شناسهٔ خبر: 166173 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شفافیت آرا موجب نظم و مسئولیت‌پذیری بیشتر نمایندگان می‌شود

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: شفافیت نمایندگان مجلس موجب فعال شدن افرادی که احساس مسئولیت نمی‌کنند می‌شود و آنها ناچارند نسبت به رای خود در صحن علنی و شرکت در کمیسیون‌ها نظم بیشتری داشته باشند.

به گزارش «نماینده»، سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  درباره طرح شفافیت که اکنون در این کمیسیون در حال بررسی است اظهار داشت: طرح شفافیت در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس نهایی شده و نمایندگان مجلس چیز غیر شفافی ندارند و با اینکه بیشترین ضربه را شخص نماینده به دلیل شفافیت می‌خورد اما از این کار استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در این باره چند انتقاد هم وجود دارد که چرا شفافیت در دیگر قوا و بین مدیران و مسئولان و عملکرد آنان وجود ندارد؟  

وی با بیان اینکه من هم موافق طرح شفافیت هستم و هم مخالف آن افزود: موافقت من با این طرح از این منظر است که مجلس باید کار خود را با شفافیت حداکثری انجام دهد.

سخنگوی کمسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: شفافیت بین نمایندگان مجلس موجب فعال شدن افرادی که احساس مسئولیت نمی‌کنند خواهد شد ضمن اینکه آنها نسبت به رای خود در صحن علنی و شرکت در کمیسیون‌ها حساسیت زیادتری داشته و مجبور به رعایت نظم خواهند شد.  

وی درباره مخالفت خود با طرح شفافیت هم تصریح کرد: برای اجرای این طرح باید زیرساخت‌هایی در نظر گرفته شده و از نماینده‌ای که رای می‌دهد صیانت شود ضمن اینکه هر رای که نماینده می‌دهد موافقین و مخالفینی در حوزه‌های انتخابی خواهد داشت که می‌تواند مشکل ایجاد کند.  

محمودی گفت: نگاه مردم به طرح شفافیت با نگاه سیاسیون به طرح شفافیت متفاوت است و امکان بازی‌های سیاسی از سوی برخی سیاسیون وجود دارد.

وی تصریح کرد: در طرح شفافیت موجود در مجلس صیانت از نمایندگان وجود ندارد ضمن اینکه نمایندگان درباره رای دادن و یا رای ندادن به برخی لوایح و طرح‌های با تهدید جانی مواجه می‌شوند که بایستی برای آن فکری اساسی شود.  

محمودی خاطرنشان کرد: در مجموع با کلیات طرح شفافیت آرا موافق هستند ولی باید صیانت از نماینده هم صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در پایان افزود: نمایندگان مجلس احساسی به موضوعی رای نمی‌دهند بلکه به مباحث  به صورت کلی و کلان نگاه می‌کنند و بعد از سنجش همه جوانب رای می‌دهند.  

نظر شما