شناسهٔ خبر: 166532 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رأی احساسی و پوپولیستی به طرح‌ها و لوایح در مجالس و دولت‌های قبل

ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجالس و دولت‌های قبل شاهد رأی‌ به طرح‌ها و لوایح در فضای احساسی و بعضاً پوپولیستی بودیم که راه خروج از این بن بست این است که مرکز پژوهش‌های مجلس نقطه عزیمت طرح‌های آن قرار گیرد.

به گزارش «نماینده» مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۸ آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با قرائت آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» گفت: یگانه نصیحت قران به مومنان این است که در راه خدا قیام کنید برای اندیشیدن.

صدای شکستن استخوان‌های دموکراسی غربی به گوش می‌رسد

ویس کرمی ادامه داد: انتخابات اخیر آمریکا نشان داد، الگوی دموکراسی آمریکایی که میلیاردها دلار صرف ترویج آن شده است و به تعبیر ریچارد المن،  سگ‌های قلاده بلند در کشورهای دیگر به تبلیغ و ترویج آن می‌پردازند؛ پایان تاریخ و نسخه نهایی تکامل بشر نیست، بلکه به دلیل تضاد با فطرت انسانی و سرشاخ شدن با سنت‌های الهی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

هیچ سیاستمدار عاقلی زلف خود را به برنده جدال فیل و الاغ گره نمی زند

نماینده خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: انتخابات اخیر آمریکا، آغازی برای فردای بدون آمریکاست و صدای شکستن استخوان‌های دموکراسی غربی به گوش می‌رسد و به تعبیر قرآن که فرمود: «و لکل امه اجل»؛ دوران طلایی آمریکا به سر آمده است.

وی ادامه داد:  بنابر آخرین اظهار نظر فوکویاما،  نظام لیبرال دموکراسی غربی دیگر حتی توان اداره خودش را ندارد تا چه رسد به آنکه پایان تاریخ باشد در چنین شرایطی هیچ سیاستمدار عاقلی زلف خود را به برنده جدال فیل و الاغ گره نمی زند و خود را روسیاه تاریخ و همراه و همدل با قاتلان حاج قاسم سلیمانی نمی‌کند.

کرمی در ادامه افزود: موضع ما در مقابله برنده نزاع فیل و الاغ، همان دستور قرآن کریم است که فرمود: «فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ».

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری راه نجات کشور در قوی شدن و تکیه بر ظرفیت‌ها و استعدادهای سرشار مردم بزرگ ایران است و در رابطه با سایر کشورها باید براساس عزت و حکمت و مصلحت باشد.

وی تاکید کرد: ۶ ماهه نخست مجلس یازدهم نشان می‌دهد که ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و بایستی طرحی نو در انداخت. راه صلاح پیش روی مجلس یازدهم؛ تمرکز بر اولویت‌های کشور و ابن الوقت بودن در عین دوراندیشی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نقطه عزیمت طرح‌های آن قرار گیرد

نماینده مردم خرم آباد و چگنی مطرح کرد: اشکال رایج مجالس و دولت‌های گذشته این بوده است که هرکسی از ظن خود، طرح یا لایحه ای را مطرح می‌کرده و در فضای احساسی و بعضاً پوپولیستی به تصویب می‌رسیده است، راه خروج از این بن بست این است که مرکز پژوهش‌های مجلس نقطه عزیمت طرح‌های آن قرار گیرد تا در عین شناخت اولویت ها، دچار روزمرگی و جو زدگی نشویم.

سهم شورای برنامه‌ریزی استان‌ها در بودجه،  ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه است

ویس کرمی ادامه داد: این روزها سخن از تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ کشور است؛ برخی کارشناسان بر این باور هستند که ساختار بودجه کشور بیمار متولد شده و ریشه بسیاری از رانت ها، مفاسد و زدو بندهای اقتصادی و سیاسی همین ساختار لابی محور است که در آن سهم شورای برنامه‌ریزی استان‌ها حدود ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه است و ۹۰ درصد آن در اختیار وزرا و تابع غمزه عنایت ریاست  سازمان برنامه و بودجه است و این یعنی قدم اول تبعیض و تقویت لابی‌گری در توزیع بودجه و امکانات کشور.

