شناسهٔ خبر: 166398 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روایت قاضی‌زاده از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق بورس/ دستگاه قضایی برخورد می‌کند

قاضی زاده نائب‌رئیس مجلس گفت: زمانی که شاهد رشد بورس بودیم، بارها به سازمان بورس تذکر دادیم که "این رشد ممکن است عاقبت خوبی نداشته باشد و شما نمی‌توانید بازار را کنترل کنید" اما متأسفانه همان اتفاقی که در مؤسسات مالی و اعتباری رخ داد، مجدداً در بورس تکرار شد.

به گزارش «نماینده»،سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران درخصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: در زمانی که شاهد رشد بورس بودیم، بارها به سازمان بورس تذکر دادیم که این رشد ممکن است عاقبت خوبی نداشته باشد و شما نمی توانید بازار را کنترل کنید اما متاسفانه همان اتفاقی که در موسسات مالی و اعتباری رخ داد، مجددا در بورس تکرار شد. البته در حال حاضر در نظام بانکی نظم بیشتری برقرار شده ولی سایر بازارها به علت عدم رعایت مقررات و بایسته های اداره بازار، دچار مشکل شدند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه بخواهیم در مورد تخلف حقوقی ها در بازار سرمایه صحبت کرده باشیم و یا آنها تخلفی کرده باشند، باید بگویم حقوقی ها از فرصت نادرستی که در اختیارشان قرار گرفته سوءاستفاده کرده اند.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصل ماجرا این است که بازار به درستی کنترل نمی شود. برخی از حقیقی‌های پر قدرت و حقوقی ها نیز از این فرصت استفاده کردند و به قول اهالی بازار سرمایه در سقف فروخته اند و در کف می خواهند خریدهای ارزانی انجام دهند.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آنچه ما دنبال می کنیم اجرای مصوبات شورای عالی بورس است، تصریح کرد: سازمان بورس یک شورای قانونی دارد که به برخی از این مصوبات نقدهایی داریم اما جایی که می تواند مقرررات گذاری کند، شورای عالی بورس است و حرف کلی ما این است که این مصوبات باید با دقت و سرعت اجرا شود.
نایب رئیس مجلس ادامه داد: برخی از حقوقی ها به مصوبات عمل نمی کنند یا صوری به مصوبات عمل می کنند، به خصوص در موضوع بازارگردانی و ایجاد بازارگردان. اینکه از رییس قوه قضاییه خواهش شد و دادستان تهران مامور شد به موضوع وارد شود، حراست از مصوبات شورای عالی بورس است که الان نیز در حال پیگیری است. به آقایان هم ابلاغ شده که عدم انجام وظایفشان به عنوان «اخلال در نظام اقتصادی کشور» شناسایی می شود و برخورد لازم صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: برخی ها می گویند بازار را نمی توان اینگونه اداره کرد و بازار پرریسک است؛ ما خطاب به اینها می گوییم اگر این هست باید مراقبت می شد که افراد همینطوری وارد بازار نشوند؛ یا متشکل می شدند یا با واسطه نخبگانی وارد بازار می شدند، حالا آنجا نگران نبودند ولی الان که منافع افراد پرقدرت مالی در خطر است از این حرف‌ها بیشتر شده و نگران شدند؟!
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه متاسفانه پدیده درب های چرخان را در همه جا از جمله بازار سرمایه داریم، اظهار کرد: من مقام قضایی نیستم ولی بالاخره نحوه خرید، خرید در لحظه، رانت اطلاعاتی، استفاده از برخی نرم افزار های خاص و صف ایجاد کردن از مصادیق اخلال است و برای همین موارد است که قرار شد دادستان محترم بررسی کنند و افرادی که این اقدامات را انجام داده اند، به عنوان مخل بازار معرفی شوند و با آنها برخورد لازم صورت گیرد.
نایب رئیس مجلس ادامه داد: جالب است که همه سهامداران حقوقی بورس، دولتی هستند و هیچکدام از این ها کسانی نیستند که دولت در آنها نقشی نداشته باشد. بنابراین معلوم است که یک عمل تراستی اتفاق افتاده است، به همین دلیل تلاش های لازم برای برخورد با متخلفین بازار در حال انجام است.
وی افزود: برخی به اقداماتشان در بورس افتخار می کنند و می گویند که حرفه ای هستیم و بازار همین است، در حالی که این امر مطابق شرع نیست و نباید دیگران به خاطر اقدامات برخی افراد ضرر ببینند.
نایب رئیس مجلس در مورد اعلام اسامی متخلفین بازار سرمایه نیز اظهار داشت: اعلام اسامی افراد متخلف برعهده مقام رسمی قضایی است. ما پیگیری کننده این موضوع هستیم که مصوبات اجرایی شود و الان نیز به دنبال اصلاح قوانین هستیم.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در مورد قانون مجمع نمایندگان حقیقی بازار سرمایه نیز اظهار داشت: ما قانون مجمع نمایندگان حقیقی بازار سرمایه را دنبال می کنیم که سهامداران حقیقی متشکل شوند؛ علاوه بر این دوستان ما در کمیسیون اقتصادی نیز به دنبال اصلاح قوانین هستند.

نظر شما