شناسهٔ خبر: 166596 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

بیانیه تشریح ساز و کار تشکیل نهاد نمایندگی مدیران مسئول

پاک آیین پدرام پاک آیین در بیانیه ای خطاب به مدیران رسانه ها ساز و کار تشکیل نهاد نمایندگی مدیران مسئول را تشریح کرد

به گزارش «نماینده» پدرام پاک آیین، نامزد پیشتاز نمایندگی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، با انتشار بیانیه ای خطاب به مدیران رسانه ها، ساز و کار تشکیل نهاد نمایندگی مدیران مسئول(پارلمان رسانه ها) را که پیش از آن در برنامه های خود عنوان کرده بود، تشریح کرد. متن بیانیه پاک آیین به این شرح است:

به نام خدا
همکاران گرامی، مدیران مسئول فرهیخته و ارجمند
با سلام و تقدیم احترام
پیرو برنامه اعلامی در خصوص «تشکیل نهاد نمایندگی مدیران مسئول» که عملا پارلمان رسانه‌ها است، نحوه تشکیل آن در صورت انتخاب این برادرتان به عنوان نماینده مدیران مسئول به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱- شرکت کنندگان مرحله دوم انتخابات مدیران مسئول می‌توانند در انتخاب نمایندگان رسته خود شرکت کنند.

۲- رسته های‌ ۵ گانه به شرح زیر است :

 روزنامه ها، رسانه های استانی، رسانه‌های الکترونیک برخط (خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری)، نشریات ادواری و نشریات اختصاصی/ تخصصی.
ملاک، مشخصاتی است که در پروانه انتشار  درج شده است.  

۳- علاقمندان نامزدی هر رسته می‌توانند حداکثر تا پایان روز جمعه ۷ آذر ماه جاری مستقیما به شماره اینجانب اعلام نمایند.

۴- اسامی نامزدهای هر رسته، صبح روز شنبه در کانال تلگرامی «نماینده مدیران مسئول رسانه ها» اطلاع‌رسانی می شود.

۵- رسانه‌های استانی (رسانه‌هایی که دفتر مرکزی آنها در غیر شهر تهران است) و رسانه‌های تخصصی/اختصاصی می‌توانند حسب مورد در رأی‌گیری یک رسته دیگر نیز شرکت کنند (مثلا پایگاه‌های خبری که دفترشان در تهران نیست، می‌توانند در انتخابات رسانه‌های استانی و انتخابات پایگاه‌های خبری شرکت کنند و یک ماهنامه اختصاصی می‌تواند در رسته نشریات ادواری و رسته رسانه‌های تخصصی/اختصاصی رأی بدهد) اما فقط می توانند در یک رسته، نامزد شوند.

۶- انتخابات رسته‌ها از طریق یک پلتفرم الکترونیکی در روز سه شنبه ۱۱ آذر صورت می‌پذیرد.
(ضمنا چند روزنامه ای که ضریب انتشار آنها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده و نتوانسته‌اند در انتخابات مدیران مسئول شرکت کنند، به فهرست واجدان رأی اضافه می‌شوند).

۷- فردی که بیشترین رای نسبی را کسب کند، به عنوان نماینده آن رسته در هیات رئیسه حضور می یابد(رسانه های استانی و رسانه های برخط، سه نفر اول)  
در صورت تساوی رأی  بین دو نفر با آرای مساوی، قرعه‌کشی صورت می‌ پذیرد.

۸- اسامی شرکت کنندگان در انتخابات و تعداد آرای نامزدها بلافاصله پس از پایان انتخابات هر رسته اطلاع رسانی می‌شود.

۹- عضویت منتخبان در هیأت رئیسه به مدت دو سال و تا مادامی است که سمت مدیر مسئولی آن رسانه را با حفظ رسته خود عهده دار باشند.   در صورت تغییر رسته و یا در صورت استعفا یا فوت، انتخابات مجدد برای مدت باقیمانده دوره برگزارمی‌شود.  

۱۰- علاوه بر ۹ عضو منتخب از ۵ رسته یادشده، خانه مطبوعات و انجمن صنفی مدیران رسانه‌ها -که دارای جامعیت، شفافیت و ساز و کار دمکراتیک در فرایند انتخاباتی خود هستند-  در هیات رئیسه نهاد نماینده خواهند داشت. (سایر تشکل‌های مدیریتی رسانه‌ای نیز در صورت احراز فرایندهای جامع، شفاف و دمکراتیک در این نهاد دارای نماینده خواهند شد).

۱۱- از نفر دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول برای عضویت در هیأت رئیسه نهاد دعوت می‌شود.  
 
۱۲- جلسات نهاد، به صورت مجازی (و عنداللزوم حضوری) برگزار می‌شود. آیین نامه داخلی نهاد توسط هیات‌رئیسه تدوین خواهد شد.

۱۳- باتوجه به تعدد مشکلات رسانه‌ها، هیات رئیسه در جلسات اول و دوم خود چند اولویت را انتخاب و صرفا بر آنها متمرکز می‌شود و تا به نتیجه رساندن آنها از ورود به سایر موارد خودداری می‌کند.

۱۴- گزارش عملکرد نهاد و نماینده مدیران مسئول، به طور مستمر در کانال تلگرامی «نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها» اطلاع‌رسانی می‌شود.

برادرتان، پدرام پاک‌آیین

نظر شما