وی ادامه داد: درحالی که طبق ماده ۷ بند(ه) برنامه ششم توسعه، بایستی ۳۰ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختصاص می‌یافت.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر خلاف تاکید مقام معظم رهبری برای ورود موثر و سرمایه گذاری نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)   درچند استان ازجمله لرستان سرمایه گذاری قابل توجهی ازجمله این نهادها در شهرستان‌های چگنی و خرم آباد انجام نشده است.

حجم مخازن یکی از پرباران ترین استان‌های کشور کمتر از نیم درصد است

ویس کرمی تاکید کرد: استان لرستان "جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ" است، اما با لبان تشنه بر لب آب نشسته است. لرستان با داشتن حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب آب خروجی در سال، در میان پرانتز سیل در فصول بارانی و خشکسالی در سایر فصول، از تشنگی پا بر زمین می‌کوبد.

وی افزود: چرا حجم مخازن یکی از پرباران ترین استان‌های کشور کمتر از نیم درصد است و اکثر شهرها و روستاها از کمبود آب شرب رنج می‌برند، جز ظلم و تبعیض چه نامی می‌توان بر این پدیده نهاد؟

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لرستان بیشتر از تحریم‌های آمریکا و اروپا؛ بر اثر تحریم وزارت نیرو نابود شده است، چرا که بدون وجود سدهای مخزنی، نه از منبع آب شرب پایدار خبری است، نه ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی در تابستان آبی برای کشیدن دارند، زمانی که آب است موقع کشاورزی نیست و آنگاه که موقع کشاورزی است، آبی در رودخانه و چاه و چشمه وجود ندارد و این فریب بزرگ وزارت نیرو در تمام سال‌های گذشته در مدل تخصیص آب لرستان است.

ویس کرمی با بیان اینکه مقدار قابل توجهی از برداشت آب‌های ما را به چشمه و چاه و رودخانه‌های جاری حواله می‌دهند، تاکید کرد: وزارت نیرو بایستی در اسرع وقت تکلیف خود را با تخصیص ناچیز اعتبار برای سدهای لرستان و نبود سدهای مخزنی که آب شرب کشاورزی و صنعت و نیز کاهش تخصیص آب سدهای معشوره، کاکاشرف، زیبا محمد، کاکارضا، ایوشان، تاج امیر را روشن نماید و در اسرع وقت تخصیص آب لرستان را به وضع قبلی برگرداند و سپس آن را بر مبنای نیاز شرب و صنعت و کشاورزی به حد مطلوب برساند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، خاطرنشان کرد: وزارت صمت بدون توجه به بازی‌های سیاسی؛ مدیری کارآزموده، پاکدست آشنا به استان و چابک را برای مدیریت صمت استانی که نیمی از شهرک‌های صنعتی آن تعطیل است، تعیین کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس مطرح کرد: وزارت راه و شهرسازی نسبت به حل مشکلات احداث راه آهن دورود -خرم آباد -اندیمشک و تامین اعتبار کافی برای آن اقدام لازم را انجام دهد.

ویس کرمی در پایان گفت: پیشرفت استان لرستان از مسیر کشاورزی و دامپروری عبور می‌کند، ولی اقدام کافی از سوی جهاد کشاورزی در عادی سازی زمین‌های دیم، تکمیل زنجیر تولید مرغ، صنایع تکمیلی، کشت گیاهان دارویی و راه اندازی گلخانه‌های زودبازده و راه اندازی دامپروری‌های صنعتی کلان صورت نپذیرفته است. غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَکُمْ وَالسَّلامُ عَلِیْکُمْ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرِکاتُه.

نظر شما