما می‌تواند آماده شود و هر زمان که وزارت بهداشت اعلام کند دراختیار آنها قرار گیرد. سوله‌ها در حالت آماده‌باش هستند و پیش‌بینی‌های لازم از آب و برق و... در آنها صورت گرفته است. اگر قرار باشد بیماران در آن بستری شوند، امکانات فراهم می‌شود و ما آمادگی لازم را در این زمینه داریم.  

مدام اعلام می شود که میزان مرگ و میر در تهران بر اثر ابتلا به ویروش کرونا بیشتر از شهرهای دیگر بوده است، تعداد فوتی‌ها در تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون چقدر بوده است؟

۲۰ هزار کشته بر اثر کرونا داشتیم/۲۰ هزار خانواده آسیب دیده هم داریم

تعداد فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کرونا از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر بوده است، این عمق فاجعه است. ۲۰ هزار خانواده هم بر اثر عوارض ناشی از دست دادن عزیزان، فرزندان، مادر و پدر و... آسیب دیده‌اند.

آسیب ها اقتصادی، ‌ اجتماعی و روانی است/پویش همگانی پیشگیری از ویروس کرونا

این آسیب هم اقتصادی، ‌ اجتماعی و روانی است و حتی آسیب‌های جسمی هم بوده است. شاید برخی از اعضای خانواده دچار شده و برای آنها مشکلاتی ایجاد شده است، بنابراین می‌طلبد یک بسیج همگانی یا یک پویش همگانی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا پیش‌بینی کرد و بتوانیم نیاز آسیب‌دیدگان را فراهم کنیم.  

با توجه به اینکه تعداد زیادی از شهروندان بر اثر ویروس کرونا آسیب دیده و مشکلاتی برای آنها ایجاد شده است، شهرداری تهران چه اقداماتی برای کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا درنظر گرفته است؟ در این باره توضیح می دهید.

شهرداری قوانین و لوایحی را برای حمایت از اصناف و دستفروشان گذاشته است/مماشات با مستاجرین شهرداری

شهرداری یکی از سازمان‌های موفق در دوران کرونا بوده است که به وظایف خود به درستی عمل کرده. ما در حوزه پسماند و بهشت‌زهرا(س) با تمام توان حرکت کردیم و مشکلی ایجاد نشد و همچنین مسائل خدماتی در شهر را به خوبی انجام دادیم تا دیگر مردم در این زمینه دغدغه نداشته باشند، اما در خصوص کمک به آسیب‌دیدگان باید بگوییم که شهرداری قوانین و لوایحی را برای حمایت از اصناف و دستفروشان گذاشته است و حتی برای کسانی که در املاک شهرداری ساکنند شرایطی در نظر گرفته است.

مسائل حمایتی در شهرداری تهران عام بوده است/حمایت از مستاجرین شهر با کمک خیرین

از سوی دیگر اجازه گرانی در مترو را ندادیم. مسائل حمایتی در شهرداری عام بوده است و همه شهروندان از آن بهره بردند. در حال حاضر هم آمادگی داریم که به کمک‌های خود ادامه دهیم. همچنین بسیج شهرداری برای حمایت از مستأجرین و کسانی که در محلات دچار مشکلات شده‌اند به صورت خودجوش این افراد را شناسایی کرده و با کمک خیرین و سازمان‌های مردم نهاد، در جهت رفع مشکلات آنها قدم برمی‌دارند.

یکی از اقشاری که در دوران کرونا به شدت آسیب دید دستفروشان بودند. شهرداری با کمک بنیاد مستضعفان مقداری کمک نقدی  به دستفروشان انجام داد، آیا این  حمایت ادامه دارد؟

از فعالیت دستفروشان در سطح شهر ممانعت نمی‌کنیم/مانعی برای ادامه حمایت نیست

ما مانعی برای ادامه حمایت نمی‌بینیم. در حال حاضر هم از فعالیت دستفروشان در سطح شهر ممانعت نمی‌کنیم مگر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا نظر دیگری داشته باشد.  

