شناسهٔ خبر: 166247 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مشاوران املاک در دفاتر خود کار خدماتی می‌کنند؛ تعرفه املاکی‌ها باید ثابت شود

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من مکانیزم دریافت حق کمیسیون مشاوران املاک باید اصلاح شده و تعرفه ثابتی برای معاملات مسکن در نظر گرفته شود، زیرا مکانیزم کنونی به سوداگری املاکی ها دامن می زند.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای انتقال اتحادیه مشاوران املاک از وزارت صمت به این وزارتخانه، گفت: به نظر من این اقدام راه کار اساسی برای ساماندهی حوزه مشاوران املاک نیست، زیرا این بخش باید به صورتی ساختاری اصلاح شود و مشکل کنونی مشاوران املاک با تغییر متولی و مدیریت درست نمی شود.

یکی از مشکلات اساسی حوزه مسکن، فعالیت دلال‌گونه املاکی ها است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی حوزه مسکن، فعالیت دلال‌گونه املاکی ها است، این افراد با هدف کسب سود بیشتر، بازار را به سمت تلاطم و افزایش قیمت هدایت می کنند. در شرایط کنونی به دلیل نبود ساختار نظارتی، مشاوران املاک به صورت لجام گسیخته دست به هر اقدامی می زنند و هیچ دستگاهی توان مدیریت و مقابله با آن ها را ندارد.

وی گفت: یکی از مشکلات کنونی که به فعالیت سوداگرایانه مشاوران املاک دامن می زند، بحث مکانیزم دریافت حق کمیسیون املاکی ها است، در شرایط کنونی املاکی ها به صورت درصدی از خریدار و فروشنده حق کمیسیون دریافت می کنند، این روش موجب می شود که مشاوران املاکی موافق افزایش قیمت مسکن باشند، زیرا با گران تر شدن ملک، سود آن ها نیز از معاملات افزایش خواهد یافت.

مشاوران املاک در دفاتر خود امور خدماتی انجام می دهند؛ تعرفه املاکی‌ها باید ثابت شود

شاکری ادامه داد: مشاوران املاک در دفاتر خود امور خدماتی انجام می دهند، مگر ادارات پست از مراجعان خود به صورت درصدی کارمزد دریافت می کنند که املاکی ها این کار را انجام می دهند، به نظر من مکانیزم دریافت حق کمیسیون مشاوران املاک باید اصلاح شده و تعرفه ثابتی برای معاملات مسکن در نظر گرفته شود.

اصلاح ساختار مشاوران املاک بخشی از تلاطمات بازار مسکن را کاهش خواهد داد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به طور حتم با ساماندهی و اصلاح ساختار مشاوران املاک بخشی از مشکلات و تلاطمات بازار مسکن کاهش خواهد یافت، از این رو وزارت صمت با همکاری وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به این مسئله اقدام کنند

نظر شما