شناسهٔ خبر: 166358 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آمریکا رو به اضمحلال و فروپاشی

مقتدایی// نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایالات متحده امروز از یک کشور توسعه یافته صنعتی به کشور جهان سومی تبدیل شده و از بدهکارترین کشورها محسوب می‌شود.

به گزارش «نماینده» آقای عباس مقتدایی با اشاره به شرایط کنونی آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اظهار داشت: معتقدیم در فضای آزاد همه ملت‌ها باید رای و دیدگاه خود را در چارچوب ساختارهایشان را اعلام کنند و واقعیت آمریکا این است که از مدت‌ها پیش در حال حرکت به سوی اضمحلال و فروپاشی است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند، تصریح کرد: رویدادهای کنونی آمریکا مشابه آن چیزی است که در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد، آمریکا مدعی پیشگامی در جهان اول، کشورهای توسعه یافته و رهبری لیبرال دموکراسی در جهان بود، اما امروز بخش‌های جدی سرمایه گذاری حتی ساختارهای لیبرال دموکراسی را هم تحت شعاع خود قرار داده است.
وی اظهار کرد: جامعه رنگین پوستان آمریکا نسبت به این وضعیت معترض هستند چراکه حداقل آزادی‌هایی که قبلا توسط دولت آمریکا داده می‌شد، نادیده گرفته شده است.
آقای مقتدایی با تاکید بر اینکه دموکراسی در آمریکا گرفتار دیکتاتوری ترامپ شده است، ادامه داد: آمریکای امروز از یک کشور توسعه یافته صنعتی به کشوری جهان سومی تبدیل شده و با بدهی‌های بسیار زیاد به بدهکارترین کشور دنیا تبدیل شده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: لیبرالیسم نیز در آمریکا دچار مشکلات اساسی شده و قاعدتاً کاپیتالیسم به دنبال کسب حداکثر منافع مالی است، این یعنی جنگ داخلی و آغاز فروپاشی به طوری که حتی تجزیه ایالات متحده آمریکا و به تعبیری در قالب جدال میان ترامپ و بایدن و یا جمهوری خواه و دموکرات‌ها خود را نشان می‌دهد.
وی افزود: معتقدم آمریکا در شرایط فروپاشی و انحطاط قرار گرفته است و به نظر می‌رسد ماه‌ها و سال‌های آینده افول جدی یک ابر قدرت دیگر مانند اتفاقی که در شوروی سابق را شاهد بودیم، در ایالت متحده روی دهد.
آقای مقتدایی با بیان اینکه آمریکا دیگر نمی‌تواند سلطه جهانی خودش را مانند گذشته داشته باشد، خاطر نشان کرد: حمایت آمریکا از کشورهایی که ساختار غیر دموکراتیک دارند مانند کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، نشان می‌دهد، نگاه سرمایه داری بر همه بخش‌های دیگر سایه افکنده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: آمریکای فعلی، آمریکای سابق نیست و جریانات اخیر نشان داده که ایالات متحده تنزل یافته و این تنزل یافتگی در بخش دموکراسی آمریکایی و عرصه لیبرالیسم و آزادی‌های مدنی قابل مشاهده است و در آینده حجم بدهی‌های آمریکا احتمالاً به سیطره سایر قدرت‌ها بر آمریکا منجر خواهد شد.

نظر شما