با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت آیا امکان دارد پارک‌های تهران هم تعطیل شوند؟

تعطیلی پارک‌ها نه به صلاح است و نه ضرورت دارد/تصمیمات باید براساس شواهد و مستندات باشد

خیر، تعطیلی پارک‌ها نه به صلاح است و نه ضرورت دارد. تصمیمات ما باید براساس شواهد و مستندات باشد و براساس تجربه موفق سایر کشورها باید در زمینه پارک‌ها و حمل و نقل عمومی حرکت کنیم.

فعلا شیوع کرونا در مهمانی های خانوادگی، تجمعات و مراجعه به مراکز درمانی است

در حال حاضر گسترش ویروس کرونا در مهمانی‌های خانوادگی و تجمعات و مراجعه به  مراکز درمانی بوده است. ۴۸.۵ درصد از بیماران بستری در تهران در دو هفته اخیر در مهمانی‌های خانوادگی شرکت کرده‌اند و ۲۶.۸ درصد یا همراه بیمار بودند یا به مطب‌ها مراجعه کرده‌اند.

شهروندان دو هفته رفت و آمدی نداشته باشند/عبور ازدوره سخت بیماری

شهروندان باید رفت و آمدهای خود را به حداقل برسانند و فقط با کسانی که با آنها زندگی می‌کنند در یک مکان قرار گیرند و حتی نوه‌ها و سایر اقوام را در این مدت نبینند و با افراد بیرون خانواده تا دو هفته رفت و آمدی نداشته باشند و از هرگونه تردد امتناع کنند تا بتوانیم از این دوره سخت عبور کنیم.

در ۲ هفته تعطیلی در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد کاهش بیماری و تعداد فوتی ها خواهیم شد

در این دو هفته در صورت رعایت، شاهد کاهش بیماری و تعداد فوتی‌ها خواهیم شد. کادر درمان واقعا دچار فرسایش شده‌اند و این خطرناک است. نباید به آنها فشار بیش از حد بیاید.  

از سوی برخی مسئولین اعلام شده است که شهروندان برای تردد در مترو و اتوبوس باید شماره ملی ارائه کنند در این زمینه توضیح می‌دهید؟

ببینید! در حال حاضر سیستم آزمایشگاه‌ها و نتایج تست‌ها به گونه‌ای شده است که به سایر سامانه‌ها متصل است و از این طریق می‌توانیم بیماران را ردیابی کنیم. شاید مطرح شدن این موضوع به این دلیل است که از روی سامانه، افراد بیمار شناسایی شوند.

بارها از سوی مسوولان اعلام شده مترو و اتوبوس بالاترین میزان شیوع کرونا را دارد؟ در حال حاضر ضدغونی به صورت روزانه انجام می شود؟ چه تدابیری برای کاهش این ویروس در سیستم حمل و نقل عمومی انجام داده اید؟

 میزان شیوع کرونا در مترو و اتوبوس بسیار کم است/مردم زمان کوتاهی در مترو و اتوبوس هستند

 براساس آخرین نتایج مرکز مطالعات شهرداری تهران این است که میزان شیوع کرونا در مترو و اتوبوس بسیار کم است.

در صورت ماسک زدن و صحبت نکردن احتمال انتقال ویروس کم است

در صورتی که شهروندان ماسک بزنند و صحبت نکنند، احتمال انتقال ویروس کم است، چرا که شهروندان زمان کوتاهی را در اتوبوس و مترو سپری می‌کنند.

۳ درصد بیماران اعلام کردند که سابقه حضور در مترو را داشته‌اند

فقط ۳ درصد بیماران اعلام کردند که سابقه حضور در مترو را داشته‌اند. ما باید بیشتر روی نقاطی تمرکز کنیم که تجمعی هستند و از همه بیشتر مهمانی‌ها باعث شیوع کرونا شده است.  

