شناسهٔ خبر: 166469 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

فلاحی در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

نمایندگان با طرح‌های دقیق و کارشناسی، امید را به جامعه تزریق کنند/ هزینۀ رفتار برخی دولتمردان بسیار گزاف‌تر از هزینۀ تحریم‌هاست

سارا فلاحی نماینده ایلام نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه نمایندگان با طرح‌های دقیق و کارشناسی، امید را به جامعه تزریق کنند،تاکید کرد: هزینۀ رفتار برخی دولتمردان بسیار گزاف‌تر از هزینۀ تحریم‌هاست

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» با اشاره به جایگاه مجلس، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی مردم در شرایط سختی قرار دارد، حفاظت از هویت جمعی مجلس بسیار مهم است؛ به‌طوری‌که نمایندگان باید با ارائه طرح‌های دقیق و کارشناسی شده امید را به جامعه تزریق کنند.

وی ادامه داد: باید به سمت‌وسوی ارائه طرح‌های باکیفیت حرکت کنیم و معتقدم حرکت به این سمت باعث قرار گرفتن مجلس در جایگاه اصلی خود می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات آمریکا و تأثیر آن در ایران، گفت: متأسفانه برخی در داخل برای برخی تحولات خارجی وزنی بیشتر از آنچه هست را قائل می‌شوند.

فلاحی ادامه داد: وقتی به مشکلات ریشه‌ای نگاه می‌کنیم، شاهد عدم وجود الگوی صحیح در عرصه اقتصاد هستیم که متأسفانه تاکنون نتوانستیم در این زمینه یک الگوی درست داشته باشیم و ارائه دهیم.

وی افزود: مشکلات امروز کشور به تحولاتی که در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد ربط اساسی ندارد؛ بنابراین خطای استراتژیک ما اینجاست که همه مسائلی که در کشور وجود دارد، بدون این که آن را علت‌یابی کنیم به یک دلیل بیرونی نسبت دهیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی معتقد است: اینکه تمام اتفاقات درون کشورمان را به یک حادثه بیرونی وصل کنیم می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول اینکه چون نتوانستیم در حوزه اجرا مشکلات را حل کنیم می‌خواهیم افکار عمومی را فریب دهیم و آن را به عوامل دیگر نسبت دهیم. این فرافکنی‌ها برای این است که مردم چندان متوجه شرایط درونی و داخلی نشوند و توجهشان به حادثه دیگری جلب شود؛ که البته دولت‌های مختلف از این حربه استفاده کرده‌اند، اما این دولت با شدت بیشتری در حال انجام فرافکنی در جامعه است که بنده این حرکت را یک ظلم مضاعف در حق مردم می‌دانم.

فلاحی افزود: دلیل دوم ارتباط دادن تمام مشکلات داخلی به تحولات خارجی برای آن است که ناکارآمدی، بی‌کفایتی و سوء‌مدیریت را پنهان سازیم، هر دوی این‌ها مانع توسعه می‌شود؛ یعنی عامل جلوگیری از توسعه‌یافتگی ما است و باعث عدم نگاه به درون و استفاده از پتانسیل‌ها و داشته‌های درونی خودمان می‌شود که این یک اتفاق نامیمون است و هرازچندگاه نیز در کشور رخ می‌دهد و باعث می‌شود برای حل مشکلات به سراغ نخبگان و ایجاد الگوهای درونی نرویم.

وی تأکید کرد: انتخابات آمریکا به‌عنوان یک مقوله داخلی این کشور می‌تواند برای خودشان مهم باشد، اما اینکه ما وزن تأثیرگذاری‌اش را بالاتر از چیزی که هست ببریم و منتظرش باشیم و مردم را در انتظار نگه‌داریم که چه کسی می‌خواهد به قدرت برسد، بخشی از آن عامدانه است و بخشی از آن ناشی از بی‌اطلاعی ما از ساختار سیاسی امریکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما نباید بین ترامپ و بایدن تفاوت اساسی قائل شویم، زیرا آنها یک وحدت استراتژیک دارند؛ ممکن است در تاکتیک‌ها و شیوه‌های برخورد با جمهوری اسلامی متفاوت باشند، اما استراتژی و نهایت کارشان همان استراتژی براندازی است.

فلاحی ادامه داد: وقتی به عملکرد دموکرات‌ها توجه می‌کنید، شاهد خواهید بود که آنها از قوانین و محاکم بین‌الملل برای محدود کردن کشورهایی که در چارچوب نظم لیبرال آنها قرار نمی‌گیرند استفاده می‌کنند.

