شناسهٔ خبر: 166470 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کاهش ۷۰ درصد گردشگری جهان با اعمال محدودیت‌های سفر

گردشگری43 طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ سفرهای بین‌المللی با کاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش «نماینده» بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در بارومتر (نشریه تخصصی آمار و داده‌های گردشگری که هر ساله توسط سازمان جهانی گردشگری ملل متحد منتشر می‌شود) ورود گردشگران بین‌المللی در ماه جولای ۸۱ درصد و در ماه آگوست ۷۹ درصد سقوط کرده است، در حالی‌که از دیرباز این دو ماه از سال به‌عنوان پیک سفر در نیمکره شمالی و در فصل تابستان بشمار می‌رفتند. در ماه آگوست و در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۹، ورود مسافر ۷۰۰ میلیون نفر کاهش را شاهد بوده و این به معنی از دست دادن ۷۳۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری بین‌المللی است. این میزان هشت برابر بیشتر از کاهشی است که در سال ۲۰۰۹ و زمان بحران اقتصادی با آن روبرو بوده‌ایم.

دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرده به دلیل این کاهش غیر قابل پیش بینی میلیون‌ها شغل و کسب و کار در خطر هستند و این امر به نیاز فوری برای از سرگیری ایمن سفر در این زمان و با هماهنگی‌های مناسب تاکید دارد.

این کاهش بی‌سابقه عواقب چشمگیر اجتماعی و اقتصادی دارد و میلیون‌ها شغل و کسب و کار را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بهبودی کوتاه مدت

در تمام مناطق جهان در هشت ماه نخست سال کاهش زیادی در میزان ورود گردشگر ثبت شده است. آسیا و اقیانوسیه، اولین منطقه‌ای بود که تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار گرفت و شاهد کاهش ۷۹ درصدی شد. پس از آن آفریقا و خاورمیانه هر دو با ۶۹ درصد کاهش، اروپا ۶۸ درصد کاهش و آمریکا ۶۵ درصد کاهش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پس از بازگشایی تدریجی مرزهای بین‌المللی، اروپا در ماه جولای و آگوست این آمار کمی افزایش یافت (به ترتیب ۷۲ و ۶۹ درصد کاهش). این بهبودی کوتاه مدت بود زیرا محدودیت‌ها و توصیه‌ها به عدم سفر کردن برای جلوگیری از شیوع مجدداً ادامه یافت.

از سوی دیگر آسیا و اقیانوسیه به دلیل بسته شدن مرزهای چین و دیگر مقاصد عمده گردشگری در این منطقه بزرگترین کاهش را با کاهش ۹۶ درصدی به خود اختصاص دادند.

تقاضا برای سفر به دلیل روند شیوع نامطمئن پاندمی و اعتماد کم مردم به شدت کاهش یافت. براساس آخرین روندها، UNWTO پیش‌بینی می‌کند که برای کل سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۰ درصد کاهش داشته باشد و انتظار می‌رود افزایش تقاضا تا چهارماهه سوم سال ۲۰۲۱ طول بکشد. هیأت کارشناسان UNWTO پیش‌بینی کرده است که جهش در گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، بیشتر در سه ماهه سوم سال مشهود باشد. با این حال ۲۰ درصد از کارشناسان معتقدند که از سرگیری سفر از سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود. محدودیت‌های سفر به‌عنوان مهمترین مانع بازیابی گردشگری بین‌المللی و همچنین روند کند مهار ویروس و از بین رفتن اعتماد مصرف‌کنندگان از دیگر عوامل مهم این کاهش بشمار می‌روند.

نبود رفتار هماهنگ میان کشورها برای اطمینان یافتن از اجرای پروتکل‌های هماهنگ و همچنین وخیم‌تر شدن فضای اقتصادی نیز توسط کارشناسان به عنوان موانع مهم برای بهبودی شناخته شد.

کشور ما نیز در این برهه تاریخی از آسیب شیوع این پاندمی در امان نبوده و با کاهش چشمگیر در ورود گردشگر شاهد آسیب‌های اقتصادی بیشماری بوده است.

نظر شما