شناسهٔ خبر: 166612 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پورابراهیمی:

اصلاح ساختار بودجه راهی برای تحقق درآمدهای پایدار است

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاح ساختار بودجه راهی برای رسیدن کشور به درآمد پایدار بدون نفت عنوان کرد و گفت: عدم اصلاح ساختار بودجه باعث تداوم مشکلاتی همچون استقراض از بانک مرکزی، افزایش حجم نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و شوک های ارزی خواهد شد

به گزارش «نماینده»،«محمدرضا پورابراهیمی» افزود: شرایطی که به واسطه تحریم ها، بیماری کرونا و همچنین محدودیت های ارزی بر اقتصاد کشور تحمیل شد، نشان داد که باید  برای تامین درامدهای پایدار بدون وابستگی به نفت راهکارهای لازم را اتخاذ کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای رسیدن به درآمدهای پایدار باید ساختار بودجه اصلاح شود، عنوان کرد: اگر ساختار بودجه اصلاح نشود، شاهد تداوم مشکلاتی همچون کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی، افزایش حجم نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و شوک های ارزی خواهیم بود.

پورابراهیمی یکی از راه های حل این چالش را مهندسی دارایی های دولت عنوان کرد و افزود: حجم دارایی های دولتی از جمله بانک ها و شرکت ها دولتی دوبرابر و نیم بودجه کل کشور است در حالی که ۶۰ درصد از این شرکت ها و بانک ها زیانده بوده و لازم است برای آنها تصمیم گیری شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای با تاکید بر لزوم ساماندهی نظام مالیاتی کشور گفت: این اصلاح از طریق وضع مالیات عایدی بر سرمایه یا مالیات بر مجموع درآمد است که دهک های پایین کشور را دربرنمی گیرد و به افراد با درآمد بالا اختصاص می یابد.

نماینده مردم کرمان ساماندهی بازار سرمایه را از دیگر اولویت های مجلس یازدهم و کمیسیون اقتصادی برشمرد و یادآورشد: بسیاری از مردم بخش مهمی از سرمایه خود از جمله خودرو شخصی و منزل مسکونی را فروخته و در بورس سرمایه گذاری کردند و باید از آنها در این بازار حمایت شود.

وی ادامه داد: در این زمینه علاوه بر ضرورت حمایت از مردم به عنوان اعضای تشکیل دهنده بازار سرمایه، موضوع مهم دیگر اقتصاد کشور است. در واقع اگر بازار دچار مشکل شود جریان توسعه کشور نابسامان خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بر همین اساس کمیسیون اقتصادی در ماده ۴۵ طرح اصلاح ساختار بودجه، موضوع بهبود بازار سرمایه را در دستور کار قرار داده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن این روند شورای ثبات مالی تشکیل می شود، افزود: در حال حاضر شاهد نوعی بخشی نگری در فعالیتهای اقتصادی هستیم و یا شاهد هستیم که در بازار ارز یا بازار سرمایه تصمیمی گرفته می شود که اثربخش نیست در حالی که با اصلاح ساختار بودجه می توان بخشی از هزینه های معاملات را به صندوق تثبیت اختصاص داد.

وی ادامه داد: اگر صندوق تثبت را در همین زمان که بازار سرمایه نیاز به حمایت دارد، تقویت کرده بودیم، بازار سرمایه و بورس به صورت خودکار تنظیم می شد و بر اساس آن علاوه بر حقوقی های حاضر در بورس، شرکت هایی که در بازار سرمایه حضور دارند نیز موظف به بازارگردانی می شدند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در آخرین جلسه ای که با حضور رییس مجلس و برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه برگزار شد، مشکلات و چالش های بازار سرمایه بررسی شد و قرار است گزارش نهایی عملکرد شورای عالی بورس را هم دریافت کنیم. البته اگر وزارت اقتصاد یا سازمان بورس مجوزهایی برای بهبود بازار سرمایه می خواهند باید کمک کنیم این کار انجام شود.

نظر شما