وی افزود: وقتی در تاریخ به تقابل ما و امریکا نگاه می‌کنید، شاهد هستید که کاری که اوبامای دموکرات کرد، شاید هیچ‌کدام از روسای جمهور، جمهوری‌خواه نتوانستند انجام دهند. اوباما شرایطی بر  ما تحمیل کرد که ذیل نهادهای بین‌المللی، ما را بر سر میز مذاکره نشاند و به شکلی رفتار ما را محدود کرد که بال هسته‌ای ما که بال قدرت ما نیز محسوب می‌شود  را با چالش مواجه نمود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اگر فهمی از نظام بین‌الملل داشته باشیم قطعاً نباید روی این مقوله که چه کسی می آید و چه کسی می رود تمرکز اساسی داشته باشیم و بیشتر باید نگاه به درون داشته باشیم، افزود: ما باید بر روی پتانسیل‌ها و داشته‌های خودمان سرمایه‌گذاری کنیم و همه این‌ها هزینه مقاومت و استقلال است که می‌پردازیم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم ما هستیم و وجود داریم و می‌خواهیم بر خودمان متکی باشیم و نمی‌خواهیم تابعی بی‌خاصیت از یک نظام ظالمانه بین‌الملل باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: قطعاً این مقاومت هزینه دارد، ولی رفتارهایی که برخی از دولتمردان ما در ربط دادن همه اتفاقات به خارج از ایران دارند، هزینه بسیار گزاف‌تر و بزرگ‌تر از هزینه‌ای است که دشمن با تحریم‌ها کف دست ما می‌گذارد. لذا مسئولین باید در این رفتار قدری تجدیدنظر کرده و حداقل به شعور مردم احترام گذاشته شود.

فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود به جلسه اخیر رئیس مجلس با اعضای فراکسیون بانوان مجلس اشاره نمود و گفت: در این جلسه در زمینه‌های مختلفی بحث و تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: در این جلسه تأکید بانوان مجلس بر این بود که در مجلس از توانایی بانوان استفاده بیشتری شود و اجازه ندهیم نگاه و استیلای مردانه که در برخی نهادهای دیگر حاکم است، در مجلس نیز اتفاق بیفتد و دیدگاه مبتنی بر جنسیت‌گرایی در مجلس وجود نداشته باشد و به همه به‌عنوان نماینده پرداخته شود.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس معتقد است: زن بودن مقوله‌ای فراتر از نماینده بودن است، این هویت زنانه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و ما روی احترام و تکریم این هویت مطالبه داشتیم و بحث نمودیم.  ما از ریاست مجلس خواستیم در رابطه با مسائل زنان در حوزه‌های مختلف چه زنان بی‌سرپرست، چه زنان بدسرپرست،حوزه آسیب‌های اجتماعی که کلا آن چه مربوط به زنان است کارگروهی تشکیل شود تا مسائل زنان احصا شود و مجلس به شکل جدی‌تری به مقوله زنان ورود کند.

فلاحی ادامه داد: در این جلسه مطرح شد که هر مسئله‌ای در رابطه با زنان در مجلس در قالب های مختلف توسط نمایندگان و فراکسیون‌های مختلف  مطرح می شود تدابیری اندیشیده شود که به شکلی فراکسیون زنان نیز حتماً مؤثر و طرف مشورت باشد و بدون این فراکسیون، در رابطه با زنان تصمیم‌گیری نشود، زیرا زنان فهم دقیق‌تری از مسائل خود دارند.

وی به لایحه تأمین امنیت و صیانت از کرامت بانوان در برابر خشونت اشاره کرد و گفت: از آنجایی که این لایحه برای ما  مهم است در این جلسه پیرامون این موضوع و تعیین تکلیف آن بحث شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما در مجلس تلاش خواهیم کرد که هویت زنانه مورد احترام قرار گیرد و قوانین فاقد اولویت و متناقض و قوانینی که  محلی از اعراب ندارند، احصا شوند و برای تنقیح و اصلاح آن ها اقدام شود.

فلاحی به تقویت نظارت در مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت تقویت نظارت مجلس بود، خصوصاً در حوزه زنان و حوزه‌ها و دستگاه‌هایی که متولی امور زنان هستند. 50% جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و یک بال توسعه آنها هستند و در مجلس است که می‌توانیم این سیگنال را به عموم جامعه بدهیم که از زنان جامعه حفاظت می‌شود و همه زیر چتر قانون هستند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که دغدغه‌اش را داشتیم این بود که اصول مترقی در قانون اساسی داریم که اجرا نمی‌شوند، به‌عنوان‌مثال اصل دوم، اصل 21 و اصل 22 که در رابطه با رفع تبعیض،برابری در برابر قانون و زنان است و انتظار می‌رود که نظارت جدی‌تری بشود تا این قوانین اجرا شود.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس به برخی طرح‌های مجلس اشاره کرد و گفت: بحث دیگری که به شکل انتقادی آن را مطرح کردیم، این بود که بسیاری از طرح‌هایی که به مجلس پشت سر هم و به شکل رگباری می‌آیند، خیلی از آنها محل و منبع اعتبارشان مشخص نیست و نباید این مجلس را به مجلس طرح‌های بی‌خاصیت تبدیل کنیم که این طرح ها  به شورای نگهبان بروند و رد بشوند.