با توجه به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا وضعیت بهشت ‌زهرا چگونه است؟ آیا در تعداد قبور دچار مشکل شده‌اید؟ ظرفیت کافی وجود دارد؟

کمبود در قبور نداریم/حجم کاری بهشت زهرا ۲.۵ برابر شده است

بهشت‌زهرا نمونه یک مدیریت هماهنگ شهرداری و شورا بوده است. حجم کاری در بهشت زهرا دو برابر و در برخی روزها دو و نیم برابر شده است، اما خدشه و خللی در خدمت‌رسانی ایجاد نشده و شهروندان ناراضی نبوده‌اند. شرایط کارکنان بهشت زهرا هم سخت شده است. البته ما در تعداد قبور مشکلی نداریم.

قرار بود گورستان‌های جدید برای تهران جانمایی شود کار به کجا رسید؟

جانمایی گورستان های جدید پایتخت تا پایان دوره مدیریت فعلی شهری

نقاط شناسایی شده است و امیدواریم تا پایان شورای پنجم بتوانیم جانمایی‌ها را انجام دهیم.  

طرح جامع مدیریت پسماند به کجا رسید؟ آیا در زمینه جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در زمان کرونا آیا مشکلی وجود دارد؟

در شهرداری فعلا مشکل نقدینگی داریم/ طرح جامع مدیریت پسماند در دست تهیه است

مشکل شهرداری تهران فعلا بودجه است. ما نقدینگی لازم را نداریم. فقدان منابع اقتصادی برای هزینه‌کرد، ما را دچار مشکل کرده است. در حوزه پسماند هم طرح جامع مدیریت پسماند در دست تهیه است و به زودی اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می خورد.  

چه تعداد از پرسنل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به کرونا مبتلا شده‌اند؟

یک کارگر مدیریت پسماند شهرداری هم کرونا نگرفت/مدیر عامل پسماند کرونا گرفت

تعدادی از کارکنان سازمان پسماند به کرونا مبتلا شده‌اند حتی مدیرعامل هم کرونا گرفت اما کارگران سازمان پسماند به دلیل تمهیدات اندیشیده شده کرونا نگرفتند.  

چه تعداد از پرسنل شهرداری تهران تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند؟

مرگ و میر در تمام حوزه ها داشتیم

آمارش زیاد است و در تمام حوزه‌ها مرگ و میر داشته‌ایم.

با توجه به شرایط فعلی آیا جلسات شورای شهر همچنان علنی برگزار می‌شود؟ چه تدبیری در این زمینه اندیشیده شده است با توجه به اینکه یکی از کارکنان شورا بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

دوستان پرخطر و مشکوک به صورت مجازی در جلسات شرکت می کنند

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کمتر از ۱۵ نفر در صحن علنی شورای شهر تهران حضور داریم و دوستان پرخطر و مشکوک هم به صورت مجازی در جلسات حضور دارند.

 ما مشکل تأمین منابع برای گسترش حمل و نقل عمومی داریم/اوراق مشارکت آزاد شود

ببینید! من دوباره عرض می‌کنم. ما مشکل تأمین منابع برای گسترش حمل و نقل عمومی داریم. بهتر است در حوزه اقتصاد، نوآوری‌هایی داشته باشیم و برای اینکه چرخ تهران بچرخد، بانک مرکزی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

بهترین وثیقه خطوط متروی تهران هستند/بدهی‌هایی در شهرداری داریم که مربوط به سال‌های قبل است

۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه خطوط مترو آزاد نشده است و بهتر است برای وثایق آن، خطوط مترو را درنظر بگیرند که ارزش بالایی دارد و بهترین وثیقه است. ما بدهی‌هایی در شهرداری داریم که مربوط به سال‌های قبل است.

ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است/اگر توجه نکنیم دچار مشکلات جدی می شویم

نباید به دلیل بدهی‌ها جلوی توسعه گرفته شود. باید بتوانیم بخشی از نیازهای شهر را مرتفع کنیم. ناوگان واقعا فرسوده است و نیاز به اورهال دارد و اگر به این موضوع توجه نکنند شاید دچار مشکلات جدی شویم.  

ایا ستاد ملی کرونا پولی به شهرداری در  خصوص مبارزه با کرونا داده است؟

خیر، پولی دریافت نکرده‌ایم و امید هم نداریم. اما امیدواریم اوراق مشارکت که برای توسعه متروست با حمایت دولت آزاد شود.

نظر شما