شناسهٔ خبر: 166259 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طرح جدید مجلس برای ممنوعیت فعالیت نمایندگان در مسئولیت غیر از نمایندگی

کریمی قدوسی عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس جزئیات طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را تشریح کرد.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اظهار داشت: پس از بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، کمیسیون رسیدگی به طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را در دستور کار دارد.

وی در همین راستا افزود: طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واقع بازنگری و تکمیل کننده قانون فعلی هیئت نظارت است.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در تشریح جزئیات اصلاحات به وجود آمده در قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: صیانت از نمایندگان در این طرح گنجانده شده که بر اساس آن هیئت نظارت متعاقباً موظف شده اگر دستگاهی علیه نمایندگان اقدام و شکایتی را مطرح کرد که این شکایت‌ها وارد نباشد و جنبه تضعیف جایگاه نمایندگان را داشته باشد، هیئت نظارت به درخواست نماینده می‌تواند وارد طرح دعوی بشود و از طرف نماینده از حقوق آن دفاع کنند.

کریمی قدوسی در تشریح بخش دیگری از این طرح، بیان داشت: بر اساس طرح مذکور تمام فعالیت‌های نمایندگان در حوزه انتخابیه اعم از سخنرانی‌ها، جلسات، دیدارها و غیره نیز جزء فعالیت‌های نمایندگی محسوب شده و بخشی از حیطه اختیارات نمایندگان است که قانون به آن مصونیت داده؛ چرا که بعضاً شبهه ایجاد می‌شود که مصونیت نماینده فقط مربوط به موضعگیری‌های آنها در جلسه علنی مجلس است.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در همین راستا  افزود: بنابراین در طرح مذکور اشاره شده که حضور نماینده و فعالیت وی در حوزه انتخابیه نیز جزء وظایف نمایندگان محسوب می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس با تأکید بر اینکه محدودیت دامنه فعالیت خارج از وظایف نمایندگی هم در این طرح وجود دارد، گفت:کاندیدا پس از این که نماینده می‌شود نباید دیگر فعالیت‌های ثانویه داشته باشد و باید فعالیت‌های قبلی را کنار بگذارد؛ غیر از هیئت علمی در دانشگاه‌ها و طبابت آن هم به صورت پاره وقت؛ نماینده باید از سایر فعالیت‌هایش مانند هیئت مدیره و هیئت امنا تا زمانی که نماینده است، فاصله بگیرند.

نظر شما