شناسهٔ خبر: 166380 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تعداد نمایندگان مجلس باید با جمعیت کشور هماهنگ باشد

حدادی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به نص قانون درباره هماهنگی تعداد نمایندگان به ازای جمعیت، گفت: متأسفانه نگاه دولت به این موضوع هزینه‌ای و مخالفت با آن است در حالی که این موضوع رافع مشکلات وپیگیری مطالبات مردم است.

به گزارش «نماینده» علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، درباره افزایش تعداد نمایندگان مجلس اظهار داشت: این موضوع باید در طول سالیان گذشته انجام می‌شد این در حالی است که متأسفانه تعداد نمایندگان مجلس براساس جمعیت هر شهرستان و حوزه انتخابیه افزایش پیدا نکرده است در حالیکه طبق قانون هر ۱۰ سال باید در تعداد نمایندگان بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس براساس جمعیت شهرستانی هم‌اکنون در مجلس و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها وجود دارد و بر همین اساس نمایندگان مناطق مختلف کشور که بتوانند ضمن اشرافیت لازم بر امور به مطالبات مردم رسیدگی کنند بایستی عملیاتی شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: استان البرز ۳ میلیون نفر جمعیت دارد در حالیکه فقط ۳ نماینده مجلس دارد این در حالی است که مشکلات و مباحث و مطالبات مردم زیاد است و قطعاً باید تعداد نمایندگان بیش از عدد ذکر شده باشد تا نمایندگان بتوانند بر امور نظارت داشته و مشکلات مردم را پیگیری کنند.

حدادی گفت: تعداد نمایندگان مجلس براساس جمعیت استان البرز با نص صریح قانون فاصله دارد به طوری که قانون تصریح دارد به ازای هر ۱۵۰ هزار جمعیت باید یک نماینده در مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد.  

وی افزود: افزایش تعداد نمایندگان مجلس به نفع مردم است چرا که افرادی که می‌توانند مشکلات و مطالبات مردم را پیگیری کنند بیشتر است. این در حالی است که نگاه دولت به این موضوع آن است که وقتی تعداد نمایندگان مجلس افزایش یابد برای دولت هزینه دارد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، گفت: متأسفانه دولت به موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس براساس جمیعت فقط نگاه هزینه‌ای دارد نه رافع مشکلات و مطالبات مردم.

حدادی اظهار داشت: افزایش تعداد نمایندگان مجلس به ازای جمعیت در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس است هرچند که اولویت اصلی این کمیسیون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و مدیریت جامع شهری است ولی این موضوع را هم به صورت ویژه دنبال کرده و سعی می‌کنیم آن را جبران کنیم.

وی افزود: امروز حوزه‌های انتخابیه وسیع با نمایندگان حداقلی در کشور داریم که باید این موضوع مورد بازنگری قرار گرفته ضمن اینکه افزایش تعداد نمایندگان می‌تواند بر عملکرد افراد متناسب با توزیع جمعیت کمک کند.

نظر شما