شناسهٔ خبر: 166221 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تاثیر مستقیم کرونا و تحریم‌ها بر زندگی مردم در سایه سوء مدیریت / کمک به دهکهای پایین جامعه از محل صرفه جویی‌ها

جعفر قادری431 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: سوء مدیریت‌ها و سیاست‌های نادرست اقتصادی باعث شده تحریم‌ها و کرونا روی زندگی مردم تاثیر بیشتری بگذارد.

به گزارش «نماینده» جعفر قادری با بیان اینکه هزینه تامین حداقل‌ها برای زندگی هر خانوار ایرانی به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: هزینه‌ها با درآمدهای جامعه همخوانی ندارد و تورم موجود در جامعه منجر به کوچک شدن سفره‌‍‌های مردم نسبت به گذشته شده است. امروزه رقم‌های ۹ و ۱۰ میلیون تومانی از خط فقر منتشر می‌شود، که نشان از هماهنگی حقوق دریافتی و خط فقر در جامعه نمی‌دهد.

نماینده مردم شیراز درمجلس افزود: در این شرایط کرونایی ظرفیت‌های شغلی و کاری جامعه کاهش پیدا کرده و منجر به کاهش درآمد خانوار ایرانی شده و عاملی بر رشد تورم در جامعه است؛ در کنار محدودیت‌های درمانی کرونا شرایط نامناسب اقتصادی را برای مردم رقم زده است.

موانع تولید از میان برداشته شود

وی در ادامه تاکید می‌کند: در شرایط کنونی که دولت با کسری بودجه مواجه است و رکود اقتصادی بیشتر شده است، دولت باید تلاش کند در این شرایط موانع تولید را بردارد تا به تحرک اقتصادی کشور منجر شود و قدرت خرید مردم  افزایش یابد.

در شرایط نابسامان تحریم‌ها نمی‌توانیم به کمک مادی دولت چندان امیدوار بود اما برای فشار هزینه‌های ابتدایی که بردوش مردم است، باید بازنگری مجددی صورت بگیرد

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در شرایط نابسامان تحریم‌ها نمی‌توانیم به کمک مادی دولت چندان امیدوار بود اما برای کاهش فشار هزینه‌های ابتدایی که بر دوش مردم است، باید بازنگری مجددی بر هزینه‌های غیرضروری صورت بگیرد و تا جای ممکن هزینه‌های بیمورد حذف شود. در این صورت است که در کوتاه مدت می‌توان با شناسایی دهک‌های پایین جامعه در هزینه آب و برق، هزینه درمان، هزینه حمل و نقل عمومی، هزینه تحصیل فرزندان از محل صرفه جویی‌ها به آنها کمک کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: سه عامل تحریم، کرونا و سوء مدیریت در نابسامانی شرایط معیشت مردم تاثیر مستقیمی داشته که اگر مدیریت درستی بر این شرایط حاکم بود بدون شک منجر به بهبود شرایط فعلی می‌شد. سوء مدیریت‌ها و سیاست‌های نادرست اقتصادی باعث شده تحریم‌ها و کرونا روی زندگی مردم تاثیر بیشتری بگذارد.

نظر شما