فلاحی ادامه داد: باید باکیفیت‌ترین طرح‌ها را داشته باشیم که همه‌جانبه به آنها نگاه شده باشد تا کیفیت مجلس بالا برود.

وی به جایگاه زنان در قوه مقننه اشاره کرد و گفت: در این جلسه موضوع جایگاه زنان در حوزه مشورتی رئیس و حوزه ریاست نیز مطرح شد تا از 16 زنی که در مجلس هستند و پتانسیل‌های اساسی که دارند استفاده شود و همه رویکردها به مسائل، مردانه نباشد و رویکردها انسانی شود تا بتوانیم از توانایی و پتانسیل هر دو جنس برای اعتلای کشور استفاده کنیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجلس یازدهم چقدر می‌تواند در حوزه زنان موفق باشد و تاکنون چه اقدامات مؤثری انجام داده است؟ گفت: در موضوعاتی که صرفاً به فراکسیون زنان مربوط می شود، اقدامات زیادی انجام شده و جلساتی را با متولیان حوزه زنان داشتیم؛ از معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گرفته تا  پزشکی قانونی، آسیب‌های اجتماعی، وزارت ورزش، جلسه با دستگاه‌های مختلف، بهزیستی، کمیته امداد و دستگاه‌های حمایتی مختلف که این‌ها را در این مدت کم انجام دادیم. در طرح جمعیت و تعالی خانواده نیز به‌طور جدی به زنان و خانواده پرداخته شده است.

فلاحی تصریح کرد: در این طرح یک دیدگاه کاملاً خانواده‌محور وجود دارد و ما می‌خواهیم از خانواده حفاظت کنیم و زن درعین‌حالی که مسئولیت‌های اجتماعی‌اش را انجام می‌دهد خانواده‌اش را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: صیانت از خانواده نکته بسیار مهمی است و اگر این طرح به نتیجه برسد اتفاقات مثبت بسیاری رخ می‌دهد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس، تأکید کرد: ما به‌عنوان فراکسیون زنان مطالبه‌گری را از اکثر وزارتخانه‌ها داشتیم و برایشان بازه زمانی مشخص کردیم و در آن بازه زمانی باید به عملکردشان پاسخ دهند و خیلی جاها که این‌ها با ضعف مواجه بودند تحقیق و تفحص را مطرح کردیم تا به این قضیه ورود شود و از ابزارهای نظارتی‌مان استفاده ‌کنیم.

فلاحی ادامه داد: همه این‌ها مستلزم این است که نگاه کلی حاکم بر مجلس و نمایندگان یک نگاه مبتنی بر پذیرش زنان به‌عنوان جمعیتی که  تأثیرگذار هستند باشد.

در واقع زنان در وهله اول هویت مستقل دارند و در وهله دوم می‌توانند در داخل اجتماع تأثیرگذار باشند و این مهم مستلزم این است که این هویت پذیرفته شود.

وی تصریح کرد: نگاه آقای قالیباف به موضوع زنان یک نگاه کاملاً مثبت است. رئیس مجلس در جلسه به دوران جنگ و همراهی همسر و مادرشان اشاره کردند و گفتند که تمام پیشرفتشان را مدیون همسر و مادرشان می‌دانند.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: نوع نگاه رئیس مجلس نشان می‌دهد که یک نگاه مثبت به مسائل زنان دارند و امیدوارم این نگاه عملیاتی شود.

