شناسهٔ خبر: 166123 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رابطه بازار جهانی نفت و نتیجه انتخابات امریکا/فقط هنرپیشه‌ها تغییر می‌کنند

فریدون عباسی/2 رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سیاست‌های مرتبط با انرژی کشورها با تغییر روئسای دولت‌ها چندان دستخوش تغییر نمی‌شود، گفت: سیاست‌های آمریکا در قبضه کردن جهان هیچگاه تغییر نکرده اما تاکتیک‌ها متفاوت شده است.

به گزارش «نماینده» فریدون عباسی در رابطه با اینکه پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند چه تغییراتی در بازار جهانی نفت ایجاد می‌کند، گفت: سیاست‌های مرتبط با انرژی کشورها با تغییر روسای دولت‌ها چندان دستخوش تغییر نمی‌شود چراکه اگر کشورها در اقتصاد، توسعه اجتماعی و ایجاد رفاه اجتماعی مردم‌شان، دارای راهبرد مشخصی باشند قاعدتا باید براساس برنامه ثابتی پیش می‌روند.

وی گفت:به‌عنوان مثال میزان نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق آن‌ها مطابق برنامه طولانی مدت است بنابراین این سیاست‌ها با تغییر یک رئیس‌جمهور تغییر نمی‌کنند.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نماینده حزب دموکرات پیروز شود و ظاهرا عضو و همراه پیمان‌های محیط زیستی بوده اما ترامپ یا حزب جمهوری‌خواه از آن خارج شده است که در این شرایط ممکن است حزب دموکرات -که پیروز شده- مصرف زغال سنگ را پایین آورند، در حالی که یکی از اهرم‌های رای‌آوری ترامپ بالا بردن مصرف زغال سنگ بود لذا زمانی که حزب مقابل به سمت افزایش مصرف زغال سنگ می‌رود به‌یقین میزان مصرف آن در گازوئیل، مازوت و بنزین متفاوت می‌شود و در این شرایط پیروزی یک حزب می‌تواند در بازار تاثیر گذارد.

وی ادامه داد: در تحلیل‌ها باید به دنبال بررسی سیاست‌های مرتبط با رفاه اجتماعی و محیط زیستی احزاب باشیم چراکه اگر این سیاست‌های احزاب با هم متفاوت باشند رئیس جمهور جدید نیز باید بر نظریه حزب خود پایبند باشد اما به‌یقین نظریه جدید که می‌خواهد جایگزین نظریه قبلی شود در کوتاه مدت تاثیرگذار نخواهد بود. همچنین اگر پارامترهایی در آمریکا تغییر کند، این پارمترها در چین و روسیه نیز تغییر خواهد کرد، بنابراین تغییر این پارامترها در کنار هم می‌توان در بازار جهانی نفت تاثیرگذارشود.

عباسی توضیح داد: محسوس شدن تغییرات به زمان نیاز دارد چراکه اکنون بازار نفت امریکا براساس یک نظریه -که قالب در حزب جمهوری‌خواه است- اداره می‌شود و ترامپ مجری آن است لذا تا دو ماه آینده -که همین‌ها برسر کار هستند- تغییری در سیاست‌ها ایجاد نخواهد شد و قاعدتا در این دو ماه نباید تغییری به وجود آید اما اگر بخواهیم بازه یک ساله را در نظر بگیریم یعنی سیاست‌های آمریکا در برخورد با چین تغییر کند، مصرف چین تغییر خواهد کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سیاست‌های امریکا با جا به جایی احزاب تغییر نمی‌کند، چراکه آن‌ها یک نظام سیاست‌گذاری ثابت دارند آن نظام برای اداره داخلی و بازی دادن جهان سبب می‌شود حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دست به دست هم دهند و سیاستی -که در جهان برای کنترل دلار و انرژی دنبال می‌شود- ثابت است و فقط هنرپیشه‌های آن تغییر می‌کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است سیاست‌های آمریکا در قبضه کردن دنیا هیچگاه تغییر نکرده اما تاکتیک‌ها متفاوت شده است.

نظر شما