شناسهٔ خبر: 166274 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کاهش سرمایه اصناف به نصف ارزش اصلی به دلیل گرانی

رسول جهانگیری عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، از کاهش سرمایه اصناف به دلیل گرانی این روزهای اقلام مختلف خبر داد و گفت: لازم است زمان ترخیص کالاها از گمرک توسط دولت تسریع شود.

به گزارش  «نماینده» رسول جهانگیری با اشاره به افزایش گرانی ها، اظهار داشت: در سالهای گذشته اکثریت فروشگاههای صنفی مانند لوازم خانگی، مبلمان، فرش و… شرایط فروش اقساطی از ۱۲ ماه تا ۳۶ ماهه داشتند اما شرایط امروز با توجه به نوسان نرخ ارز به گونه ای شده که قیمت ها روز به روز شده است و کسبه دیگر نمی توانند فروش اقساطی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گرانی بر گران فروشی سبقه گرفته است وگرنه کاسب های ما همان کسبه ای هستند که به صورت نقد و اقساط و بدون بهره بانکی کالا را می فروختند، کسبه ما همان هایی هستند که حساب دفتری داشتند و در حال حاضر به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی سرمایه خودشان نیز به نصف کاهش یافته و برخی از صنوف نیز ورشکسته شده اند.

جهانگیری با بیان اینکه مدیریت کلان کشوری باید به وضعیت اقتصادی کشور رسیدگی کند، اظهار کرد: زمانی نمایندگی های خودرو، خودرو را یک ساله با اقساط ۱۲ ماهه می دادند، اما در شرایط فعلی اگر خودرویی ثبت نام کنید، می‌گویند با قیمت روز محاسبه خواهد شد و لازم است تا مسئولان شرایط بازار امروز را با شرایط قبل مقایسه کنند و بدانند که هیجان های تورمی در بازار ایجاد شده است.

وی افزود: زمانی که قیمت کالایی به مانند طلا و یا دیگر کالاها افزایش پیدا می‌کنند برخی فکر می‌کنند که اصناف سود بیشتری دریافت می‌کنند در حالی که این گونه نیست و این گرانی ها باعث شده که اگر کاسبی ۱۰ واحد کالایی را بفروشد فقط ۵ واحد کالا را می توانند جایگزین کنند و در این شرایط، سود و سرمایه اصناف کاهش یافته است.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار کرد: ما همه تحریم های سخت و ظالمانه را پشت سر گذاشته ایم و همه شرایط امروز ما مربوط به تحریم نیست و گاهی سوء مدیریت ها چنین فضایی را ایجاد می‌کند و لازم است تا کالاهایی که در گمرک می مانند زمان ترخیص آنان تسریع شود تا مشکلات کمتری در بازار ایجاد شود.

جهانگیری افزود: به عنوان نمونه نهاده های دامی را دیر ترخیص می‌کنیم و یک دوره تولید مرغ به عقب می‌افتد و قطعا این مساله نوسان قیمتی را ایجاد می‌کند و یا نهاده های دامی که دیر ترخیص می شود دامدار مجبور است میزان نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند و این مساله نیز در قیمت تاثیر گذار است و ضروریست تا دولت زمان ترخیص کالا از گمرگ را تسریع ببخشد و باید شرایط این روزهای بازار را درک کرد.

وی در پایان گفت: دو کلمه اصناف و انصاف همیشه در کنار هم قرار گرفته اند و هنوز هم در شرایط این روزهای بازار کاسب هایی را داریم که حساب دفتری دارند و یا از درامد خودشان به خانواد های بی بضاعت کمک می کنند.  

نظر شما