فلاحی تأکید کرد: ما باید از فضای شعاری برای زنان بیرون بیاییم و در عمل با قوانین فاقد اولویت و بی‌خاصیت و با یکسری تفسیرهای غلط از قوانین شجاعت، پرستیژ، ابهت و کرامت زن را نشکنیم.  وقتی حرفی می‌زنیم باید مبتنی بر آن حرف عمل کنیم و امکانات ایجاد کنیم و تلاش کنیم به آنچه گفتمان انقلاب اسلامی به آن وعده داده برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی به کرامت، هویت و عظمت روح زن احترام گذاشته شده است.  اگر در جامعه ما به زن به‌عنوان قوام جامعه احترام گذاشته شود و این احترام شعاری نباشد در یک مسیر بهینه‌تری قرار می‌گیریم و تمام تلاش این است که اتفاقات مثبتی که وعده داده شده پیگیری کنیم تا عملیاتی شود. ما در فراکسیون زنان این قول را به خودمان دادیم که اجازه ندهیم مسائل زنان شعاری شود و بر زمین بماند و صرفاً تریبونی باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: ما هر شش ماه یک چشم‌انداز برای خودمان تعریف کردیم و یک نقشه راه ترسیم کردیم تا اتفاقات مثبتی در زمینه قانون‌گذاری و نظارت که وظیفه ماست برای زنان داشته باشیم.

فلاحی در بخشی دیگری از سخنانش گریزی هم به مشکلات و دغدغه‌هایش در حوزه انتخابیه زد و خاطرنشان کرد: یکی از وعدهایی که در تبلیغات انتخاباتی دادم خیلی کلان‌تر از چیزی است که ممکن است در حوزه اشتغال مطرح کنیم.

وی ادامه داد: بیکاری یک معلول است؛ نبود دید راهبردی و استراتژیک به ایلام مهم‌ترین مسئله ما در مرکز است و تا این دید ایجاد نشود و استان ایلام به‌عنوان یک استان استراتژیک و مهم شناخته نشود به این استان متناسب با شأن و شخصیت و شرایط مردمش امکانات داده نمی‌شود.

نماینده مردم ایلام ادامه داد: باید ظرفیت‌های استان ایلام به‌خوبی معرفی شود. استان ایلام 11% گاز کشور و بین 4 تا 6% نفت کشور را در اختیار دارد. یک پتانسیل بزرگ در زمینه گیاهان دارویی دارد و قطب کشاورزی و دام‌پروری کشور نیز محسوب می‌شود.

فلاحی ادامه داد: می‌توان روی صنعت گردشگری استان سرمایه گذاری کرد.از طرف دیگر معادن زیادی نیز در  استان ایلام وجود دارد.

وی معتقد است که استان ایلام می‌تواند کریدور ارتباطی ما با مدیترانه باشد. بازار کشور عراق یکی ظرفیت‌های خوب برای اقتصاد ما محسوب می‌شود که می‌توان آن را به‌عنوان یک بازار بکر محسوب کرد، عراق به‌شدت نیازمند همه آن چیزهایی است که ما داریم.

عضو مجمع نمایندگان استان ایلام با بیان اینکه بازار کشور عراق برای سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است، گفت: بنده هر بار که به عراق سفر می‌کنم، شاهدم کشورهای دیگر دارند گوی سبقت را از ما می‌ربایند. ما در دیپلماسی همسایگی واقعاً ضعیف عمل کردیم.

فلاحی در ادامه تصریح کرد: استان ایلام می‌تواند به مرکز صادراتی در زمینه‌های مختلف تبدیل شود و مرز امنی محسوب می‌شود.

وی با انتقاد به عدم توجه مسئولین به ظرفیت‌های استان ایلام، گفت: تا مسئولین ما در مرکز این نگاه را نداشته باشند که ایلام می‌تواند به‌عنوان یک استانی مطرح باشد که توان خدمات  ملی دارد، ایلام در مسیر توسعه قرار نمی‌گیرد و قطعاً تا این دید ایجاد نشود بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، فرار نخبگان و خیلی مسائل دیگر را داریم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به عدم توازن نگاه مدیریتی به نحوه توزیع مدیریت منابع و ثروت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است و در ادوار مختلف این مدیریت چون دست کسانی که باید باشد، نبوده، این اتفاقات افتاده است. مهم‌ترین مسئله برای خود من و تمام تلاشم در مجلس این است که این دید راهبردی را ایجاد و ایلام را مطرح کنم و آن را ارائه دهم. به‌عنوان نماینده ایلام و مردمی که سه هزار سال تاریخ دارند و به همین اندازه یعنی سه هزار شهید بعد از انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند تمام تلاشم برای معرفی ایلام و توسعه آن است.

فلاحی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس ایلام تنها استانی بود که مردمش به دیگر استان‌ها مهاجرت نکردند و زیر بمباران و موشک ماندند و مقاومت کردند و سربار استان‌های دیگر نشدند، ولی متأسفانه بعد از جنگ، سریع ایلام را از ستاد بازسازی خارج کردند و نتوانستیم استانمان را از انتفاعاتی که در دوران بازسازی بود منتفع کنیم.

[مصاحبه کننده: علیرضا رحمانی]

نظر شما